راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرد / کاربران متوجه قطعی اینترنت نمی‌شوند چون ظرفیت مازاد پهنای‌باند را افزایش دادیم

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام می‌کند که آن‌ها توانسته‌اند با افزایش ظرفیت مازاد پهنای‌باند تجربه بهتر کاربر در استفاده از سرویس اینترنت را افزایش دهند. امیر محمدزاده لاجوردی تاکید دارد که کشور در چند وقت گذشته با قطعی‌هایی در مسیرهای بین‌الملل ارتباطی خود مواجه بوده؛ اما با این حال کاربران متوجه این قطعی نشده‌اند؛ چرا که این شرکت ۳۰ درصد مازاد نیاز کاربران پهنای باند دارد.

این اظهارت لاجوردی در حالی مطرح می‌شود که در چند ماه اخیر قطع و اختلال در سرویس اینترنت صدای اعتراض بسیاری از کاربران و کسب‌وکارها را بلند کرده است. برای نمونه در این زمینه کارزار «اعتراض عملی به اختلال‌های گسترده در اینترنت» نیز راه‌اندازی شده، کارزاری که تا کنون بیش از ۳۹ هزار نفر آن را امضاء کرده‌اند.


افزایش کند ظرفیت زیرساخت‌های شبکه


امیر محمدزاده لاجوردی که فروردین سال جاری به عنوان معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت انتخاب شد، برای اولین بار در ۶ ماه گذشته با حضور در صدا‌وسیما به ارائه گزارش عملکرد این زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت.

همچنین در برنامه زنده تلویزیونی امروز (۱ شهریور)  برای اولین بار و به صورت کلی آماری از وضعیت توسعه زیرساخت و پهنای‌باند کشور نیز ارائه شد. آماری که در مقایسه آمار ارائه شده وزارت ارتباطات دولت دوازدهم نتایج قابل توجه‌ای را نشان می‌دهد. 

در این برنامه مجری با اشاره کلی به آمارها و بدون اینکه به صورت جداگانه میزان افزایش ظرفیت پهنای باند در دولت سیزدهم اعلام شود گفت: «ظرفیت پهنای‌باند شبکه انتقال از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از ۱۰ هزار و ۴۱ گیگابیت برثانیه به ۳۶ هزار و ۳۱۳ گیاگابایت بر ثانیه رسیده است.» 

 طبق آخرین گزارش رگولاتوری در دولت دوازدهم ظرفیت در این بخش تا خرداد سال ۱۴۰۰ عدد ۳۱ هزار و ۹۰۳ گیگابیت برثانیه اعلام شد. طبق این آمار می‌توان گفت از تیر سال ۱۴۰۰ (قبل از پایان کار وزارت ارتباطات دولت دوازدهم) تا پایان سال ۱۴۰۰ تنها ۴ هزار  ۴۱۰ گیگابیت برثانیه به ظرفیت شبکه انتقال کشور اضافه شده است. 

وضعیت شاخص‌های ارتباطی کشور که توسط رگولاتوری در خرداد سال ۱۴۰۰ منتشر شد

همچنین در این برنامه اعلام شد که ظرفیت اینترنت پهنای‌باند بین‌الملل که از سال ۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۰ از هزار و ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۷هزار  ۱۱۹ گیگابایت برثانیه رسیده که در حدود ۴.۷ برابر شده است. طبق آخرین گزارش رگولاتوری دولت دوازدهم تا آخر خرداد سال ۱۴۰۰ این رقم معادل ۵ هزار ۴۸۹ گیگابیت برثانیه بوده است. در این زمینه هم اگر از ابتدای تیر ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ را در نظر بگیریم، تنها در ۸ ماه، فقط هزار و ۶۳۰ گیگابیت برثانیه به ظرفیت پهنای‌باند بین‌الملل کشور اضافه شده است.

از سوی دیگر ظرفیت پهنای‌باند داده‌های داخلی از سال ۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۰ از ۶ هزار و ۹۶۸ گیگابایت بر ثانیه به ۳۲ هزار گیگا بایت برثانیه رسیده است. طبق آخرین آمار ارائه شده توسط رگولاتوری دولت دوازدهم میزان پهنای‌باند داده‌های داخلی کشور تا خرداد سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۸ هزار و ۲۱۴ گیگابیت برثانیه بوده است. در این زمینه هم از تیر ماه سال ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۰ تنها ۳ هزار و ۷۸۶ گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت در این بخش اضافه شده است.

