راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شصت‌ویکمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / توسعه فناوری‌های مالی؛ معبر پیشرفت کشور

شصت‌ویکمین شماره ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی منتشر شد. حمایت توانگر به‌عنوان یک نماینده مجلس از کسب‌وکارهای بخش خصوصی به قدری در یک سال گذشته جدی بوده که بسیاری حضور او را در مجلس، دلگرمی بزرگی برای توسعه زیرساخت‌های حقوقی و قانونی حوزه‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری در کشور می‌دانند. در همین راستا در گفت‌وگویی که با او داشتیم، از رویکرد حمایتی‌اش به بخش خصوصی و از اقداماتی که تاکنون برای تغییر دیدگاه بدنه مجلس نسبت به رگولاتوری حوزه‌های جدید انجام داده‌ است، پرسیدیم. در شماره شصت‌ویکم ماهنامه عصر تراکنش، پرونده‌ای درباره وضعیت رگولاتوری صنعت بیمه و اینشورتک در کشور می‌خوانید. در ادامه مروری بر مطالب این شماره خواهیم داشت.


رگولاتوری بدون قانون


به روال همیشه در بخش گزارش‌های این شماره از ماهنامه عصر تراکنش، مروری بر مهم‌ترین اتفاقات اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم. مردادماه داغ ۱۴۰۱ با اخبار امضای چند تفاهم‌نامه همکاری، انتشار چند گزارش سالانه و انتصاب‌های جدید آغاز و با اخباری عجیب در حوزه رگولاتوری رمزارز و موضوع بیمه‌ شدن صندوق‌های بانکی و محرومیت ابربدهکاران بانکی از دریافت تسهیلات ادامه یافت و در نهایت با اعلام ضوابط تأسیس شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت به پایان رسید. علاوه بر اخبار، در گفت‌وگو با مظاهر مرجانی، بنیان‌گذار پارمیس؛ کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی و مهدیه نوروزیان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه داتین به وضعیت فعلی سواد مالی در کشور، چالش‌ها و موانع بر سر راه توسعه این مفهوم و آینده‌نگری آن پرداختیم.

همچنین در گفت‌وگویی که با حمید علی‌محمدی، مدیرعامل تکنوتجارت و مریم نجفی، مدیرعامل فینووا داشتیم، اهداف برگزاری رویداد فینوهک را بررسی کردیم؛ رویدادی که به‌دنبال حل چالش‌های واقعی و به‌روز صنعت فین‌تک کشور است و تلاش دارد نسل جدیدی از بازیگران فین‌تک را وارد این صنعت کند. همچنین شرکت بازرگانی مبناکارت آریا در واحد پشتیبانی خود، رویکردهای تحول‌محوری را در پیش گرفته که در گفت‌وگو با امیر آشوری، مدیر واحد پشتیبانی این شرکت از چندوچون این تحولات پرسیده‌ایم.


گفت‌وگو با مدیران «تسکا»، «زیبال»،‌ «فناوران اطلاعات» و «بهپایا»


در بخش باشگاه این شماره از عصر تراکنش به سراغ چهار شرکت تسکا، زیبال، فناوران اطلاعات خبره و بهپایا رفتیم و با مدیران عامل آنها درباره مهم‌ترین اقداماتشان در یک سال گذشته و برنامه‌هایی که تا پایان سال ۱۴۰۱ دارند، گفت‌وگو کردیم. در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز با مجتبی توانگر، نماینده مجلس و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال گفت‌وگویی داشتیم و از رویکرد حمایتی‌اش به بخش خصوصی و از اقداماتی که تاکنون برای تغییر دیدگاه بدنه مجلس نسبت به رگولاتوری حوزه‌های جدید، انجام داده‌، پرسیدیم. به عقیده او پیشرفت کشور طی سال‌های آینده از معبر توسعه اقتصاد دیجیتال حاصل خواهد شد و ضروری است سیاست‌گذاری و اجرای آن به گونه‌ای صورت پذیرد که ترمزی در برابر توسعه اکوسیستم نباشد. همچنین در گفت‌وگویی که با امیرمسعود اسکویی‌لر، مدیرعامل ایران‌رایانه داشتیم، او از مسیری که طی این سال‌ها پیموده، می‌گوید. اسکویی‌لر ۳۷ سال است که مدیرعاملی شرکت ایران‌رایانه را بر عهده دارد؛ فردی که نامش با نام این شرکت گره خورده و خودش می‌گوید هر کاری که انجام می‌دهد، به اسم ایران‌رایانه و هر کاری که ایران‌رایانه انجام می‌دهد، به اسم او تمام می‌شود.


