راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش عملکرد یکساله سندباکس بانک مرکزی منتشر شد / ورود یک طرح رمزارزی به مرحله دوم ارزیابی

محیط‌ آزمون تنظیم‌گری (سندباکس) بانک مرکزی با استناد به مواد (۱۰) و (۱۱) قانون پولی و بانکی کشور و با عنایت به مصوبه جلسه شماره ۸۸ کمیسیون عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی و همچنین مصوبه هیئت عامل بانک مرکزی شکل گرفته و حالا مجری آن یعنی شرکت ملی انفورماتیک، گزارش مشروح اقدامات انجام‌گرفته در این پروژه توسط دبیرخانه سندباکس را منتشر کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی انفورماتیک، مطابق چهارچوب مقرراتی مصوب، کلیه فعالیت‌های سندباکس بانک مرکزی تحت هدایت و نظارت شورای راهبری صورت گرفته و اولین جلسه این شورا در خردادماه 1401 با حضور معاونت فناوری‌های نوین، نماینده معاونت نظارت، نماینده معاونت حقوقی و امور مجلس، نماینده کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی و مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک به‌عنوان دبیرخانه و مجری سندباکس بانک مرکزی تشکیل شده است.

در این جلسه مقدمات و الزامات برای عملیاتی کردن و در دسترس عموم قرار گرفتن سندباکس بانک مرکزی شامل نظام‌های اجرایی و فرآیندهای عملیاتی، ساختارها و زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای دریافت و بررسی طرح‌ها و ایده‌های تدوین‌شده توسط دبیرخانه سندباکس و نیز موضوعات قابل پذیرش در دوره اول سندباکس مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد.

مبتنی بر مصوبات اولین جلسه شورا، رونمایی و آغاز فعالیت رسمی سندباکس بانک مرکزی در تیرماه 1401 با حضور رئیس‌کل وقت بانک مرکزی و فعالان فین‌تک با معرفی سایت محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی انجام شد.

همگام با رونمایی، نخستین فراخوان پذیرش طرح‌ها در سندباکس، در تیرماه 1401 منتشر شد که طی بازه زمانی دوماهه، طرح‌های متقاضی با موضوعات لندتک، پی‌تک، رگ‌تک و سوپ‌تک مورد پذیرش و ارزیابی اولیه قرار گرفتند.

با تشکیل جلسات کمیته فنی تخصصی و با حضور هر یک از متقاضیان، طرح‌های رسیده بررسی و دو طرح پس از تایید شورای راهبری وارد محیط آزمون تنظیم‌گری بانک مرکزی شدند. نخستین طرح با موضوع لندتک بر اساس معیارهای مربوط به مخاطرات کسب‌وکاری، حقوقی، امنیتی و فنی تدوین‌شده در مراحل مختلف مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت.

این طرح طبق روال معمول سندباکس‌های جهانی به مدت شش الی هشت ماه تحت کنترل و نظارت تیم فنی و ارزیابی محیط آزمون قرار داشت که بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته و با تأکید بر احصا و ارزیابی مخاطرات و مقرره‌نویسی مبتنی بر کاهش این مخاطرات، مستند تصمیم نهایی شد و مورد تأیید کمیته فنی تخصصی قرار گرفت.

بدیهی است این مستند تصمیم زمینه به‌روزرسانی قوانین و مقررات تسهیلات یاری و لیزینگ را در کشور فراهم کرده که این مستند همراه با پیوست‌های فنی تهیه‌شده در خصوص عملکرد طرح در طی دوره آزمون در محیط سندباکس، در خردادماه سال جاری برای شورای راهبری ارسال شده و تصویب نهایی آن در دستور کار جلسه آتی شورای راهبری قرار گرفته است. با اجرایی شدن این تصمیم فضای کاری برای بخش عمده‌ای از مدل‌های کسب‌وکاری و بازیگران اکوسیستم لندتک شفاف‌سازی شده و امکان توسعه هرچه بیشتر فعالیت‌های این گروه از فناوران مالی وجود خواهد داشت.

طرح دوم فراخوان اول با موضوع رمزارز با توجه به پیچیدگی‌ها و ابعاد مختلف فنی و حقوقی آن در سطح کشور همچنان در محیط آزمون تحت پایش و ارزیابی است و با تأیید و تصویب کمیته فنی وارد بازه زمانی ارزیابی شش‌ماهه دوم خود شده است.

با توجه به اهمیت دانش‌افزایی و ارتقای سطح بلوغ ذی‌نفعان و متقاضیان حضور در سندباکس، بالغ بر 22 سند محتوایی مطابق با الگوهای بین‌المللی با هدف یادگیری، اطلاع‌رسانی و آموزش رویکردها، مفهوم و فرآیندهای سندباکس تهیه شده و در این درگاه در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. همچنین برای تشریح بهتر رویکردهای جهانی در خصوص این موضوع مستند راهنمای بین‌المللی محیط‌های آزمون تنظیم‌گری فناوری‌های مالی با همکاری شرکت ملی انفورماتیک و انتشارات «راه پرداخت» منتشر شد.

طی یک سال اخیر به‌منظور بررسی طرح و ارزیابی طرح‌ها و تسریع در رسیدن به خروجی تاکنون دو جلسه شورای راهبری و بالغ بر 18 جلسه کمیته فنی تخصصی با حضور نمایندگان بخش خصوصی و فعالین حوزه فین‌تک برگزار شده است.

در فراخوان دوم نیز پنج طرح با موضوعات لندتک، رمیتنس و سوپ‌تک به دبیرخانه سندباکس ارسال شده که مورد ارزیابی قرار گرفته و تاکنون یکی از طرح‌ها برای ورود به محیط آزمون مورد پذیرش قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.