راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده پرابهام طرح نوآفرین / مدیریت اجرای طرح نوآفرین به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات سپرده شد

طرح نوآفرین که در سال ۱۳۹۸ برای ارائه تسهیلات و حمایت از کسب‌وکارهای استارتاپی توسط وزارت ارتباطات دولت دوازدهم تدوین شده و به تأیید هیئت‌وزیران هم رسیده بود، با روی کار آمدن وزارت ارتباطات دولت سیزدهم به فراموشی سپرده شده است. حالا خبر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله فناپ، آسیاتک و… که در این طرح مشارکت داشته و تسهیلات ارزان‌قیمت مانند زیرساخت و… را در اختیار استارتاپ‌ها می‌گذاشتند از این طرح خارج شده‌اند.

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با «راه‌ پرداخت»، ضمن تأیید اینکه طرح نوآفرین دیگر مانند سابق فعالیت نمی‌کند، خبر می‌دهد که مدیریت اجرای این طرح هم از سازمان فناوری اطلاعات گرفته شده و به معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات سپرده شده است.


طرحی برای حمایت از شرکت‌های نوپا


طرح نوآفرین در جلسه ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ هیئت‌وزیران به ریاست حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهوری سابق به تصویب رسید. این سند با هدف تشویق و حمایت از کسب‌وکارهای استارتاپی یا نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تصویب شد.

بیراه نیست اگر بگوییم مغز متفکر و پیشنهاددهنده این طرح امیر ناظمی، رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران بود. او معتقد بود با بندها و آیین‌نامه‌های این طرح، دیگر شرکت‌های استارتاپی کشور با مشکلات بیمه‌ای، مالیاتی و جذب سرمایه‌گذار روبه‌رو نخواهند شد.

این طرح در زمان خود و با تبلیغات تیم رسانه‌ای وزیر ارتباطات آنقدر مورد توجه قرار گرفت که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مشهور فناوری اطلاعات نیز به آن پیوستند تا بتوانند با ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت به شرکت‌های استارتاپی، به رشد آنها کمک کنند.

مراسم رونمایی از طرح نوآفرین با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری دولت دوازدهم و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دوازدهم

سازمان فناوری اطلاعات میزان تسهیلات پرداختی به استارتاپ‌های حاضر در سامانه نوآفرین را ۲۱۰ میلیارد تومان تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.

یکی از آیین‌نامه‌های مهم طرح نوآفرین، جلوگیری از دستور فیلتر کسب‌وکارها توسط دولتی‌ها بود که حداقل تا دو سال اول اجرای این آیین‌نامه توانست جلوی فیلتر بی‌ضابطه بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا را که به خواست سازمان‌ها و نهادها و حتی وزارتخانه‌ها بود، بگیرد.

البته آیین‌نامه طرح نوآفرین در اواخر کار وزارت ارتباطات دولت دوازدهم با سرنوشت خوبی مواجه نشد و در همان زمان هم کم‌کم کارایی خود را از دست داد.

 درست در ماه‌های پایانی کار محمدجواد آذری جهرمی، سه ماده ساماندهی و کاهش شکایت دستگاه‌های اجرایی از کسب‌وکارهای نوپا در این طرح توسط دیوان عدالت اداری و به دنبال شکایت جواد جاویدنیا،‌ معاون سابق امور فضای مجازی دادستانی کل کشور باطل شد.

حالا هم به نظر می‌رسد با گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن وزارت ارتباطات دولت سیزدهم با مدیریت عیسی زارع‌پور، طرح نوآفرین به‌صورت کامل در حال فراموش‌شدن است.


طرحی برای فراموشی


خبرهای رسیده به «راه‌ پرداخت» حکایت از این دارد که این طرح کمتر مورد توجه مدیران سازمان فناوری اطلاعات فعلی است و با روی کار آمدن مدیران جدید در سازمان فناوری اطلاعات، به فراموشی سپرده شده است.

از طرف دیگر از آنجا که سازمان فناوری اطلاعات مانند دوره قبل خود را چندان متولی شرکت‌های استارتاپی نمی‌داند، کمتر شرکت بزرگ فناوری هم حاضر به همکاری در این طرح برای ارائه تسهیلات به کسب‌وکارهای نوپاست.

محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با راه‌ پرداخت در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها اعلام می‌کند که این طرح دیگر مانند سابق کار نمی‌کند؛ چرا که مسئولیت حوزه نوآفرین و مجموعه کارهایی که از طریق این طرح انجام می‌شد در شرایط فعلی و از شش ماه پیش در وزارت ارتباطات به معاونت فناوری و نوآوری وزارتخانه منتقل شده است.

او در پاسخ به این جابه‌جایی گفت: «کارهای دیگری از جانب آقای وزیر به ما ابلاغ شده و در حکم من است. در تکالیف سازمان و برنامه‌هایی که به مجمع ارائه کردیم این موارد دیده نمی‌شد. چون در کشور این موارد حمایت از استارتاپ‌ها را نهادهای دیگری هم می‌توانند داشته باشند و از طرف دیگر در زنجیره اشتغال، شرکت‌های بزرگ با معاونت فناوری و نوآوری کار می‌کنند نه با سازمان فناوری اطلاعات.»

او برعکس باور مدیران پیشین وزارت ارتباطات معتقد است که تکلیف این سازمان، توالی‌گری استارتاپ‌ها و تولید فناوری و نوآوری‌ها نیست. خوانساری تأکید می‌کند که کار سازمان فناوری اطلاعات در دولت جدید، بیشتر دنبال‌کردن ارائه خدمات فناوری اطلاعات به مردم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.