راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فریار شیرزاد کیست؟ / پروفایلی از یک لابی‌گر قدر حوزه رگولاتوری رمزارزها

پارسا خاک‌نژاد / فریار شیرزاد متولد ۱۹۶۵ میلادی در لندن است. پدر و مادر وی ایرانی هستند و خود او اکنون از چهره‌های شناخته‌شده بازار رمزارزها. فریار دارای مدرک کارشناسی سرمایه‌گذاری از دانشگاه مریلند، کارشناسی ارشد سیاست‌گذاری عمومی از دانشکده جان‌اف‌کندی دانشگاه هاروارد و مدرک حقوق از دانشکده حقوق دانشگاه ویرجینیاست.

شیرزاد به مدت سه سال (از مارس ۲۰۰۳ تا آگوست ۲۰۰۶) در شورای امنیت ملی کاخ سفید کار کرده است. او در این مدت در ابتدا به‌عنوان مشاور ویژه رئیس‌جمهور برای امور اقتصادی و سپس به‌عنوان معاون مشاور رئیس‌جمهور و معاون مشاور امنیت ملی در امور اقتصاد بین‌الملل مشغول به فعالیت بوده است. شیرزاد همچنین به‌عنوان نماینده شخصی رئیس‌جمهور آن زمان یعنی جرج بوش در شورای نمایندگان شخصی گروه G8 شرکت کرده است.

شیرزاد در آگوست ۲۰۰۶ به‌عنوان معاون و مدیر سیاست عمومی بین‌المللی به هلدینگ بزرگ گلدمن‌ساکس پیوست. او مسئول هماهنگی تلاش‌های شرکت در رابطه با موضوعات سیاست عمومی بین‌المللی و همچنین مشاوره به همکاران و مشتریان در زمینه سیاست‌های بین‌المللی و امور نظارتی بود. در واقع کار اصلی او تنظیم‌گری و تسهیل سیاست‌گذاری‌های بیرونی به نفع این مجموعه بزرگ مالی بوده است. شیرزاد تا سال ۲۰۲۱ در این مؤسسه مشغول به فعالیت بود و نقش مهمی را در نظارت بر روابط دولتی و استراتژی سیاست عمومی این شرکت خدمات مالی ایفا کرد.

شیرزاد قبل از حضورش در کاخ سفید، دستیار وزیر امور واردات در وزارت بازرگانی ایالات ‌متحده بوده و سازوکار دولتی در آمریکا را به‌خوبی می‌شناسد. او بخش عمده‌ای از قوانین بازرگانی ایالات ‌متحده را در آن دوره، راهبری و تدوین کرده است. به‌علاوه او در وزارت بازرگانی آمریکا مسئول مذاکره در مورد توافق‌نامه‌ها در بخش‌های مختلف صنعت در سراسر جهان بوده است.

او در ابتدا کارش را با کارمندی در کمیته مالی سنای آمریکا در دوران ریاست «ویلیام راث» شروع کرد. آن‌ هم به‌دلیل اینکه در گذشته و در واشنگتن دی‌سی در شرکت‌های حقوقی بزرگی چون اسکادن، آرپس، اسلیت، مهرن و فلام وکیل امور تنظیم‌گری و تجارت بین‌الملل بوده است. او عضو مادام‌العمر شورای روابط خارجی آمریکاست و در سال ۲۰۱۰ مدال افتخار جزیره الیس را دریافت کرد؛ مدالی که نشان می‌دهد در تجارت خارجی و در امور دولتی یک آدم کارکشته است. اما او در بزرگ‌ترین صرافی رمزارزی دنیا چه می‌کند؟


قصه شیرزاد و کوین‌بیس


کوین‌بیس یک پلتفرم آنلاین برای خرید، فروش، انتقال و ذخیره ارزهای دیجیتال است. کوین‌بیس خدماتی را به مشتریان در بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان ارائه می‌دهد. این صرافی سیاست‌های جالبی دارد و همکاری با سیاست‌گذاران در سراسر جهان را برای افزایش پتانسیل اقتصاد رمزنگاری ضروری می‌داند. به‌علاوه کوین‌بیس این نوع همکاری را به‌عنوان یک مزیت رقابتی برای کسب‌وکارش در نظر گرفته است.

