راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر ارتباطات: خسارت کسب‌وکارهای مجازی برعهده کسانی است که اغتشاش و آشوب به وجود آورده‌اند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت اعلام کرد خسارتی که کسب‌وکارهای مجازی در روز‌های اخیر می‌بینند، برعهده کسانی است که به گفته او اغتشاش و آشوب به وجود آورده‌اند.

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا گزارش داده، عیسی زارع‌پور در مورد فیلتر دائمی و موقت پلتفرم‌های خارجی نیز ضمن اظهار بی‌اطلاعی، تٲکید کرده تشخیص در این زمینه برعهده همان مراجعی است که دستور به محدودسازی داده‌اند.

از عصر ۳۰ شهریور تاکنون بسیاری از پلتفرم‌های خارجی ازجمله اینستاگرام، واتس‌اپ، لینکدین، اسکایپ، وایبر و iMessage ، گوگل‌پلی و اپ‌استور از دسترس خارج شده‌اند.

تاکنون تنها خبرگزاری فارس در یک خبر اعلام کرد که به تصمیم شورای امنیت کشور، دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ از داخل ایران ممکن نیست. همچنین وزیر کشور هفته گذشته در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده بود محدودیت روی شبکه‌های اجتماعی خارجی، موقتی است و تا زمان ادامه به گفته او «اغتشاشات»، این محدودیت وجود دارد.

حالا امروز بعد از حدود یک هفته سکوت و بعد از اینکه چهارشنبه گذشته عیسی‌ زارع‌پور در بیانیه‌ای حرف‌های خود مبنی بر قطعی اینترنت بنا بر تصمیم نهاد‌های امنیتی را تکذیب و اعلام کرد اینترنت در ساعات و روزهای آینده قطع نمی‌شود، گفته که محدودیت روی اینترنت و سرویس‌های اینترنتی خارجی به تشخیص مراجع ذیصلاح بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برخی پلتفرم‌های آمریکایی در ناآرامی‌های اخیر نقش سازماندهی را برعهده داشتند، گفت: «محدودیت‌های ایجادشده بر اساس تشخیص مراجع ذیصلاح بوده و برداشتن آن هم به صلاحدید همان مراجع خواهد بود.»

زارع‌پور در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به محدودیت‌های به‌وجود‌آمده در فضای مجازی توضیح داد: «برخی از پلتفرم‌های عمدتاً آمریکایی، در این اغتشاشات نقش سازماندهی داشتند و موجب واردآمدن خسارت زیادی به مردم شدند. ما تلاش خود را خواهیم کرد کسب‌وکارها آسیب نبینند؛ از این رو ظرفیت‌های لازم را در پلتفرم‌ها و سکوهای داخلی فراهم می‌کنیم تا مردم برای برقراری ارتباطات خود به مشکل برخورد نکنند.»

او ادامه داد: «همچنان که کسب‌و‌کارهای فیزیکی در این مدت آسیب دیدند، خساراتی هم برای کسب‌وکارهای مجازی وجود داشت. هزینه این خسارت‌ها برعهده کسانی است که این اغتشاشات و آشوب‌ها را به وجود آورده‌اند.»

زارع‌پور همچنین پیشنهاد داده کسب‌وکارها برای فعالیت خود روی پلتفرم‌هایی که تابع قانون جمهوری اسلامی نیستند، سرمایه‌گذاری نکنند. او در این مورد گفت: «کاسبان در کسب‌وکار خود روی پلتفرم‌هایی که پایبند قوانین جمهوری اسلامی نیستند سرمایه‌گذاری نکنند. هرچند حتی اگر مجدداً این پلتفرم‌ها باز شوند، می‌بینید که در هر بزنگاهی آن مسئولیت‌های بین‌المللی خود را هم ایفا نمی‌کنند و طبیعتاً ممکن است با محدودیت‌هایی روبه‌رو شوند.»

هرچند هیچ‌ کدام از شرکت‌های استارتاپی و آنلاین کوچک و بزرگ حاضر به اعلام خسارت خود از قطعی و اختلال در اینترنت تا این لحظه نشده‌اند؛ اما طبق برآوردهای نت‌بلاکس، زیان اقتصادی ناشی از قطعی اینترنت ایران در هر ساعت بیش از یک‌ و نیم میلیون دلار برآورد می‌شود.

همچنین زارع‌پور تٲکید کرده تشخیص اینکه این محدودیت‌ها دائمی است یا موقت، به‌عهده همان مراجعی است که به آنها دستوری در این زمینه ابلاغ کرده‌اند.

از زمان از دسترس خارج‌شدن پلتفرم‌های خارجی، برخی طرفداران طرح صیانت و همچنین دبیر سابق کمیته فیلترینگ خواستار دائمی‌شدن فیلترینگ اینستاگرام شده‌اند.

در ادامه زارع‌پور در پاسخ به سوالی در مورد زمزمه‌هایی برای امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای از سوی آمریکا هم اعلام کرد: «اهداف آنها در فراهم‌کردن ماهواره‌ای برای ایران، روشن است؛ آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته هیچ گاه به دنبال منافع جمهوری اسلامی ایران و مردم نبوده‌اند. آنها از هیچ اقدامی برای ضربه‌زدن به مردم فروگذار نکرده‌اند و این اقدام هم در همین راستا است.»

او ادامه داد: «اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، ما دستش را به گرمی می‌فشاریم؛ زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.