راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارنگ شماره هفتاد با ضمیمه رمزارز شماره چهل منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به هفتادمین شماره خود رسید. جدیدترین شماره کارنگ با گزارش‌ها و گفت‌وگوهای متعددی همراه است.

این روزها اعداد و ارقام متفاوتی از تعداد افرادی که به‌واسطه اینستاگرام کسب روزی می‌کردند، شنیده می‌شود. عده‌ای از 400 هزار کسب‌وکار می‌گویند، برخی عدد یک میلیون را درست‌تر می‌دانند و بعضی دیگر نیز معتقدند این عدد بیش از این حرف‌هاست. اما اعداد گمراه‌کننده‌اند. هیچ عدد بزرگی، عمق فاجعه را نشان نمی‌دهد. آنها که اینستاگرام واسطه روزی‌شان بود عدد نیستند، انسان‌اند. انسان‌هایی که برای قدم‌به‌قدم فعالیت‌شان برنامه‌ریزی کرده بودند، بعضی‌هایشان دست چند نفر دیگر را هم گرفته و برای آنها درآمدی ایجاد کرده بودند و برای آینده‌شان برنامه‌های مختلف داشتند.

وقتی در مورد امید انسان‌ها، آینده و زندگی‌شان حرف می‌زنیم، هر یک نفر مهم است. برای ما در هفته‌نامه کارنگ، تک‌تک آدم‌هایی که زندگی‌شان را با کسب‌وکار خرد اینستاگرامی‌شان می‌گذرانند، ارزشمند هستند و امیدی که ناامید شده شایسته توجه است. به همین سبب سراغ کسب‌وکارهایی که طی یک سال و نیم اخیر با آنها گفت‌وگو کرده‌ایم، رفتیم و از آنها پرسیدیم پس از گذشت یک ماه فیلترشدن اینستاگرام، امروز در چه شرایطی قرار دارند؟

در صفحه لجستیک کارنگ نیز گفت‌وگویی با وحید اسماعیلی، رئیس هیئت‌مدیره «تعارف» داشتیم. او در مورد فیلترینگ و شرایط فعلی می‌گوید: شرکت پست ایران که روزانه 1.5 میلیون مرسوله جابه‌جا می‌کند و چندان با کسب‌وکارها و فروشگاه‌های اینترنتی نیز مرتبط نیست، از فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام متضرر شده و حجم مرسولات آنان نیز یک‌سوم کاهش‌یافته است. حتی دیجی‌کالا که حدود 90 درصد از بازار اینترنتی را در اختیار دارد، حجم مرسولاتش بعد از فیلترینگ حدود 30 تا 40 درصد کاهش یافت و این نشان می‌دهد فیلترینگ تأثیر خود را بر همه بخش‌ها گذاشته و از این شرایط همه به‌نوعی متضرر خواهند شد.

در هفتادمین شماره کارنگ گزارش‌های متعددی نیز برای شما تهیه کرده‌ایم. در ایران وزیر صمت می‌گوید سهم بازار اینستاگرام سه درصد از حجم کل تجارت الکترونیک کشور است. در قسمت دیگری از دنیا  فدرال رزرو آمریکا هم گزارش می‌دهد که مازاد موجودی در صنعت خرده‌فروشی موجب عقب‌گرد قابل‌توجهی در اقتصاد ایالات متحده شده و رشد اقتصادی را در سه‌ماهه دوم نزدیک به دودرصد کاهش داده است. در آمازون نیز همه نگران کپی‌برداری استارتاپ‌ها از فرهنگ این شرکت هستند؛ ظاهراً موفقیت آمازون خیلی هم به نفع صنعت فناوری نیست.

همگام با کارنگ، رمزارز نیز به چهلمین شماره خود رسید.

وقتی اولین رسانه رسمی بازار رمزارز و دارایی‌های دیجیتال را شروع کردیم، می‌دانستیم که نوشتن و رسانه‌داری در یک حوزه جدید، آن هم معطوف به یک فناوری پیچیده، کاری است سخت و طاقت‌فرسا. اما حالا که به کارنامه 40هفته‌ای رمزارز در یک سال گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که مسیر را درست آمده‌ایم. این درستی هم بیشتر ناشی از این اصل مهم است که فناوری‌ها و بازارهای نوظهور نیازمند رسانه و صدای رسمی هستند تا کسب‌وکارهای در حال تولد یا روبه‌رشد آن بتوانند از چالش‌ها و فرصت‌های خود بگویند.

در چهلمین شماره رمزارز برای شما گزارشی از رویداد دس (DAS) لندن تهیه کرده‌ایم. این رویداد دوروزه در 17 و 18 اکتبر شناخته‌شده‌ترین چهره‌های رمزارزی را گرد هم آورد. برخلاف وضعیت قیمت رمزارزها در ماه‌های اخیر، استقبال مردم از این کنفرانس بسیار چشمگیر بود. در این رویداد فعالان رمزارزی دنیا از مسیر آینده و حرکت به سمت دنیای جدید و جذاب مسائل مالی گفتند. هر کدام از چهره‌های معروف نظر خود را در مورد دنیای کریپتو و آینده دیفای اعلام کردند که خواندن آنها خالی از لطف نیست.

در صفحه رگولاتوری رمزارز گزارش دیگری در مورد تصمیمات جدید بانک مرکزی هندوستان برای صدور یک ارز دیجیتال می‌خوانیم. بانک مرکزی هندوستان در حال پیشبرد برنامه خود برای ارز دیجیتال بانک مرکزی است و هدفش مقابله با تهدیدی است که رمزارزها برای ثبات مالی این کشور دارند.

 کارنگ و رمزارز را می‌توانید به‌صورت رایگان از سایت هفته‌نامه کارنگ دانلود کنید. همچنین برای دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ می‌توانید از سایت فروشگاه راه‌ پرداخت اقدام کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.