راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نشست تشریح سندباکس رگولاتوری برگزاری شد / سندباکس محلی برای تعامل دولت و فناوری‌های نوظهور

نشست تشریح سندباکس رگولاتوری با حضور محمد‌حسین ابراهیم‌‏خان، مسئول کارگروه اقتصاد دیجیتال مرکز راهبردی فناوری‏‌های ریاست جمهوری و با همت رسته توسعه نرم‌افزار سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به‌صورت آنلاین برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، ابراهیم‌خان با بیان اینکه رگولاتورها برای بیان پدیده‌های نوظهور چند رویکرد اتخاذ می‌کنند، گفت: «یکی از این رویکردها «رهاسازی کامل» است. مانند موضوع رمزارزها که بسیاری از کشورها در مورد آن سکوت اتخاذ کرده‌اند؛ نه اقدامی سلبی انجام می‌دهند و نه اقدامی ایجابی.

او «ممنوعیت کامل» را رویکرد دیگری در این زمینه دانست و افزود: «در این رویکرد اگر در یک کشور از فناوری‌های نوظهور استفاده شود، تخلف صورت گرفته و برای آن جریمه در نظر گرفته می‌شود.» ابراهیم‌خان اضافه کرد: «سومین رویکردی که رگولاتورها در مواجهه با پدیده‌های نوظهور اتخاذ می‌کنند، راه‌اندازی مراکز نوآوری، شتاب‌دهنده‌های نظارتی و همچنین ایجاد سندباکس رگولاتوری است.»

مسئول کارگروه اقتصاد دیجیتال مرکز راهبردی فناوری‏‌های ریاست جمهوری در توضیح اینکه سندباکس‌ها چه هستند و چطور عمل می‌کنند، بیان کرد: «در هر حوزه‌ای که یک کسب‌وکار نوظهور پدید می‌آید، رگولاتورهای متناسب با آن حوزه دچار چالش می‌شوند؛ مانند تاکسی‌های اینترنتی، رمزارزها، لندتک‌ها و کسب‌‏وکارهای مبتنی بر بلاکچین. برخی از دولت‌ها به این فناوری‌های نوظهور به چشم تهدید نگاه می‌کنند و ممکن است فعالیت این شرکت‌ها را محدود کنند. در این شرایط سندباکس‌ها به مثابه یکی از رویکردهای تنظیم‌گری و یکی از ابزارهای تسهیل‌گری به شمار می‌روند که شرکت‌های نوآور با ورود به آن‏ها می‌توانند از طریق روش‌های قانونی فعالیت کنند و از سوی دیگر رگولاتورها هم نسبت به پدیده‌های نوظهور آگاهی پیدا می‌کنند.»

ابراهیم‌خان با بیان اینکه کسب‌وکارهای نوظهور در صورت نداشتن قوانین مورد نیاز امکان فعالیت ندارند، گفت: «در این حالت کسب‌وکارهای نوظهور باید به سندباکس وارد شوند و اگر از شروط اولیه و پایه‌ای برخوردار باشند و تعارضی با قوانین بالادستی نداشته و برای آن‏ها تهدیدی محسوب نشوند، طرح مورد نظر خود را در مدت موقت و زیر نظر رگولاتور اجرا می‌کنند و به صورت دوره‌ای از این فرآیند گزارشی ارائه می‌دهند.»

او تأکید کرد: «وقتی کسب‌وکار نوظهور با موفقیت از سندباکس خارج شود، چند اتفاق رخ می‌دهد؛ از جمله یادگیری رگولاتور که می‌تواند به تصویب قوانین مورد نیاز منجر شود و همچنین با تسهیل فعالیت، مشوق سایر کسب‌وکارها و توسعه‌ نوآوری شود.»

ابراهیم‌خان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تاکنون بیش از 80 سندباکس در جهان از جمله در کشورهایی مانند امارات، بحرین، دانمارک و… راه‌اندازی شده است، بیان کرد: «در ایران پیرو مصوبه 88 کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی، محیط‌های آزمون تنظیم‌گری کسب‌وکارهای نوآورانه در فضای مجازی شکل گرفت و در سال 99 کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون با 13 نماینده در وزارت امور اقتصادی و دارایی تشکیل شد. این کارگروه تاکنون 26 جلسه تشکیل داده است و طی این جلسات، دو درخواست برای دریافت مجوز تنظیم‌گر بخشی و 11 درخواست برای دریافت مجوز فعالیت کسب‌وکارها از سمت شرکت‌ها را بررسی کرده است.»

به گفته او، تعداد زیاد متقاضیان ورود به یک محیط آزمون در یک زمینه، عدم بلوغ کافی طرح‌ها، در نظر نگرفتن رویه‌هایی جهت اصلاح و بهبود قوانین موجود، شناخت نداشتن کسب‌وکارها از محیط آزمون، فقدان زیرساخت نظام‌مند جبران خسارت، عدم اشراف اعضای کارگروه به تمامی موضوعات، طرح‌های بدون نوآوری و دارای مشکل اساسی با قوانین بالادستی، عدم شفافیت در رویه‌ها و فرایندهای اخذ مجوز و زمان‌بر بودن فرایند پیگیری متقاضیان در محیط آزمون چالش‌های پیش‌ روی محیط آزمون تنظیم‌گری هستند.

او با بیان اینکه در دنیا موضوع سندباکس رگولاتوری به عهده نهادهای حاکمیتی هر کشوری است، گفت: «سندباکس محلی برای تعامل دولت و فناوری‌های نوظهور است و در ایران نیز یک سندباکس مرکزی در وزارت اقتصاد ایجاد شده و سایر سندباکس‌ها می‌توانند مجوز خود را از این فراسندباکس اخذ کنند.»

ابراهیم‌خان ابراز امیدواری کرد که با ایجاد سندباکس رگولاتوری کسب‌وکارهایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند با انگیزه بیشتری ادامه مسیر دهند و سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص کشور افزایش پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.