راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سقوط بیت‌کوین از پایان عمر رمزارزها خبر می‌دهد؟

چند ماه گذشته را باید پایان یکه‌تازی رمزارزها نام‌گذاری کرد. بیت‌کوین؛ پادشاه رمزارزها که سال 2021 را انفجاری آغاز کرده و رکوردهای قیمتی خود را یک‌به‌یک جابه‌جا کرد، این روزها در برزخ سقوط قیمتی قرار گرفته، تا جایی که برخی افراد از تعبیر «پایان عمر» برای این رمزارز که به پادشاه ارز دیجیتال شهره است، استفاده می‌کنند. «شهروند» سعی کرده در گفت‌و‌گو با کارشناسان به این پرسش پاسخ دهد که «آیا به پایان عمر رمزارزها نزدیک شده‌ایم؟».

به گزارش شهروند، رمزارزها با عملکرد عجیب‌وغریبی که در دهه گذشته از خود به نمایش گذاشته‌اند، موفق شدند جایگاه خود را در سبد سرمایه‌گذاری افراد در کشورهای متعدد مشخص کنند. بیت‌کوین به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین رمزارز در جهان دیجیتال با صعود و رشد عجیب قیمتی در این دهه در مواردی به مرز 70 هزار دلار نیز نزدیک شد. رمزارزی که طی ماه‌های اخیر روزهای پرتلاطمی را تجربه کرده و در کانال کمتر از 20 هزار دلار قرار گرفته است؛ موضوعی که به نگاه کارشناسان، مؤلفه‌های بسیاری در آن تأثیر گذاشته است.


یک سقوط طبیعی


رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای معتقد است این سقوط قیمتی رخداد تازه‌ای نیست و این رمزارز در زمان‌های دیگر نیز چنین ریزش‌هایی را تجربه کرده است. به عقیده قربانی، بازار رمزارزها نیز مانند سایر بازارهای سرمایه دارای ریسک سرمایه‌گذاری است. او در این‌باره می‌گوید: «این ریزش‌ها را نمی‌توان به معنی پایان عمر رمزارزها تعبیر کرد، اما اینکه ریزش‌ها تا کی و کجا ادامه داشته باشد هم قابل پیش‌بینی نیست.»

رضا قربانی

این تحلیلگر بازار مالی با اشاره به این موضوع که احتمال ورود بیت‌کوین به کانال 10 هزار دلار را نیز غیرممکن نمی‌داند گفت: «بازار رمزارزها یک بازار نوپا و جوان است، به‌طوری‌که با تحلیل تکنیکال و سایر روش‌های ارزیابی نیز نمی‌توان برخی از رویدادهای این بازار مالی را پیش‌بینی کرد.»


چرایی یک سقوط


بررسی عوامل سقوط رمزارزها موضوع دیگری است که این تحلیلگر بازار مالی به آن اشاره دارد. او معتقد است مشکلات در ترازنامه مالی صرافی اف‌تی‌ایکس که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های این حوزه است، از مهم‌ترین دلایل سقوط این رمزارز در روزهای اخیر به شمار می‌آید. صرافی بایننس؛ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های رمزارز پس از ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس فهرست دارایی ارزهای دیجیتال خود را منتشر کرد که بر اساس این اعلام، دارایی‌های بایننس شامل ۴۷۵ هزار بیت‌کوین، ۸.۴ میلیون اتریوم، ۶.۱۷ میلیارد تتر، ۲۱ میلیارد استیبل‌کوین دلاری بایننس، ۶۰۱ میلیون یو اس دی سی و ۵۸ میلیون بایننس‌کوین است.

در پی این اتفاق و اتفاقات دیگر همچون انتخابات اخیر آمریکا، ارزش بیت‌کوین به کمترین میزان خود رسید و وارد کانال 15 هزار دلار شد. به همین منظور بایننس، بزرگ‌ترین صرافی رمزارز بازار، همزمان با سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس با تشکیل صندوق حمایت مالی با عنوان «Industry Fund Recovery» در تلاش است مانع ریزش بیشتر بازار شود و به پروژه‌هایی که بحران نقدینگی دارند، کمک کند. «چانگ پنگ ژائو»، مدیرعامل بایننس با انتشار توییتی اعلام کرده برای کاهش اثرات منفی سقوط صرافی اف‌تی‌ایکس، بایننس در حال تشکیل این صندوق حمایتی است تا از این طریق بتواند به پروژه‌هایی که مشکل نقدینگی دارند کمک کند.