در کنار این در برنامه امروز صداوسیما اعلام شد که ظرفیت ترانزیت بین‌الملل از سال ۹۶ تا انتهای سال ۱۴۰۰ از هزار و ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ۴ هزار و ۹۹۴ گیگابیت بر ثانیه رسیده است. این ظرفیت تا پایان خرداد ۱۴۰۰ و دوماه مانده به تحویل وزارت ارتباطات دولت دوازدهم به وزارت ارتباطات دولت سیزدهم برابر با ۴ هزار و ۸۹۴ گیگابیت برثانیه بوده است. یعنی در عرض ۸ ماه تنها ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه به ظرفیت ترانزیت بین‌الملل کشور اضافه شده است.


استفاده از قطب مراکز داده برای بهبود کیفیت اینترنت


در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی، موضوع تجربه بد کاربران در ماه‌های اخیر در استفاده از اینترنت نیز مورد بحث گذاشته شد. در این مورد هرچند مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت پاسخ روشنی در مورد چرایی اختلال‌ها و تفاوت بین احساس کاربران از سرعت اینترنت در مقابل آمارهایی که وزارت ارتباطات از بهبود کیفیت و افزایش سرعت اینترنت در کشور ارائه می‌کند، نداد اما اعلام کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت با راه‌اندازی قطب مراکز داده در تلاش برای بهبود تجربه کاربران از سرعت و کیفیت اینترنت است. 

امیر محمدزاده لاجوردی در پاسخ به اینکه احساس کاربران نسبت به سرعت و کیفیت اینترنت با آنچه وزارت ارتباطات با تکیه بر آمار بین‌المللی می‌گوید، فرق دارد گفت: «نیازهای مردم مختلف است. ما براساس شاخص‌ها هر لحظه رصد می‌شویم و باید نسبت به وضعیت سرعت اینترنت پاسخگو باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که ما باید ببینیم که نیاز مردم متناسب با چه کاربردی است و در چه کاربردی این احساس از سمت کاربران وجود دارد. تمرکزمان را دقیقا روی همان کاربردها گذاشته‌ایم.» 

امیر محمدزاده لاجودری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت

او ادامه داد:‌ «از طریق روش‌ها و مدل‌های مختلفی همانند آوردن CDNهایی که کاربران بتوانند به صورت محلی به محتوای مورد نظر دسترسی داشته باشند اقدام کرده‌ایم. ما یک پروژه بزرگی در شرکت ارتباطات زیرساخت به نام قطب مراکز داده را آغاز کرده‌ایم. عملا از ۴ نقطه در کشورمان یعنی تهران، مشهد، شیراز و تبریز این پروژه را شروع کرده‌ایم و می‌خواهیم قطب مراکز داده راه بیندازیم. به این معنی که اگر الان یک کاربری که می‌خواهد از یک محتوایی در مشهد استفاده کند همان جا محتوایش را به صورت محلی دریافت کند و نیاز نباشد که درخواستش به تهران یا خارج از کشور برود.»

به باور لاجوردی بحث محلی‌سازی درخواست‌ها بسیار روی کاهش زمان پاسخ  و افزایش سرعت و کیفیت اینترنت تاثیر دارد. به گفته او قرار است امسال اولین قطب مرکز داده توسط زیرساخت راه‌اندازی شود و با اینکار کاربران تجربه بسیار بهتری در استفاده از محتوای مورد نظر خواهند داشت. 

او همچنین از به صفر رسیدن اشباع در شبکه زیرساخت اشاره کرد گفت: «در همین مسیری که کاربر درخواستی را می‌دهد تا پاسخ را دریافت کند، در شرکت ارتباطات زیرساخت که متولی شبکه مادر مخابراتی است، الان عملا میزان ازدحام یا اشباع شدن شبکه‌مان نزدیک به صفر است. یعنی در پیک زمان درخواست‌های کاربران که حدودا حوالی ساعت ۳ بعد از ظهر یا حوالی ساعت ۱۱ شب است، اشباع ما در لایه بین درخواست کاربر و لینک‌های بین‌الملل صفر است.» 


