راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل تترلند مطرح کرد / ایجاد بسترهای قانونی مناسب می‌تواند تحول شگرفی در امور مالی وابسته به رمزارزها ایجاد کند

تترلند، اواخر سال ۱۳۹۶ راه‌اندازی شد و تنها با گذشت چند هفته از آغاز فعالیت با استقبال زیادی روبرو شد. هدف مجموعه تترلند، ایجاد یک بستر برای مبادله رمزارز تتر جهت تأمین سرمایه لازم برای ورود به دنیای ارز رمزنگاری‌شده است.

تترلند سال ۱۳۹۶ با ارائه خدمات لحظه‌ای تبادل تتر، در مسیر شفاف‌سازی در فضای رمزارز کشور قدم گذاشت. تترلند که در سال اول تأسیسش با نام ریرو کوین فعالیت می‌کرد، در همان سال اول به توسعه بستر معاملاتی رمزارزها پرداخت. ریرو کوین سال ۱۳۹۷ نام تجاری خود را به تترلند تغییر داد و به مرجع نرخ تتر ایران تبدیل شد. سال ۱۳۹۸ علاوه بر ابداع سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای، اپلیکیشن تترلند منتشر شد. پس از احراز هویت دو مرحله‌ای تترلند به سرویس احراز هویت خودکار مجهز شد و سال بعد از آن درکنار ارائه سرویس به کسب‌وکارهای رمزارزی، سرویس احراز هویت فوری و شیوه معاملات تک نرخی را راه‌اندازی کرد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه تترلند گفت‌وگویی با رضا مسعودی‌فر، مدیر عامل این مجموعه داشتیم تا در خصوص گذشته و چشم‌انداز آینده این صرافی را مورد بررسی قرار دهیم.

مسعودی‌فر در خصوص زمان شکل‌گیری ایده تترلند توضیح داد: «ایده ایجاد سکوی تبادل که صرفاً روی خریدوفروش رمزارز تتر (USDT) تمرکز دارد، به اهمیت این رمزارز و جوّ حاکم بر فضای معاملات رمزارزی آن روزهای کشور بازمی‌گردد. تتر، تنها ارز پایدار محبوب محسوب می‌شود که حجم تبادل و ارزش بازار زیادی را به خود اختصاص داده است. دلیلش نیز به سهولت و امنیت در تبادل این رمزارز بازمی‌گردد.»

او تأکید کرد: «پیش از فعالیت تترلند، نرخ شفاف و مشخصی برای تبادل تتر وجود نداشت. فعالیت صرافی‌ها به گستردگی این روزها نبود و آگاهی مردم از دنیای دارایی‌های دیجیتال نیز بسیار کمتر از امروز بود؛ بنابراین، با هدف ایجاد شفافیت در نرخ تتر و هدایت فضای رمزارزی به‌سوی ایجاد اعتماد و آگاهی، تصمیم گرفتیم سکوی تبادل رمزارزی به‌صورت OTC را راه‌اندازی کنیم. در مهرماه سال ۱۳۹۶ فعالیت تترلند آغاز و تا زمان رونمایی یعنی اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷،  بر روی توسعه آن کار شد.»

مسعودی‌فر در پاسخ به این سؤال خبرنگار راه پرداخت که تترلند چقدر به رمزارز تتر گره خورده است و این کسب‌وکار تا چه حد در چهارچوب تبادل تتر تعریف شده است، توضیح داد: «با توجه به اینکه هدف تترلند از ارائه سرویس تبادل حول سه فاکتور «امنیت» و «سرعت» و «شفافیت» بنا شده است تا زمانی که رمزارز تتر مزیت‌های منحصر‌به‌فرد خود را حفظ کند، قطعاً برای ارائه سرویس به کاربران خود از این ارز پایدار استفاده خواهیم کرد. باوجوداین، به این نکته نیز باید اشاره کنیم که در تترلند، به‌هیچ‌وجه از فعالیت‌های بنیاد تتر پیروی نمی‌کنیم و برای رفع نیازها و دغدغه‌های کاربران، مسیر فعالیت خود را مشخص می‌کنیم.»

