راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شصت‌و‌دومین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / تلکوبانک؛ روی دیگر اقتصاد هوشمند

شصت‌و‌دومین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از حسام حبیب‌الله، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و معاون فناوری اطلاعات این بانک منتشر شد. در این مصاحبه با حبیب‌الله، گفت‌و‌گویی در خصوص مسیر عملیاتی‌شدن تلکوبانک و همچنین مسیری که بانک شهر در حوزه فناوری و نوآوری با حضور او در پیش خواهد گرفت، داشتیم. حبیب‌الله از آن دست مدیرانی است که سابقه فعالیت جدی او در حوزه مخابرات و صنایع مخابراتی و حضور اکنونش در صنایع بانکی را می‌توان در آینده نزدیک منشاء اتفاقات مثبتی از جنس ترکیب و ادغام این دو صنعت دانست؛ اتفاقی که او پیش‌تر از آن با عنوان تلکوبانک یاد می‌کرد. در شصت‌و‌دومین شماره از ماهنامه عصر تراکنش پرونده‌ای درباره ضوابط جدید تأسیس و فعالیت شرکت‌های پرداخت که اخیراً توسط بانک مرکزی ابلاغ شده می‌خوانید. در این پرونده در گفت‌وگو با فعالان و کارشناسان صنعت پرداخت به ابعاد گوناگون این ضوابط پرداختیم. در ادامه، نگاهی به مطالب شصت‌و‌دومین شماره عصر تراکنش خواهیم داشت.


پایان فین‌تک


در بخش دیدبان این شماره، طبق روال هر ماه، مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه گذشته داشتیم. شهریورماه سال 1401 ماهی بود که بالاخره بانک مرکزی رسماً زیر بار مسئولیت تنظیم‌گری در حوزه رمزارزها رفت؛ مجلس هم نشان داد که دستی بر آتش ایجاد محدودیت برای کسب‌وکارها دارد و در این راستا هرگونه فعالیت بانکی و پرداخت را بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع کرد. به‌ طور کل کفه اخبار در این ماه به سمت ایجاد محدودیت بر سر راه کسب‌وکارها سنگینی می‌کرد. در بخش گزارش‌های این شماره، مروری بر مسیر طی‌شده طرح بانکداری داشتیم که نمایندگان دوره یازدهم مجلس با وجود مخالفت‌ها و انتقادها آن را در نوبت‌های صبح و عصر بررسی کردند. همچنین در گفت‌وگو با مدیرانی از فناپ، دیجی‌کالا، توسن و اسنپ به چالش جذب و نگهداشت منابع انسانی پرداختیم؛ موضوعی که در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین چالش‌های شرکت‌ها، به‌خصوص شرکت‌های فناوری‌محور در کشور تبدیل شده است. در گفت‌وگو با این افراد راه‌حل‌هایشان در بحث جذب و نگهداشت منابع انسانی را بررسی کردیم.


نگاهی‌ به پنج کسب‌وکار فناوری‌محور


در بخش باشگاه این شماره نیز مثل همیشه سراغ کسب‌وکارهای صنعت فناوری‌های مالی رفتیم و درباره مهم‌ترین اقداماتشان در یک سال آینده، چالش‌هایی که داشتند و برنامه‌هایی که دارند، گفت‌وگو کردیم. «گسترش فناوری‌های نوین»، «تترلند»، «کارن‌کراد»، «فناپ‌تک» و «بام» پنج کسب‌وکاری هستند که در این شماره سراغ آنها رفتیم و با مدیرانشان گفت‌وگو کردیم. علاوه بر این، روایتی از زندگی شخصی و حرفه‌ای علیرضا عابدی‌نژاد، مدیرعامل شرکت داده‌پردازان دوران را می‌خوانید؛ فردی که علاقه شدیدی به حوزه برنامه‌نویسی دارد و با اینکه اکنون به‌عنوان مدیر مجموعه‌ای از شرکت‌های کامپیوتری دغدغه‌های زیادی دارد، اما حداقل سالی دو ماه را به برنامه‌نویسی می‌گذراند و می‌گوید حیف است که با همه تجربیاتش در این حوزه، از برنامه‌نویسی فاصله بگیرد. گفت‌وگوی ماه این شماره نیز به حسام حبیب‌الله، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر و معاون فناوری اطلاعات این بانک اختصاص دارد. با او در خصوص مسیر عملیاتی‌شدن تلکوبانک و مسیری که بانک شهر در حوزه فناوری و نوآوری در پیش دارد، صحبت کردیم.


