راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شورای عالی فضای مجازی طرح پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی را تصویب کرد / از سامان‌دهی تبلیغات بازرگانی تا راه‌اندازی سامانه‌ای برای شناسایی دامنه قمار

شورای عالی فضای مجازی به موازات اقدامات مجلس برای تصویب طرحی جامع در زمینه پیشگیری و مقابله با قمار، در هشتادوپنجمین جلسه خود سندی را باهدف کاهش نرخ رشد جرائم فضای مجازی و ارتقای سالم‌سازی و کاهش محتوای آسیب‌رسان و مجرمانه در فضای عمومی تصویب کرد. این مصوب که با عنوان پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی تصویب شده است.

مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی به قماربازی و دایر کردن قمارخانه می‌پردازد و با اصلاح نمایندگان، قماربازی آنلاین هم مشمول مجازات می‌شود. با توجه به تغییر نحوه ارتکاب قمار از اشکال سنتی به روش‌های جدید در فضای مجازی و نیاز قانون مصوب سال ۱۳۷۵ متناسب با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های نوین ارتباطی تصمیماتی برای به‌روزرسانی فرایند مقابله با این پدیده و مجازات متناسب با جرائم این حوزه اتخاذ شد.


اقدامات ملی برای پیشگیری و مقابله با قمار


این سند در ۴ ماده تهیه شده است. براساس ماده سوم سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی علاوه بر گسترش اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی در رابطه با قمار در فضای مجازی بر تربیت مشاورین متخصص برای درمان معتادان به قمار و گسترش خدمات مشاوره‌ای تأکید شده است. از دیگر موارد ذکرشده در بند سوم این سند تمهید اقدامات عملیاتی برای مقابله با قمار در فضای مجازی و اتخاذ روش‌های مستمر بازدارنده در برخورد با مرتکبین بود است.

از سیاست‌های کلان ذکرشده در این سند، تفکیک بین افراد غیرحرفه‌ای، حرفه‌ای و سر شبکه‌های قمار در فضای مجازی و مواجهه متناسب با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار و همچنین شناسایی و قطع زنجیره اقتصادی شبکه قمار در فضای مجازی اعم از نظام بانکی، تبلیغات و صاحبان مشاغل مرتبط است. در ماده چهارم این سند اقدامات ملی از طریق دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد، سازمان صداوسیما، وزارت آموزش و پرورش، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، قوه قضائیه، فرماندهی انتظامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نظر گرفته شده است.


استفاده از چهره‌های مشهور ورزشی برای معرفی مخاطرات قمار


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به هدایت رسانه‌ها در جهت آگاهی بخشی به جامعه درباره ماهیت قمار در فضای مجازی، اطلاع‌رسانی درباره شبکه قمار و آسیب‌های آن برای کشور (اعم از خروج ارز، پول‌شویی، استفاده از پول حاصل از آن برای برپایی شبکه فساد) و تبعات مباشرت و معاونت در قمار (ازجمله اجاره حساب بانکی) شده است.

این وزارتخانه همچنین مکلف شده ضمن سامان‌دهی شرکت‌ها و مؤسسات تبلیغاتی و مقابله با گسترده‌های مشارکت‌کننده در تبلیغات قمار در رسانه‌های اجتماعی خارجی و داخلی و از ظرفیت‌های ترویجی و اقناعی افراد مشهور و چهره‌های هنری و ورزشی برای معرفی مخاطرات قمار و همچنین نظارت بر سلبریتی‌ها برای پیشگیری از مشارکتشان در چرخه قمار و فضای مجازی و مقررات‌گذاری و نظارت بر سکوها، وبگاه‌ها و برنامک‌ها با همکاری رسانه ملی و دستگاه قضایی شده است.


سامان‌دهی تبلیغات بازرگانی و پیش‌بینی نتایج ورزشی با محتوای قرعه‌کشی


سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران: بر اساس بند چهارم این سند، سازمان صداوسیما مکلف به تولید و پخش برنامه‌هایی با موضوعات شناخت قمار در فضای مجازی، اعتیاد به  قمار و تحلیل فنی فرایند قمار با استفاده از تجربیات آسیب‌دیدگان از این پدیده شده است همچنین بر اساس این سند سامان‌دهی تبلیغات بازرگانی و برنامه‌های تلویزیونی با محتوای قرعه‌کشی و بخت‌آزمایی و پیش‌بینی نتایج ورزشی به‌منظور پیشگیری از ترویج قمار از دیگر تکالیف این وزارت خانه است.

