راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سیستم‌های اعتباری ایران‌کیش و بانک تجارت کدام‌اند؟

رابطه ما با کارت‌های اعتباری بیش از 100 سال قدمت دارد. داستان تکامل کارت اعتباری، از مبداء اولیه آن تا امروز، دارای پیچش‌ها و چرخش‌های جذاب بسیاری است.

ایده کارت اعتباری از رویه وام‌دهی تجار آمریکایی در دهه 1800 نشأت گرفت. به‌سادگی شروع شد؛ بازرگانان اعتباری را به مشتریان قابل‌اعتماد ارائه کردند و آن‌ها را قادر ساختند که صورت‌حساب را بعداً پرداخت کنند. گزارش کاغذی از خریدها با شماره‌حساب و نام تاجر معادل صورت‌حساب کارت بود.

در اوایل دهه 1900، چند فروشگاه بزرگ و یک شرکت نفت شروع به صدور نسخه‌های کارت‌های اعتباری فروشگاه‌ها کردند. اولین کارت صادر شده توسط بانک که مشتریان می‌توانستند در بیش از یک فروشگاه تجاری از آن استفاده کنند، در سال 1946 توسط بانک ملی Flatbush بروکلین (تحت پوشش بانکدار جان بیگینز) توسعه یافت. از آن زمان، کارت‌های اعتباری به‌آرامی اما با اطمینان راه خود را به زندگی روزمره ما بازکرده‌اند.


کارت‌های اعتباری در زندگی روزانه ما


در سال 1950، فرانک مک نامارا، بنیان‌گذار Diners Club، کارتی همراه با یک پیش‌بینی صادر کرد؛ این کارت در تمام رستوران‌های نیویورک تجلیل شد. مک نامارا و کارت Diners Club او راه را برای سایر صادرکنندگانی که پتانسیل چنین کارت‌هایی را تشخیص دادند، هموار کرد. بانک آمریکا کارت خود را در سال 1958 با یک شیرین‌کاری تبلیغاتی به نام «فرزنو دراپ» معرفی کرد.

به گزارش واشنگتن‌پست، این بانک 60000 کارت فعال شده با خط اعتباری 500 دلاری را برای عموم مردم در فرزنو، کالیفرنیا ارسال کرد. در سال 1958، امریکن اکسپرس با موجودی کارت اعتباری گردان خود وارد صحنه شد. مدت کوتاهی پس از آن، ویژگی امنیتی نوار مغناطیسی (اختراع شده توسط IBM) به ویژگی اصلی کارت تبدیل شد و به افزایش اعتماد آمریکا به کارت‌های اعتباری کمک کرد.


قانون و امنیت


در دهه بعد، قوانین باهدف تنظیم صنعت نوشته شد. در سال 1968، قانون حقیقت و وام ارائه شد و به‌سرعت قانون کارت اعتباری ناخواسته در سال 1970 به تصویب رسید. در همان سال، قوانینی برای جلوگیری از شرکت‌های کارت اعتباری از اعمال رفتارهای تبعیض‌آمیز که کارت‌های افراد را بر اساس نژاد، جنسیت و یا مذهبی رد می‌کردند ایجاد شد.

همچنین اصلاحاتی که مشتریان را از فعالیت‌های کلاهبرداری محافظت می‌کرد به وجود آمد. در سال 1974، قانون صورت‌حساب اعتباری منصفانه (FCBA) به‌عنوان اصلاحیه‌ای در قانون حقیقت و وام، به قانون فدرال تبدیل شد و از مصرف‌کنندگان در برابر شیوه‌های صورت‌حساب ناعادلانه محافظت کرد. سپس در سال 1977، قانون شیوه‌های وصول بدهی منصفانه (FDCPA) برای ایجاد حمایت قانونی در برابر شیوه‌های وصول بدهی سوءاستفاده به تصویب رسید. از آن زمان، توجه به سمت امنیت معطوف شد؛ در اواسط دهه 1990 فناوری EMV توسط Europay، MasterCard و Visa برای جلوگیری از کلاهبرداری توسعه داده شد. این فناوری تراشه‌ای را که روی کارت اعتباری قرار دارد قادر می‌سازد تا از طریق احراز هویت در برابر تقلب‌ها محافظت کند.