آیا انحصار شکسته می‌شود؟


در بخش تنظیم‌گری نیز به ضوابط تأسیس و فعالیت شرکت‌های پی‌اس‌پی‌ که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده پرداختیم. 12 شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت سال‌هاست تنها شرکت‌های فعال مجوزدار در این حوزه هستند و راه ورود برای تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های دیگر بسته بوده است. حال بانک مرکزی به‌تازگی ضوابط جدید تأسیس و فعالیت برای شرکت‌های پرداخت را ابلاغ کرده که به‌واسطه آن شرکت‌های جدیدی می‌توانند وارد این حوزه شوند. اما این ضوابط در شیوه اجرا و تدوین محل بحث و نقد است. گرچه اکثر فعالان این حوزه معتقدند که ضوابط جدید گامی روبه‌جلوست، اما دو موضوع مهم همچنان در متن این ضوابط محل تردید است؛ یکی اینکه طبق مقرره 51 درصد از سهام شرکت جدید پرداخت باید تحت مالکیت بانک باشد و دیگر اینکه برای تأسیس شرکت باید هزار میلیارد تومان سرمایه ثبت شود. همین موارد هم یک پرسش جدی را پیش کشیده است: «آیا این ضوابط توانایی رفع انحصار را دارد؟». در پرونده‌ای در یک میزگرد با حضور مسئولان و کارشناسان، همین پرسش را به بحث گذاشتیم. همچنین در گزارش‌‌گفت‌وگوی دیگری به جنبه‌های مختلفی از این ضوابط پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. علاوه بر این یادداشت‌هایی از صادق فرامرزی، کارشناس صنعت پرداخت و پویا پوراعظم، رئیس اداره ریسک و تطبیق بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه را نیز می‌خوانید.


شوالیه سفید کریپتو


سم بنکمن فرید 30ساله که بیشتر با SBF (حروف اول نامش) شناخته می‌شود، نابغه‌ای در معامله‌گری است که بلندپروازی‌هایش هیچ محدودیتی نمی‌شناسد. SBF که فارغ‌التحصیل رشته فیزیک از دانشگاه MIT است، پیش از راه‌اندازی شرکت خودش، «آلامدا ریسرچ»، مهارت‌های معامله‌گری‌اش را در شرکت معروف معاملات کمّی Jane Street Capital بهبود بخشید. در سال 2019 صرافی کریپتوی اف‌تی‌ایکس را بنیان‌گذاری کرد که برخی آن را بهترین پلتفرم ابزارهای مشتقه‌ای می‌دانند که تاکنون ساخته شده است. این کارآفرین میلیاردر (که ثروتش حدود 11.5 میلیارد دلار ارزش‌گذاری می‌شود) اکنون هویتی جدید دارد؛ شوالیه سفید کریپتو که دست‌به‌کار شده تا برخی استارتاپ‌های در حال تقلا در بحبوحه «زمستان کریپتو» را نجات دهد؛ زمستانی که در آن قیمت بیت‌کوین و سایر دارایی‌های کریپتویی به‌شدت سقوط کرده است. فورچون با او به گفت‌وگو نشسته تا درباره سرمایه‌گذاری‌هایش، آینده کریپتو و هدف نهایی مورد نظرش برای اف‌تی‌ایکس حرف بزند. متن این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید. علاوه بر این، در صفحات پیش ‌رو مطالبی درباره فعالیت شرکت‌های BNPL، ظهور وب3 و… می‌خوانید.


راهبران پرداخت الکترونیک


به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره شصت‌و‌‌دو ماهنامه عصر تراکنش، نگاهی به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم و چهار کتاب «غیرنقدی؛ انقلابی در ارزهای دیجیتالی چین»، «روان‌شناسی پول؛ درس‌هایی از ثروت، طمع و خوشبختی برای هر زمانی»، «سیاست پولی قرن بیست‌ویکم؛ فدرال‌رزرو: از تورم بزرگ تا کووید 19» و «بانک‌ها و فین‌تک در اقتصاد پلتفرمی؛ معماری جدید بانکداری در دنیای مدرن» را معرفی کردیم. علاوه بر این نگاهی به هفت اپلیکیشن فعال در حوزه مدیریت امور مالی داشتیم و ویژگی‌ها و خدمات هر یک را بیان کردیم؛ پارمیس ‌همراه، فانوس، نیو، بلوط، هلو، قیاس و کسبه این هفت اپلیکیشن هستند. همچنین در بخش معرفی محصول این شماره معرفی دستگاه کارت‌خوان ME31 برند نیولند که یکی از جدیدترین کارت‌خوان‌های شرکت تندر نور است را معرفی کردیم. این دستگاه از امضای الکترونیکی، روش‌های پرداخت Tap-to-Pay و کیف پول‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کند. در شماره 50 ماهنامه عصر تراکنش به معرفی مدیران عامل ۱۲ شرکت پی‌اس‌پی کشور پرداختیم، اما طی این یک سال، مدیران عامل هفت شرکت تغییر کرده‌اند. از این رو، بر آن شدیم تا بار دیگر مدیران عامل 12 شرکت پی‌اس‌پی کشور را معرفی کنیم.

ماهنامه عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.