رسانه ملی همچنین ملزم به گنجاندن مضامین مرتبط با مخاطرات ثروتمند شدن از راه‌های موهوم و کاذب و نیز تأثیر قمار در فضای مجازی بر کاهش کار مولد در جامعه در برنامه‌های تلویزیونی و مجموعه‌های نمایشی پرمخاطب شده است.

وزارت آموزش‌وپرورش: وزارت آموزش‌وپرورش نیز موظف به افزایش آگاهی اولیا و مربیان درباره مضرات قمار در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و ایجاد حساسیت در والدین نسبت به فعالیت‌های مالی فرزندانشان در فضای مجازی شده و باید نسبت به گنجاندن محتوای آموزشی درباره مخاطرات قمار در برنامه درسی باهدف پیشگیری از ورود دانش آموزان به این عرصه اقدام کند.

مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز در این سند ملزم به تبیین مبانی، موضوع فقهی و بررسی پدیده‌های نوظهور مرتبط با قمار و تعیین مصادیق نوعی آن در فضای مجازی و تولید محتوای آگاهی‌بخش و تبلیغی باهدف تبیین احکام انواع قمار و برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مبلغان دینی برای تبیین حرمت انواع قمار و درآمد حاصل از آن با استفاده از ظرفیت مبلغان در ایام تبلیغ‌شده است


ایجاد سامانه شناسایی دامنه قمار طی یکسال


وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات: سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی وزارت ارتباطات را به‌منظور شناسایی، استعلام، تعیین محدوده جغرافیایی و نوع کاربری و ایجاد قابلیت مسدودسازی دامنه‌ها و نشانی‌های مرتبط با قمارخانه‌های مجازی موظف کرده ظرف یک سال با همکاری وزارتخانه‌های کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی، سامانه‌های شناسایی دامنه‌های قمار را راه‌اندازی کند.

همچنین این وزارت‌خانه موظف به سامان‌دهی خدمات داخلی نام‌های دامنه، میزبانی نشانی‌ها و خدمات دسترسی در راستای مقابله با سوءاستفاده از خدمات یادشده در کسب‌وکارهای غیرمجاز و مجرمانه مرتبط با قمار در فضای مجازی شده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران: بر اساس این سند  بانک مرکزی ملزم به مقرره گذاری و پیگیری برای قانون‌گذاری در ممانعت از سوءاستفاده از ابزارهای بانکی برای قمار در فضای مجازی شده و باید بانک‌ها را نیز ملزم به تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی و ایجاد قابلیت مدیریت تقلب کند و برای بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت و پرداختن متخلف درزمینه قمار در فضای مجازی جریمه در نظر گیرد.


سامان‌دهی فعالیت صرافی‌ها و اعمال محدودیت در ارائه خدمات بانکی به درگاه داخلی مبادلات رمز ارز


استمرار در شناسایی موارد و الگوهای سوءاستفاده از حساب‌های بانکی و ابزارهای پرداخت بر اساس مصادیق دریافت شده قمار از مراجع قضایی و انتظامی و ارجاع به مراجع قضایی با همکاری مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد و تأمین خدمات فنی مورد نیاز برای مسدودسازی برخط حساب‌های بانکی مربوطه و همچنین محدودسازی موقت یا دائم ارائه خدمات بانکی و پرداخت برای اجاره‌دهندگان و سوءاستفاده‌کنندگان از حساب‌های بانکی برای قمار در فضای مجازی و الزام بانک‌ها به ارتقای احراز هویت و شناسایی دقیق مشتریان بانکی برای استفاده از خدمات برخط به‌منظور پیشگیری از اجاره حساب‌های بانکی و سوءاستفاده‌های مالی در رابطه با قمار و سامان‌دهی فعالیت صرافی‌ها و اعمال محدودیت در ارائه خدمات بانکی به درگاه داخلی مبادلات رمز ارز به‌منظور مقابله مؤثر با پول‌شویی و تبادلات مرتبط با قمار است.