در اصل، سیاست‌های امنیتی بین شرکت‌های کارت متفاوت بود. اما پس از تشکیل شورای استانداردهای امنیتی صنعت کارت پرداخت (PCI SSC)، شرکت‌های کارتی سیاست‌های فردی خود را با PCI DSS – استاندارد امنیت داده‌ها هماهنگ کردند. اولین PCI DSS در سال 2004 و آخرین نسخه در می‌2018 منتشر شد.

معرفی و پذیرش انبوه کارت‌های اعتباری نحوه استفاده و تفکر ما در مورد «اعتبار» و پول خود را تغییر داده است. اما داستان تمام نشده است صنعت کارت اعتباری برای پاسخگویی به نیازهای مصرف‌کنندگان و پیشرفت در فناوری به تکامل خود ادامه خواهد داد. فناوری‌های کارت‌های موجود در حال حاضر به طور فزاینده‌ای توسط بازرگانان و مصرف‌کنندگان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

اما باید گفت همان‌طور که بیشتر زندگی مالی ما به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، نحوه پرداخت ما برای چیزها به‌سرعت در حال تغییر است. در 50 سال گذشته، غول‌های کارت اعتباری Visa و Mastercard برای فعالیت مصرف‌کنندگان ضروری بوده‌اند. اما این سیستم‌های قدیمی در معرض تهدید راه‌حل‌های جدید و نوآورانه‌ای هستند که به‌طور خاص برای عصر دیجیتال ساخته شده‌اند.

سیستم کارت‌های اعتباری برای دنیای قبل از دیجیتال طراحی شده است. اساس آن ایده «واسط مورد اعتماد» است؛ خریدار و فروشنده هر دو می‌توانند به معامله اطمینان داشته باشند زیرا سیستم کارت به‌عنوان یک ضامن بین آن‌ها عمل می‌کند. این به گسترش عظیم مصرف‌گرایی جهانی کمک کرد. اما این سیستم برای دنیای آنلاینی طراحی نشده بود که در آن بتوانیم با کلیک یک دکمه با یکدیگر معامله کنیم.


سیستم‌های پرداخت میدان نبرد نوآوری هستند


AliPay، UnionPay، WeChat Pay، Apple Pay، Google Pay، Cash App… فهرست سیستم‌های پرداخت دیجیتال جدید بی‌پایان به نظر می‌رسد. پی پال اولین مبتکر بزرگ در این فضا بود که به بیش از 400 میلیون کاربر افزایش یافت. در سال‌های اخیر، چین رشد چشمگیری در سیستم‌های پرداخت مبتنی بر اپلیکیشن داشته است، به‌طوری‌که AliPay در سال 2013 از PayPal به‌عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم پرداخت موبایلی جهان پیشی گرفت. سیستم‌های پرداخت دیجیتال گامی به‌سوی «میانجیگری» هستند اساساً، واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری را حذف می‌کنند.

کیف پول‌های دیجیتال نیاز به اعتبار و بررسی اعتباری را از بین می‌برند، زیرا به کاربر اجازه می‌دهند موجودی برنامه خود را شارژ کند یا برنامه را مستقیماً به‌حساب بانکی متصل کند. این به نوبه خود کارمزدهای بالا را کاهش می‌دهد، زیرا نیاز محدودی به محافظت از تقلب وجود دارد اگر پولی در حساب وجود نداشته باشد، تراکنش به‌سادگی انجام نخواهد شد.

این سیستم‌ها همچنین نحوه تجارت خرده‌فروشان، تولیدکنندگان محتوا و ارائه‌دهندگان خدمات را با مشتریان خود تغییر می‌دهند. پلتفرم‌های مبتنی بر برنامه مانند Square و Stripe دریافت پرداخت‌ها را در دستگاه‌های تلفن همراه بسیار آسان می‌کنند و به دلیل هزینه پایین ورود، آن‌ها به هرکسی اجازه می‌دهند تا زمانی که اتصال تلفن همراه دارند، در تجارت دیجیتال شرکت کنند.


