راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد / تعداد و مبلغ تراکنش امسال معیار حساب تجاری و غیرتجاری نخواهد بود

رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها درخصوص آخرین وضعیت رمزریال از شروع استفاده از آن در دو بانک ملت و ملی و دو فروشگاه به صورت آزمایشی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی در پاسخ به سوالی درباره رمزریال بانک مرکزی گفت: «رمزریال پیش از این وارد تست و آزمایش شده بود که البته مبلغ آن یک میلیارد تومان بود.»او ادامه داد:« اکنون دو بانک ملت و ملی و دو فروشگاه به صورت آزمایشی در حال استفاده از رمز ریال هستند. با پایان این مرحله از تست، وارد آزمایش‌های گسترده‌تر خواهیم شد که امیدوارم در مهر ماه وارد مرحله آزمایشی گسترده‌تر شویم.»

صالح آبادی همچنین در پاسخ به اینکه آیا مصوبه شورای پول و اعتبار برای تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی تغییر خواهد کرد؟ عنوان کرد: «عمده کار مربوط به حساب‌های شخصی و تجاری با ساماندهی دستگاه های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت انجام شده است. الان  اکثر افرادی که درگاه پرداخت دارند، حساب تجاری هستند. تکلیف این گروه روشن است و پرونده مالیاتی هم دارند. دیگر معضلی در این زمینه نداریم.»

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: «در شورای پول و اعتبار هم تصویب شد که امسال مبنای تفکیک حساب تجاری و شخصی خوداظهاری افراد باشد. افرادی که علاقه‌مند هستند از مزایای حساب تجاری استفاده کنند به شرط اینکه کار خود را تجاری تشخیص دهند می‌توانند اعلام کنند.»او درباره اینکه تعداد و مبلغ تراکنش ملاک تعیین حساب تجاری نخواهد بود؟ گفت: «بله؛ تعداد و مبلغ تراکنش حساب امسال هیچ موضوعیتی ندارد.»

او تصریح کرد: «اولین اقدام در این زمینه، راه‌اندازی بازار توافقی ارز بود که ابتدا به‌صورت محدود انجام شد و پس از آن گسترش پیدا کرد و در حال حاضر تابلو مشخصی در بازار متشکل ارزی برای آن اختصاص یافته است.»
 
صالح‌آبادی دومین اقدام در این خصوص را انتشار لحظه‌ای نرخ و حجم معاملات و تقاضاها در بازار ارز توافقی از طریق سامانه بازار متشکل برای عموم مردم و فعالان بازار دانست و گفت: «این اقدام نقش مهمی در افزایش شفافیت بازار ارز دارد و عموم مردم می‌توانند جزئیات نرخ‌ها و معاملات و تقاضاها را در بازار ارز توافقی مشاهده کنند و در جریان آخرین تغییرات قرار گیرند.»

او با اشاره به رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ ارز صرافی‌ها از امروز گفت: «سومین اقدام ارزنده‌ای که از امروز و در راستای تعمیق بازار ارز عملیاتی شده، اعلام نرخ خریدوفروش ارز توسط هر صرافی به صورت برخط از طریق سامانه بازار متشکل است.»

صالح‌آبادی ادامه داد: «پیش‌ از این هر صرافی نرخ‌های خریدوفروش خود را از طریق ویترین صرافی اعلام می‌کرد و عموم مردم برای اطلاع از نرخ‌ها باید به صرافی مراجعه می‌کردند، اما از امروز این نرخ‌ها علاوه بر ویترین صرافی‌ها در سامانه بازار متشکل ارزی به تفکیک هر صرافی اعلام می‌شود.»