در همین راستا کوین‌بیس فریار شیرزاد را در ماه می ۲۰۲۱ به‌عنوان مدیر ارشد سیاست‌گذاری به استخدام خود درآورد. بر اساس اعلام کوین‌بیس در سال گذشته، شیرزاد قرار است با قانون‌گذاران، تنظیم‌کنندگان و سایر کارشناسان سیاست‌گذاری در تعامل باشد تا به رگولاتورهای دولتی در درک پتانسیل کریپتو جهت ایجاد یک سیستم مالی عادلانه‌تر و در نتیجه ایجاد شغل، رشد تولید ناخالص داخلی و بسط نوآوری کمک کند.

نکته قابل‌ توجه این است که شیرزاد درست هنگام افزایش نظارت و سخت‌گیری بر ارزهای دیجیتال در آن زمان به این شرکت پیوست. درست یک هفته قبل از پیوستن شیرزاد به کوین‌بیس رئیس فدرال‌رزرو اعلام کرده بود که ارزهای دیجیتال برای ثبات مالی خطرناک هستند. ظاهراً کوین‌بیس می‌خواست شیرزاد مشعل‌دار تلاش برای تنظیم‌گری و رگولاتوری درست صنعت ارزهای دیجیتال و لابی این شرکت در نهادهای رگولاتور باشد. در واقع شیرزاد با استفاده از تجربیات خود در کاخ سفید و وزارت بازرگانی می‌تواند به اهداف کوین‌بیس جامه عمل بپوشاند.


اوراق بهادار دیجیتال را به رسمیت بشناسید


کوین‌بیس اعتقاد دارد که بازار دارایی‌های دیجیتال به‌طور مؤثر تنظیم نمی‌شود و درخواستی برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار ارسال کرده تا اوراق بهادار دیجیتال را قانون‌گذاری کنند. شیرزاد در این راستا گفته که مقررات موجود مربوط به اوراق بهادار به‌دلیل رشد سریع صنعت کریپتو برای این صنعت کافی نیستند و با آن مطابقت ندارند.

او دقیقاً در این‌باره گفته است: «با وجود گذشت ۱۳ سال از ظهور بیت‌کوین و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای نوآوری ارزهای دیجیتال، هنوز هم بازار اوراق بهادار رمزنگاری معناداری در ایالات ‌متحده وجود ندارد.» شیرزاد با اشاره به یک «مانع مهم» که می‌تواند به عقب‌ماندگی ایالات ‌متحده در نوآوری دارایی‌های دیجیتال منجر شود، تأکید کرده است: «از ابتدا قرار نبوده که این دارایی‌ها قوانین مشترکی با اوراق بهادار داشته باشند. اصلاً هدف از ایجاد این دارایی‌ها دوری‌جستن از این قوانین بوده است. منظورم از یک مانع مهم، قوانین اوراق بهادار است که نمی‌توان به‌سادگی آنها را برای دارایی‌های دیجیتال به کار گرفت. این قوانین برای بدهی‌های توکنایز شده، سهام توکنایز شده و دنیای رمزنگاری کاربرد ندارند.»


قوانین دهه ۳۰ دیگر کارایی ندارند


شیرزاد دارایی‌های رمزنگاری‌شده را به دو دسته تقسیم می‌کند و می‌گوید که هر دو باید به‌طور مستقل مورد بررسی قرار گیرند. این دسته‌ها به زعم او عبارت‌اند از: دارایی‌های رمزنگاری که اوراق بهادار هستند و دارایی رمزنگاری‌شده که اوراق بهادار نیستند. او معتقد است هر کدام از این دسته‌ها به قوانین خاص خود نیاز دارند. او استدلال می‌کند که قوانین ایجادشده در سال ۱۹۳۰ برای تعیین دارایی‌هایی که می‌توانند اوراق بهادار در نظر گرفته شوند، قابل انطباق و استفاده برای دارایی‌های رمزنگاری نیستند. مبنای آن قوانین، سیستم مالی سنتی و متمرکز بوده است. استفاده از یک استاندارد قدیمی برای کنترل دارایی‌های دیجیتال به ناکارآمدی در مقررات و ایجاد موانعی در فناوری بلاکچین منجر خواهد شد.

در همین راستا کوین‌بیس از کمیسیون بورس و اوراق بهادار درخواست کرده تا مقررات مربوط به حمایت از مصرف‌کننده و نحوه متفاوت عملکرد کریپتو از اوراق بهادار مالی سنتی را بررسی کند. همچنین از رگولاتور خواسته که بر خلاف اوراق بهادار در صرافی‌های سنتی، ارزهای رمزنگاری‌شده ۲۴ساعته و در ۷ روز هفته (7×24) معامله شوند.

منبع هفته‌نامه کارنگ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.