 رصد مداوم و به‌روزرسانی خدمات نوین پولی و مالی به‌منظور پیشگیری از مخاطرات احتمالی در زمینه قمار در فضای مجازی و سامان‌دهی درگاه‌ها و ابزارهای پرداخت برای مقابله با قمار و مسدودسازی درگاه‌ها و ابزارهای متخلف و فراهم سازی امکان محدودسازی دسترسی به خدمات بانکداری و پرداخت الکترونیکی از مبدا نشانی های اینترنتی خارجی از کشور و یا مراکز داده خارجی در راستای مقابله با قمار از دیگر وظایف تعیین شده برای بانک مرکزی است.

وزارت صنعت معدن و تجارت: طبق سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی، وزارت صنعت معدن و تجارت موظف به  نظارت بر درگاه‌ها و وبگاه‌های دارای نماد اعتماد الکترونیکی برای عدم ترویج و استفاده از تبلیغات قمار شبه قمار و فراهم سازی امکان استعلام برخط وضعیت نمادهای اعتماد الکترونیکی صادرشده برای بانک مرکزی و ضابطین قضایی شده و همچنین ملزم به فراهم سازی امکان استعلام برخط وضعیت نمادهای اعتماد الکترونیکی صادرشده برای بانک مرکزی و ضابطین قضایی شده است.

مرکز اطلاعات مالی وزارت اقتصاد هم مکلف شده با همکاری قوه قضاییه، ضابطین قضایی و بانک مرکزی، الگوریتم‌ها و روش‌های پول‌شویی بر پایه قمار را به‌روزرسانی کند.


وظایف فراجا و دستگاه قوه قضایی برای مقابله با قمار در فضای مجازی


فرماندهی نیروی انتظامی: بر اساس بند دیگری از ماده ۴ سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی، فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی علاوه بر آگاهی‌بخشی درباره مخاطرات و مصونیت در قبال شیوه‌های کلاهبرداری جرائم و مجازات‌های مرتبط با قمار در فضای مجازی، ملزم به رصد، کشف و مقابله مستمر با مرتکبین و عوامل مرتبط و همچنین گردانندگان شبکه مالی قمار در فضای مجازی و تعامل با نهادهای بین‌المللی از جمله اینترپل برای برخورد با سکوهای متخلف خارجی و استرداد مجرمان خارج کشور فعال در زمینه قمار در فضای مجازی با همکاری وزارت امور خارجه شده و باید گزارش عملکرد خود را به‌صورت مستمر به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد.

قوه قضاییه: قوه قضاییه هم بر اساس این سند موظف به کشف و برخورد قضایی با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار، گردانندگان و شبکه‌ مالی قمار در فضای مجازی داخل و خارج از کشور، یکپارچه‌سازی اطلاعات مرتبط با مرتکبین و عوامل مرتبط با قمار در فضای مجازی توسط دادستانی کل کشور با همکاری ضابطین قضایی، بانک مرکزی، وزارتخانه‌های ارتباطات، اقتصاد و ارشاد و ارائه بازخورد از روندها و تحلیل‌های آماری مرتبط با متصدیان حوزه مقابله با قمار و همچنین تولید محتوای پیام‌های ایجابی برای اطلاع‌رسانی‌های عمومی درباره قمار شده است.

برخورد بازدارنده قضایی با ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت فناوری‌های مالی و بانک‌های مرتبط با انتقال وجوه ناشی از قمار در فضای مجازی و بازپروری مرتکبین و عوامل غیرحرفه‌ای با صدور احکام و دستورات قضایی برای انجام امور عام‌المنفعه مؤثر در کاهش قمار با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از قبیل تعلیق، تعقیب و مجازات، آزادی مشروط و مجازات‌های جایگزین حبس و همچنین شناسایی، پیشنهاد و پیگیری برای برطرف کردن نواقص قانونی در حوزه مقابله با قمار در فضای مجازی و تشدید مجازات مرتکبین حرفه‌ای و عوامل مرتبط با دایرکننده قمارخانه‌های مجازی از دیگر وظایف تعیین‌شده برای قوه قضاییه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.