راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درسی که FTX به ایرانی‌ها داد / خطر پنهان سرمایه‌گذاری و مبادله رمزارز در صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی

یکی از صرافی‌های بزرگ دنیا با دو زیر‌برند بین‌المللی و آمریکایی اعلام ورشکستگی کرد. در این میان موضوع حائز اهمیت برای ایرانی‌هایی که در این صرافی دارایی داشتند، این است که عملاً امکان پیگیری حقوقی و دریافت دارایی آنها وجود ندارد. به‌ طور کلی اگر شرکتی ذیل فصل 11 قوانین شرکتی آمریکا اعلان ورشکستگی کند، نیاز به پیگیری‌های حقوقی ازجمله انتخاب امین اموال، مذاکره با طلبکاران و بستانکاران و… وجود دارد تا در صورت امکان تنها بخشی از دارایی‌ها از محل اموال وصول شود.

مسلماً این امکان برای مالکان ایرانی با توجه‌ به قوانین و شروط استفاده از خدمات مندرج در صرافی FTX وجود ندارد. حتی اگر شروط استفاده از خدمات این صرافی به ایرانیان نیز اجازه استفاده می‌داد، فرایندهای حقوقی و هزینه‌های پیگیری آن چنین اجازه‌ای برای کاربران ایرانی فراهم نمی‌کرد.

تمامی صرافی‌های خارجی مشمول چنین بندی بر اساس قوانین کشور محل فعالیت هستند. برای مثال کوینکس که یک صرافی ثبت‌شده در هنگ‌کنگ تلقی می‌شود نیز تحت همین قوانین فعالیت می‌کند. فصل 11 قانون شرکت‌ها در هنگ‌کنگ برگرفته از قوانین شرکت‌ها در آمریکاست؛ بنابراین در صورتی‌ که این شرکت نیز اعلان ورشکستگی کند، عملاً دارایی ایرانی‌های فعال در این بستر هم از بین خواهد رفت.

مهم‌تر این که بر اساس قوانین شرکتی در هنگ‌کنگ، قانون نمونه آنسیترال در خصوص ورشکستگی فرامرزی مورد پذیرش قرار نگرفته است. خلاصه اینکه معاملات و نگهداری دارایی در پلتفرم‌های خارجی، برای ایرانیان بیش از هر جای دیگری در دنیا مخاطره‌آمیز است و در صورت بروز کلاهبرداری یا هرگونه مشکل یا حتی بلوکه‌شدن اموال ناشی از قوانین تحریمی، هیچ مسیر سهل‌الوصولی برای پیگیری‌های حقوقی آن وجود نخواهد داشت.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تأکید می‌کنند به‌ هیچ‌ وجه دارایی خود را در صرافی‌های خارجی مثل کوینکس، کوکوین، بایننس، هیوبی، کراکن و… مبادله و نگهداری نکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.