تنظیم‌گر بیمه یا مداخله‌گر بیمه؟


صنعت بیمه کشور در روزهای گرم میانه مرداد به یکباره با حجم انبوهی از بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها از سوی اصناف و انجمن‌های مختلف روبه‌رو شد. فعالان بیمه که تا پیش از این صرفاً هرازگاهی با اعلام اخطار و هشدار نهاد ناظر در رابطه با استارتاپ‌های بیمه‌ای خبرساز می‌شدند، یا خبر سود و زیان شرکت بیمه‌ خاصی یا انتصاب مدیرعاملی جدید، نهایت هیجانی بود که به دنیای بی‌سروصدا و آرام آنها می‌رسید، مردادماه به یکباره از حجم انبوه موضع‌گیری‌های مختلف افراد و اصناف گوناگون در برابر کسب‌وکارهای نوپا غافلگیر شدند. دوباره صحبت از راه‌اندازی سوئیچ در میان بود و موضع‌گیری‌‌های خاص ذی‌نفعان صنعت بیمه و رگولاتوری که بعد از بحث‌ها و کشمکش‌های بسیار در نهایت در قامت قانون‌گذار بزرگ تصمیم نهایی را گرفت. ماجرای چالش با رگولاتور داستان امروز و فردای صنعت بیمه است. در این پرونده به بررسی نقش رگولاتور در توسعه روند فناوری در صنعت بیمه پرداخته‌ و پای صحبت کارشناسان این حوزه نشسته‌ایم؛ برای رسیدن به یک راهکار اساسی در انتخاب مسیر تعامل و نه تقابل!


مبانی رمزارزها


مگر اینکه در جایی بدون هیچ ارتباطی با دنیای بیرون زندگی ‌کنید؛ وگرنه حتماً در مورد رمزارزها شنیده‌اید. از نظر طرفداران، رمزارزها و بلاکچین تحول عظیمی ایجاد کردند. «الکس تاپ‌اسکات»‌، مدیر گروه دارایی دیجیتال شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری Ninepoint Partners می‌گوید: «به نظرم این مهم‌ترین نوآوری علوم کامپیوتر در یک نسل است و دقیقاً همان عصر دوم اینترنت را نشان می‌دهد.» در بخش جهان این شماره از عصر تراکنش، مطالبی از نشریه‌های تتلر، کیپلینگر و تایم را درباره هر آنچه در مورد رمزارزها باید بدانید، می‌خوانید. در این مطالب از مفاهیم پایه‌ای و ظهور رمزارزها تا مفاهیم جدیدتری مانند ان‌اف‌تی و متاورس آمده است. جالب است بدانید کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده گزارش داده که در شش ماه اول سال 2022، واژه متاورس بیش از 1100 بار در اسناد رگولاتوری ثبت‌شده استفاده شده است. در کل سال قبل این واژه فقط 260 بار ذکر شده بود و در دو دهه قبل در مجموع کمتر از 12 بار. در نتیجه دانستن مفاهیم و اصول آن ضروری است.


بازوان فناوری بانک‌ها


در بخش ورودی راهنمای این شماره از عصر تراکنش، عکسی از «کتاب راه‌کار ۳» را می‌بینید که در جدیدترین شماره خود به بانک و بانکداری می‌پردازد. نشریه «کتاب راه‌کار» که بر ترجمه تأکید دارد، در هر شماره با تمرکز بر یک موضوع از اقتصاد و نوآوری سعی دارد ایده‌های قابل اعتنا در تاریخ آن مفهوم پدیده خاص را برای مخاطبان فارسی‌زبان اکوسیستم اقتصاد نوآوری بازتاب دهد و بر این اساس با انتخاب کتاب‌های تأثیرگذار هر حوزه و ترجمه خلاصه مختصر آنها سعی دارد درباره آن موضوع خاص، دیدی سراسربین به مخاطبان ارائه دهد.

در بخش راهنمای این شماره نیز به روال همیشه نگاهی به آخرین مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم و چهار کتاب «استاندارد بیت‌کوین»، «60 الگوی مدل کسب‌‌‌وکار»، «سازمان باز» و «ابزارها و سلاح‌ها» را معرفی کردیم. علاوه بر اینها، در گزارشی تلاش کرده‌ایم تا از تمام اپلیکیشن‌های بانک‌های کشور معرفی کوتاه و کاربردی داشته باشیم. میز خدمت آریانو که متعلق به شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا است نیز محصولی است که در این شماره از عصر تراکنش یک معرفی از آن می‌خوانید؛ دستگاهی که می‌تواند به‌عنوان پایانه بانکی، صندوق فروشگاهی و دستگاه احراز هویت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش تصمیم گرفتیم دست روی معرفی شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها بگذاریم که عمدتاً روی ارائه خدمات بانکی یا پرداخت متمرکز هستند و به این بهانه مدیران عامل آنها را معرفی کنیم. در این فهرست سعی کردیم شرکت‌های بزرگ دیگری را نیز که مالکیت بانکی ندارند، ولی از سرویس‌دهنده‌های مهم خدمات بانکی یا پرداخت به بانک‌ها هستند، جا دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.