بحران نقدینگی صرافی اف‌تی‌ایکس با خروج گسترده بسیاری از مشتریان آن در ششم نوامبر ایجاد شد. به اذعان کارشناسان، اعلام این ورشکستگی یکی از دلایل سقوط آزاد رمزارزهاست. به نگاه آنان احتمال این موضوع که بیت‌کوین کف مقاومتی ۱۰ هزار دلار را شکسته و پایین‌تر برود نیز محتمل است که در این صورت سایر رمزارزها ازجمله اتریوم نیز به دنبال آن کاهش شدید قیمت را تجربه خواهند کرد. رضا قربانی در این‌باره می‌گوید: «بیش از یک سال است که نهاد نظارتی در برخی کشورها و سازمان‌ها بر موضوع رمزارزها ورود کرده‌اند. موضوعاتی همچون ارز هویت و… از مسائلی است که ماه‌های گذشته پیرامون این حوزه مطرح شده است.»

بنا به گفته این تحلیلگر با تنظیم‌گری میان این نهادهای نظارتی و رمزارزها، آینده این بازار مالی روشن خواهد شد. کل ارزش بازار جهانی رمزارزها، در حال حاضر ۰۴.۸۶۳ میلیارد دلار است. این در حالی است که ماه گذشته، ارزش جهانی این بازار ۶۳.۹۲۱ میلیارد دلار بود. مرور آماری این بازار نیز نشان می‌دهد در سه ماه قبل، کل سرمایه موجود در این بازار به ۱۷.۱ تریلیون دلار نیز رسیده بود. این آمارها بیانگر سیر نزولی این بازار در ماه‌های گذشته است؛ موضوعی که عباس آشتیانی، رئیس انجمن بلاکچین ایران نیز به آن اشاره دارد.


اصلاح قیمتی؛ یک اتفاق پرتکرار


از دید این تحلیلگر حوزه مالی، اصلاح قیمتی در ارزهای دیجیتال دارای سابقه و پیشینه تاریخی است. او در این‌باره می‌گوید: «از آغاز پیدایش فناوری بلاکچین با دارایی بیت‌کوین، صعود و سقوط‌هایی را در این عرصه شاهد بوده‌ایم. به شکلی که این بازار تقریباً هر چهار سال با یک تعدیل 80درصدی روبه‌رو شده است.»

عباس آشتیانی

عباس آشتیانی در تشریح این موضوع می‌گوید: «به‌طور مثال این رمزارز در ارزش یک‌هزار دلار، ریزش 80درصدی را تجربه کرد. در ارزش 20هزاردلاری هم باز شاهد رکود 80درصدی این بازار مالی بودیم و این اتفاق در مرز 70هزاردلاری این بازار مالی نیز بار دیگر رخ داد.»

به اذعان این تحلیلگر مالی، انتشار اخبار مثبت و منفی یکی از دلایل سقوط، رشد، تثبیت و توانایی بازگشت این بازار مالی است. او یکی از دلایل رشد بیت‌کوین در سال‌های گذشته را رشد سرمایه‌گذاری مؤسسات در این بازار مالی عنوان کرد و گفت: «درنتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها و با توجه به فرارسیدن زمان سررسید سرمایه‌گذاری‌ها، بازار شاهد افزایش عرضه در برابر تقاضا شد.»

بنا به گفته این تحلیلگر در دوره اصلاح قیمتی، با توجه به کاهش صبر سرمایه‌گذار حجم عرضه در بازار بیش از تقاضا رشد می‌یابد و همین موضوع باعث می‌شود به شکل دومینووار این کاهش قیمتی تکرار شود. این بازار مالی توانایی اصلاح مثبت قیمتی خود را داراست و در صورت انتشار اخبار مثبت در این حوزه شاهد این اتفاق خواهیم بود. رئیس انجمن بلاکچین ایران همچنین معتقد است کاهش قیمت بیت‌کوین در کاهش ارزش دیگر ارزهای دیجیتال نیز تأثیر می‌گذارد. او در این باره می‌گوید: «با توجه به ارائه خدمات یکسان، ارزهای دیجیتال دارای کنش‌های رفتاری مشترک هستند.»

در حال حاضر ۲۶.۳۸ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است.

منبع شهروند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.