سیستم‌های اعتباری‌های ایران‌کیش و بانک تجارت کدام‌اند؟


شرکت کارت اعتباری ایران‌کیش باتوجه‌به استانداردها و قوانین کشور در زمینه‌های مختلف، توانسته است سیستم پرداخت اعتباری را در کنار انواع کیف پول‌های آفلاین و آنلاین خود تحقق بخشید، سیستم‌های اعتباری که بخش عمده آن با همکاری‌هایی که با بانک تجارت داشته است تحقق بخشیده است.

دارو پرداخت

این محصول که خدمتی جدید از ایران‌کیش و بانک تجارت برای صنعت دارویی کشور است در قالب سامانه‌ای برای مدیریت تعاملات اعتباری بین شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها پیاده‌سازی شده است. با این سامانه زنجیره پرداخت در صنعت دارو تکمیل می‌شود. از جمله مزایای این طرح می‌توان به حذف کامل چک از چرخه مبادلات دارویی، خرید دین الکترونیکی اسناد توسط بانک و کاهش هزینه‌های مالی در این صنعت اشاره کرد. بزرگ‌ترین مزیت این سیستم حذف چک از چرخه مبادلات است .

ترمه

سیستم پذیرش کیف پول اعتباری ترمه اپلیکیشن بانک تجارت، نخستین‌بار در فروشگاه رفاه عملیاتی شده است. در این روش پرداخت اعتباری، افراد توسط سازمان‌ها با حد اعتباری مشخص به بانک تجارت و سپس ایران‌کیش معرفی می‌شوند و از طریق اپلیکیشن زمرد، کاربران معرفی شده می‌توانند برای دریافت اعتبار و تسهیلات ثبت‌نام کنند

در اپلیکیشن بانک تجارت افراد بعد از تشکیل پروفایل دیجیتال و احراز هویت تصویری غیرحضوری برای ثبت‌نام اعتبار اقدام می‌کنند، فرم‌های مربوطه امضا و شرایط را پذیرفته و کیف پول ترمه اعتباری آن‌ها به میزان مشخص شده تا اندازه‌ای که از سوی سازمان مربوطه تعیین شده شارژ خواهد شد و سپس از طریق پایانه‌های پذیرشگر ترمه اعتباری می‌توانند اقدام به خرید کنند.

scf

Scf پلتفرمی در جهت تأمین نقدینگی زنجیره‌های تأمین است.  این پلتفرم به‌عنوان یکی از نوآوری‌های مالی جدید، خدمتی است که فقط مؤسسات مالی حرفه‌ای قادر به تأمین آن هستند.

Scf به معنای فراهم‌کردن پول و جریان‌های نقدی جهت انجام فرایندهای مختلف یک سازمان یا شرکت است، جریان مالی که از سوی یک بانک برای زنجیره تأمین یک سازمان یا شرکت شکل می‌گیرد . سازوکار تأمین مالی لازم میان بانک با شرکت مذکور (زنجیره تأمین) نیاز به زیرساخت‌های فنی دارد که ایران‌کیش آن را فراهم کرده است.  این رویکرد حاصل اتحاد مدیریت مالی و مدیریت زنجیره تأمین  است.

در نخستین گام در راهکار scf ایران‌کیش، بانک تجارت و ساپکو این پلتفرم را اجرایی کرده‌اند و شرکت ایران‌کیش بستر و زیرساخت تبادل مالی زنجیره تأمین ساپکو را از سوی بانک تجارت فراهم کرده است. بانک تجارت جریان نقدینگی لازم برای ساپکورا ایجاد و ساپکو از این نقدینگی بهره می‌برد. ایران‌کیش آمادگی این را دارد تا برای سایر بانک‌ها و شرکت‌ها نیز چنین امکانی را فراهم کند. از این طریق موضوع جریان نقدینگی که یکی از مشکلات اساسی زنجیره تأمین است رفع می‌شود.

منبع شرکت کارت اعتباری ایران کیش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.