راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیرات بلاکچین بر اقتصاد دیجیتال / مجلس به دنبال اجماع در نهادهای دولتی

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در کنفرانس بین‌المللی تکنوبلاک درباره تاثیر بازار رمزارزها و بلاکچین بر اقتصاد دیجیتال صحبت کرد. به اعتقاد او،‌ جهان به واسطه بلاکچین در مسیر تحول دیجیتال قرار گرفته است، این پارادایم شیفت جنبه‌های مختلف زندگی بشر را متحول می‌کند و نقش بازیگران غیردولتی را بیش‌تر خواهد کرد. بلاکچین و فناوری برای دو کشور ایران و روسیه که به نظام‌های پرداخت بین‌المللی مانند سوئیفت دسترسی ندارند،‌ می‌تواند بسیار موثر باشد.

او توضیح داد: «اقتصاد دیجیتال به معنای انجام فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی بر بستر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات است که به فعالیت بهتر و سریع‌تر کسب‌وکارها منجر می‌شود. نوآوری، عدم ثبات، رویکرد اکوسیستمی، داده محوری، عدم تمرکز، اثرات شبکه‌ای، رویکرد پلتفرمی ارزش آفرینی سرمایه‌های فکری، سرعت بالای انتشار فناوری ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال هستد.» به گفته توانگر، تمرکز بر پیشران‌هایی مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، دفتارکل توزیع شده، رایانش ابری،تحلیل داده کلان،رباتیک به تحقق سریع‌تر اقتصاد دیجیتال منجر می‌شود.

او با اشاره به نحوه تاثیرگذاری بلاکچین بر اقتصاد دیجیتال گفت: «کمک به کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها برای تامین مالی، تسریع فرایندهای پرداخت با کم‌ترین کارمزد، توسعه نهادهای مالی، استفاده از دفاتر کل توزیع شده برای تسعیل وضعیت ثبت محصول در هر مرحله از زنجیره تامین،کاهش هزینه‌های تایید و شبکه ، تغییر معماری اقتصاد دیجیتال، خودکارسازی و اتوماسیون، حفظ امنیت خصوصی و امنیت نمونه‌ای از کاربردهای بلاکچین در اقتصاد دیجیتال هستند.»

توانگر عنوان کرد که مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرده که باتوسعه ارزهای دیجیتال در سراسر جهان شکل پرداخت‌های مالی در سراسر جهان تا سال 2027 تغییر خواهد کرد. توانگر در پایان تصریح کرد که مجلس ایران می‌خواهد در زمینه به‌کارگیری فناوری در نهادهای دولتی کشور اجماع اتفاق بیفتد،

به اعتقاد رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در دنیایی که سلطه‌گراجازه مبادلات بین‌المللی را نمی‌دهد باید با کشورهایی مانند روسیه همکاری کنیم و با استفاده فناوری بلاکچین برای ایجاد رفاه کشورهایمان تلاش کنیم.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.