رساندن مازاد استفاده از پهنای باند به ۳۰ درصد


مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌وگوی تلویزیونی خود اعلام کرد که این شرکت تلاش کرده تا با خرید اضافه پهنای باند، و تزریق به موقع آن به شبکه ارتباطی جلوی کاهش کیفیت و سرعت اینترنت را هم بگیرد.

لاجوردی توضیح داد: «الان ۳۰ درصد بیش از نیاز کاربران پهنای‌باند داریم. اینکه به دلیل جنگ روسیه و اوکراین یک بخشی از ارتباط بین الملل ما قطع می‌شود، ولی کاربران احساس نمی‌کنند یا اینکه در خلیج فارس یک بخشی از ارتباط ما قطع می‌شود  و با توانمندی داخل ارتباط را وصل و کاربران خیلی متوجه نمی‌شوند، به دلیل این است که ما الان ۳۰ درصد مازاد نیاز کاربران پهنای‌باند داریم که این میزان را داریم به ۵۰ درصد هم می‌رسانیم.»

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره‌ای هم به توسعه سرویس اینترنت بر مبنای فیبرنوری کرد. به باور او رشد این سرویس در کشور به شدت می‌تواند روی بهبود تجربه کاربران ایرانی در مورد سرعت و کیفیت اینترنت تاثیر گذار باشد. 

لاجوردی در این زمینه و در پاسخ بههمکاری نکردن مخابرات در توسعه فیبرنوری و شرایط سخت واگذاری سرویس فیبرنوری این شرکت گفت: «این شرایط سخت بوده ولی در حال حاضر درحال تسهیل است. کلا بحث فیبرکشی بحث بسیار سخت و دشواری است. همیشه دولت‌ها به‌خصوص دولت گذشته از توسعه این بخش فرار می‌کردند، ولی ما چاره‌ای نداریم جز اینکه سراغ بخش فیبرکشی برویم.» 

لاجوردی تاکید کرد که در زمینه توسعه فیبرنوری اگر چه وزارت ارتباطات نقش راهبردی دارد، اما دیگر بخش‌های دولت از جمله وزارت نیرو و از طرفی ارگان‌های دیگر مانند شهرداری هم باید در این زمینه پای کار بی‌آیند و کمک کنند.

امیر محمدزاده لاجودری، معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت

او در مورد وضعیت توسعه فیبرنوری در کشور گفت: «از سال گذشته تا کنون به ۲ میلیون دسترسی به فیبرنوری رسیده‌ایم. پیش‌بینی می‌شود براساس برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم تا انتهای دولت به ۲۰ میلیون دسترسی برسیم. یعنی هر کاربری در این زمینه سرویس بخواهد می‌تواند مستقل از موضوع مخابرات که به آن اشاره کردید از طریق اپراتورهای ثابت و سیار دیگر دسترسی به فیبر داشته باشد و به این واسطه مشکل سرعت دسترسی به اینترنت هم حل می‌شود.»

 او ادامه داد: «الان سرعت دسترسی در اپراتور ثابت در حد ۱۰ مگابیت برثانیه است. از طریق فیبرهای نوری می‌توانیم سرعت‌های ‍۱۰۰ مگابیتی و حتی بیشتر تا ‍۱ گیگابیت برثانیه داشته باشیم. بنابراین اگر ما فیبرنوری را راه‌اندازی کنیم تا ۲۰-۳۰ سال دیگر را می‌توانیم تضمین کنیم که سرعت‌های بسیار بالا در کشور داشته باشیم.»

لاجوردی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود  تاکید کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت ارتباطات به جد به دنبال افزایش سرعت و کیفیت اینترنت کشور هستند و با با افزایش میزان پهنای‌باند و از سوی دیگر راه‌اندازی قطب مراکز داده در تلاش هستند ته به هدف خود در این زمینه برسند. لاجوردی اعلام کرد که وزارت ارتباطات دولت سیزدهم گسترش زیرساخت ارتباطی کشور و تمرکز روی رشد پهنای باند اینترنت را به موازات یک‌دیگر پیش‌ می‌برد تا کاربران تجربه سرعت بهتری را احساس کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.