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه این اقدام به شفافیت و عمق‌بخشی بازار ارز کمک می‌کند، ادامه داد: «البته در حال حاضر تعدادی از صرافی‌ها نرخ خود را در این سامانه اعلام می‌کنند، اما به‌تدریج تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل نرخ‌های اعلامی خود را در این سامانه اعلام خواهند کرد. همچنین در روزهای آینده امکانی ایجاد می‌شود که مردم علاوه بر روش‌های موجود بتوانند خرید ارز خود از بازار توافقی را به‌صورت آنلاین از طریق صرافی انجام دهند و وجه آن را در حساب خود یا به‌صورت فیزیکی دریافت کنند.»


رشد 80درصدی تأمین ارز در سامانه نیما


رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به افزایش قابل ملاحظه معاملات در سامانه نیما گفت: «در شش‌ماهه ابتدایی سال جاری معادل ۲۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار در سامانه نیما معامله ارز انجام شده؛ در حالی که این میزان در مدت مشابه سال گذشته معادل ۱۲ میلیارد و ۳۶۲ میلیون دلار بود که این آمار بیانگر رشد ۸۰درصدی معاملات در نیما در سال جاری است.»

او ادامه داد: «همچنین طی شش‌ماهه سال جاری حجم معاملات در بازار متشکل ارزی به‌صورت اسکناس و برای تأمین نیازهای خدماتی، 600 میلیون دلار بوده است.»

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به برخی اخبار انتشاریافته مبنی بر تحریم شرکت‌ها، طی روزهای گذشته افزود: «ما مشکل عرضه ارز در بازار نداریم. در جلساتی که با وزیر نفت داشتیم، خوشبختانه سازوکار لازم به‌گونه‌ای تعبیه شده که فارغ از شرایط، می‌توانیم نیازهای ارزی کشور را تأمین کنیم. خوشبختانه همکاران ما در شبکه بانکی و نیز نفت کشور با وجود تحریم‌ها می‌توانند تحت هر شرایطی به فعالیت خود ادامه دهند.»


اقدامات عملی برای آزادسازی منابع بلوکه‌شده


 رئیس کل بانک مرکزی در خصوص اخبار منتشرشده در مورد آزادسازی قریب‌الوقوع هفت‌ میلیارد دلار ارزهای بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی گفت: «با هماهنگی و همکاری خوبی که با وزارت امور خارجه انجام شده، پیشرفت‌های خیلی خوبی در این زمینه انجام شده که فعلاً به جزئیات آن اشاره نمی‌کنم و در روزهای آینده خبرهای خوبی در این زمینه در حوزه عمل اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

او افزود: «منابع ارزی جزئی از دارایی‌های ملت ایران است و باید در راستای منافع کشور مورد استفاده قرار گیرد. در همین راستا هم بانک مرکزی با همکاری دستگاه دیپلماسی از ابتدای استقرار دولت، پیگیری این موضوع را به‌ طور جدی در دستور کار قرار داد که در یک مرحله، خوشبختانه منجر به آزادسازی بخشی از منابع مسدودی در انگلیس پس از بیش از ۴۰ سال شد که رسماً هم در این خصوص اطلاع‌رسانی شد.»

صالح‌آبادی ادامه داد: «در خصوص سایر منابع مسدودی هم مذاکرات فشرده و مستمری در راستای استیفای حقوق قانونی ملت ایران انجام و طی هفته‌های اخیر هم پیشرفت خوبی در این خصوص حاصل‌ شده است. البته برخی ملاحظات بانکی در این زمینه باقی که به طرف‌های مقابل اعلام‌ شده و نمایندگان طرفین در حال پیگیری این موضوع هستند.»

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه همچنین در پاسخ به این سؤال که معادل ریالی هفت میلیارد دلار مسدودشده توسط دولت قبل استفاده‌ شده و در صورت آزادسازی این منابع در اختیار دولت قرار نخواهد گرفت و  متعلق به بانک مرکزی است، گفت: «منابع ارزی مسدودشده جزو منابع بانک مرکزی است و در اختیار این بانک قرار خواهد گرفت. البته بخشی از منابع صندوق توسعه نیز داخل همین مبلغ است که بانک مرکزی می‌تواند در بازار از این منابع استفاده کند.»

منبع بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.