راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها؛ مسیر همه‌گیری رمزارز

بسیاری اعتقاد دارند بانک‌ها نقاط دسترسی آینده برای بازار ارزهای دیجیتال هستند اما این امر چطور اتفاق خواهد افتاد؟

«کریس تایرر»، رئیس مدیریت دارایی‌های دیجیتال فیدلیتی می‌گوید: «بانک‌ها نسبت به سال‌های قبل بیشتر از ارزهای دیجیتال حمایت می‌کنند.» او می‌افزاید: «بانک‌ها «نقاط دسترسی آینده» برای بازار هستند.»

تایرر و سایر مدیران در پنلی در اجلاس دارایی‌های دیجیتال بلا‌ک‌ورکز در لندن خاطرنشان کردند با اینکه تقاضا برای ارزهای دیجیتال در حال رشد است، اما باید قبل از ورود بانک‌ها به این حوزه شفافیت مقررات را بالا برد.

تایرر ادامه می‌دهد: «در یک سال اخیر ماهیت و موضوع مباحث تغییر یافته است. قبلاً گفت‌وگوها پیرامون فناوری بلاکچین و دفتر کل توزیع‌شده (DLT) بود، اما الان از متاورس، وب۳ و اقتصاد خلاق صحبت می‌شود. مردم تقریباً متوجه شده‌اند که این فناوری آنها را قادر به انجام چه کارهایی می‌کند، به کجا می‌رود و وضعیت آینده آن چگونه است. به همین دلیل این مسیر برای مردم روشن‌تر و پاگذاشتن به آن راحت‌تر شده است. این مسئله به ‌خودی ‌خود باعث تقویت و افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه شده و تقاضای مشتریان قدیمی بانک‌ها برای رمزارزها بیشتر و بیشتر می‌شود.»


ادغام تریدفای و کریپتو


بی‌ان‌وای ملون در نیمه اول اکتبر اعلام کرد که از این پس مشتریان نهادی آن می‌توانند در پلتفرم جدید کاستودی این شرکت که در ایالات ‌متحده موجود است، بیت‌کوین و اتریوم‌های خود را نگهداری کنند و انتقال دهند. اخیراً مسترکارت هم از برنامه‌ای رونمایی کرده که قرار است به بانک‌ها و شرکت‌های فناوری مالی در دسترسی به خرید، نگهداری و فروش دارایی‌های رمزنگاری خاص کمک کند.

تقریباً دوسوم از پاسخ‌دهندگان به فهرست پرداخت‌های جدید مسترکارت در سال ۲۰۲۲ (که در ژوئن منتشر شد) تقاضا داشتند مؤسسه مالی‌ای که در حال حاضر از آن خدمات می‌گیرند، خدمات رمزارزی هم ارائه دهد.

«الکسی دمیانوف»، مدیرعامل بانک آو آمریکا هم که در این پنل حضور داشت، در این‌ باره می‌گوید: «اغلب مردم می‌خواهند رابطه خود را با بانکی که از آن خدمات می‌گیرند و به آن اعتماد دارند، حفظ کنند.»

او ادامه می‌دهد: «همان‌قدر که در گام اول ایجاد واسطه و تمرکززدایی از یک نهاد مهم است، ایجاد رابطه مجدد با همان نهاد پس از اعمال تغییرات هم اهمیت ویژه‌ای دارد.»

در ادامه شرکت‌کنندگان در این جلسه خاطرنشان کردند که دنیای مالی سنتی و فناوری تحول‌آفرین بلاکچین به‌ناچار با هم ادغام و در طول زمان درهم‌ تنیده می‌شوند.

به‌ دنبال فروپاشی شرکت تری‌اروز کپیتال و سایر شرکت‌ها در اوایل سال جاری، «پروین سینگ»، رئیس مرکز فناوری دفترکل توزیع‌شده لجر کردیت می‌گوید: «بافر نقدینگی و سرمایه ممکن است برای برخی از این بازیگران مفید باشد.»

او ادامه می‌دهد: «فکر می‌کنم اینکه تریدفای و دیفای را در رقابت با همدیگر به تصویر می‌کشند، کمی خنده‌دار است. به نظر من این دو مانند خطوط موازی هستند و به هم نمی‌رسند و هر دو از بهترین فناوری‌ها محسوب می‌شوند.»


مقررات کلید همه‌ چیز است


مدیران شرکت‌ها خاطرنشان کردند با اینکه شرکت‌های فین‌تکی با کمک سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌توانند ریسک بیشتری در این فضای تقریباً غیرقانونی متحمل شوند، اما بانک‌ها و مدیران دارایی‌های بزرگ محدودیت‌های بیشتری دارند.
در راستای تنظیم این فضا، قانون‌گذاران اروپایی هفته گذشته به لایحه بازارهای دارایی‌های رمزنگاری‌شده (MiCA) رأی مثبت دادند. این لایحه قرار است مقرراتی در مورد نظارت، حفاظت از مصرف‌کننده و حفاظت از محیط زیست برای دارایی‌های رمزنگاری‌شده ارائه دهد. این قوانین در سال ۲۰۲۴ لازم‌الاجرا خواهند شد.

اما ایالات متحده همچنان در حال تلاش برای ارائه بهترین روش جهت تنظیم فضاست. بایدن در ماه مارس یک فرمان اجرایی را امضا کرد که بر اساس آن آژانس‌های دولتی موظف شدند خطرات و پتانسیل دارایی‌های دیجیتال را ارزیابی کنند. یک ماه قبل نیز کاخ سفید چارچوبی برای ارزهای دیجیتال منتشر کرد که خواستار مطالعه بیشتر در مورد مسائلی مانند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDCs)، دیفای و ان‌اف‌تی شد.

«ریتا مارتینز»، رئیس بخش شراکت فین‌تک در مؤسسه تحقیقاتی ریتا مارتینز نیز در این پنل می‌گوید: «تا زمانی که مقرراتی وجود نداشته باشد، بانک‌ها نزدیک این فضا هم نمی‌شوند. اما در این فضا حوزه‌های دیگری هم به‌جز ارزهای دیجیتال وجود دارد که می‌توانیم از آنها بهره ببریم.»

منبع کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.