او در خصوص ری‌برندینگ اخیر تترلند عنوان کرد: «تترلند برای ادامه فعالیت اثرگذار خود نیازمند دگرگونی بنیادین بود؛ دگرگونی از جنس گذار از دوران بلوغ و رسیدن به پختگی که تنها با به‌ثمر‌رسیدن فرایند ری‌برندینگ میسر می‌شد.»

مدیرعامل تترلند ادامه داد: «همچنین، ازآنجاکه کاربران تترلند را جمع بزرگی از فعالان عرصه رمزارزها تشکیل می‌دهند، بر اساس رفتار حرفه‌ای، وظیفه خود می‌دانستیم که با استفاده از آمار و داده‌هایی که در اختیار داریم، گزارشی جامع از آنچه بر فضای رمزارز کشور در سال ۱۴۰۰ گذشت، ارائه کنیم که خوشبختانه با استقبال فعالان این حوزه روبه‌رو شد.»

مسعودی‌فر در خصوص فعالان حوزه رمزارز ایران نیز گفت: «در‌مقایسه‌با چند سال گذشته، فعالیت در این حوزه چه در جایگاه صرافی و چه در جایگاه سرمایه‌گذار رشد چشمگیری یافته است که البته دلایل متعددی از‌جمله رشد قیمت بیت‌کوین و اتریوم و ناکامی سرمایه‌گذاری در بورس دارد. با تمام پیشرفت‌های حاصل‌شده در این حوزه چه در سطح کشور و چه در سطح جهان، باید پذیرفت که با صنعتی نوپا مواجه هستیم که مراحل تکامل خود را می‌گذراند؛ اما چون این فضا زاده علم و هدفش ایجاد شفافیت در امور مالی است، قطعاً روزهای درخشانی در انتظار آن خواهد بود؛ بنابراین، توصیه می‌کنم که مردم عزیز با تحقیق و کسب آگاهی کافی وارد این عرصه شوند تا به موفقیت‌های مدنظر خود دست یابند.»

مدیرعامل تترلند در خصوص نکات ورود به بازار رمزارز گفت: «اگر به گذشته بازار رمزارزها در طولانی‌مدت نگاهی بیندازیم، به این حقیقت پی می‌بریم که روند صعودی یا نزولی بخشی از ماهیت این بازار است. ازاین‌رو، آموزش و کسب آگاهی و تجربه در میان‌مدت و بلندمدت، تنها راهکارهایی هستند که می‌توانند در هر شرایطی از بازار، نجات‌بخش و تضمین‌کننده موفقیت باشند.»

مسعودی‌فر در توضیح عمده‌ترین راهکار موجود برای رگولاتوری در حوزه رمزارز در ایران بیان کرد: «مبحث قانون‌گذاری برای ارزهای رمزنگاری‌شده چندین سال است که مطرح است. برخلاف باور رایج، بخش زیادی از فعالان این حوزه از جمله سکوهای تبادل برای فعالیت در چهارچوب قوانین مشخص اتفاق نظر دارند، اما وجود قوانین زمانی تأثیر مثبت دارد که نه‌تنها بازدارنده نباشند، بلکه باعث پیشرفت سریع این حوزه در کشور شوند.»

او در انتها توضیح داد: «با توجه به پتانسیل‌هایی که رمزارزها نشان داده‌اند، ایجاد بسترهای قانونی مناسب می‌تواند تحول شگرفی در امور مالی وابسته به رمزارزها ایجاد کند. به همین دلیل، هرگونه برخورد قهری این فضا را از مسیر واقعی خود دور کرده و دست کسب‌وکارهای زیرزمینی را برای ورود بیشتر به بازار رمزارزها باز می‌گذارد که درنهایت باعث کاهش امنیت معاملات و دامن زدن به بی‌اعتمادی خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.