راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ورشکستگی صرافی اف‌تی‌ایکس با 50 میلیارد دلار بدهی / نام دومین صرافی رمزارز جهان در قانون فصل 11

11 نوامبر اف‌تی‌ایکس؛ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان در بیانیه‌ای اعلام ورشکستگی کرد و در همین راستا 130 شرکت گروه اف‌تی‌ایکس به همراه شرکت تجاری آلامدار ریسرچ، یکی از شرکت‌های بنکمن فراید مدیرعامل اف‌تی‌ایکس، با هدف ایجاد نظم برای رسیدگی به پرونده فصل 11 در ایالت دلاور ایالات متحده اعلام آمادگی کردند. با اعلام این خبر، ارزش بیت‌کوین به 16361 دلار سقوط کرد.

برخی منابع آگاه می‌گویند این اتفاقات به این دلیل است که 8 نوامبر توکن fft یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شرکت تجاری آلامدار ریسرچ (شرکت مربوط به اف‌تی‌ایکس) در کمتر از چند ساعت از 22 دلار به 15.40 رسید و صرافی اف‌تی‌ایکس را با مشکل نقدینگی مواجه کرد. در همین برهه زمزمه‌های فروخته‌شدن این صرافی به بایننس مطرح شد و بنکمن‌ فراید اعلام کرد با بایننس به توافق رسیده است.

اما چانگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس، همان زمان گفت که شرایط دائم در حال تغییر است و هر لحظه در حال بررسی هستیم. بررسی‌ها مسکوت ماند و هیچ خبر رسمی‌ای از اقدام بایننس در این باره منتشر نشد.

چند روز بعد از این ماجراها، ثروت بنکمن فراید 94 درصد سقوط کرد و ارزش صرافی ارز دیجیتال اف‌تی‌ایکس از 16 میلیارد دلار در اوایل همین هفته به یک میلیارد دلار رسید و صرافی در بیانیه‌ای ورشکستگی خود را اعلام کرد.

این در حالی است که بنکمن فراید 30ساله، روز قبل از ورشکستگی اعلام کرده بود شعبه ایالات متحده اف‌تی‌ایکس، تحت تأثیر مشکلات نقدینگی قرار نگرفته، اما روز بعد این شعبه هم به سایر شرکت‌های اف‌تی‌ایکس برای پیش بردن پرونده فصل 11 پیوست.

پس از استعفای بنکمن، جان جی ری، وکیل آمریکایی مدیریت این صرافی ورشکسته را برعهده گرفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد اجراشدن سریع فرایند فصل 11 به بازگشت سرمایه سهام‌داران کمک می‌کند. او همچنین خطاب به تمام ذی‌نفعان اف‌تی‌ایکس، از کارمندان و کاربران گرفته تا اعتباردهندگان و دولت، اعلام کرد تیم جدید موضوع را با جدیت دنبال خواهد کرد.

او از سرمایه‌گذاران خواست سرعت تغییر و تحولات را درک کنند و در صورت نیاز، همکاری‌های لازم برای ارسال مدارک را انجام دهند.

LedgerX، اف‌تی‌ایکس Digital Markets – زیرمجموعه گروه در باهاما – اف‌تی‌ایکس Australia، و اف‌تی‌ایکس Express Pay در روند ورشکستگی شرکت نخواهند کرد.

این فصل از قانون ورشکستگی به سازماندهی مجدد شرکت‌ها مربوط است؛ «بدهکاران فصل 11» معمولاً طرحی برای سازماندهی مجدد پیشنهاد می‌کند تا تجارت خود را زنده نگه دارد و بدهی را در طول زمان به طلبکاران بپردازد.
این طرح نباید آنقدر طولانی باشد که از نظر دادگاه قابل اجرا نباشد. معمولاً اجرا و تکمیل طرح فصل 11 یک بدهکار تجاری کوچک بین سه تا پنج سال زمان می‌برد.

نام جان ری از سال 2004 پس از افشا برای نظارت بر انحلال انرون، شرکت انرژی تگزاس که در سال 2001 پس از افشای تقلب‌های مالی گسترده سقوط کرد، بر سر زبان‌ها افتاده است.

CNBC درباره این پرونده ورشکستگی نوشته اف‌تی‌ایکس با 627 میلیارد دلار حجم معامله در سال بیش از 100هزار نفر طلبکار و بین 10 تا 50 میلیارد دلار بدهی دارد.

پس انتشار بیانیه اف‌تی‌ایکس و احتمالاً پس از عمومی‌شدن خبر سرمایه‌گذاری 95 میلیارددلاری صندوق بازنشستگی معلمان آنتاریو در این صرافی، جاستین سان، بنیان‌گذار ترون برای کمک به این صرافی ورشکسته اعلام آمادگی کرد و به بلومبرگ اعلام کرد حاضر است میلیاردها دلار به اف‌تی‌ایکس کمک کند.

10 نوامبر رگولاتور اوراق بهادار باهاما دارایی‌های شرکت تابعه اف‌تی‌ایکس باهاما را مسدود کرد. کمیسیون اوراق بهادار جزایر هم اعلام کرد دارایی‌های بازار دیجیتال اف‌تی‌ایکس و اشخاص مرتبط را مسدود کرده و همچنین یک مدیر تصفیه برای این واحد منصوب کرده است.

ارزش بیت‌کوین، سنگ بنای دارایی ارزهای دیجیتال با انتشار اخبار ورشکستگی تا هفت درصد کاهش یافت و به 16361 دلار و نزدیک به پایین‌ترین سطح دو سال قبل رسید. ارزش بازار کریپتو هم که در سال گذشته به اوج خود و حدود رقمی سه تریلیون دلار رسیده بود امروز به 850 میلیارد دلار رسیده است.

روز جمعه مدیرعامل بایننس که از خرید و حمایت اف‌تی‌ایکس سر باز زد، هشدار داد که بازار کریپتو با یک بحران به سبک سال 2008 مواجه شده و شکست‌های بیشتری در راه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.