راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روز فناوری اطلاعات بهانه‌ای برای تکرار چالش‌های همیشگی / برخوردهای تقابلی نهادهای تصمیم‌گیر به دلیل عدم شناخت است

فناوری بسیار سریع‌تر از حکمرانان در هر جامعه‌ای رشد می‌کند و این یعنی با انکار و نادیده‌گرفتن تمام یا بخشی از این رشد، نمی‌توان خود را در مسیر آینده دانست، شاید روز فناوری اطلاعات بهانه خوبی برای تکرار مشکلات و چالش‌های همیشگی فناوری‌های نوین باشد. امسال برای اولین‌بار ۲۲ تیرماه؛ سالروز بزرگداشت خوارزمی به‌عنوان روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری و در تقویم ثبت شد. بنابراین از امسال به بعد ما یک روز در تقویم داریم که به یاد همه مردم بیاورد که فناوری اطلاعات چیست و چه اهمیتی دارد. 


قوی‌ترین ابزار برای مبارزه با فساد به‌کارگیری فاواست


امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور / اهمیت و فواید فاوا را بسیار گفته‌اند و همه شکلش را مطبوع و همه‌جایش را خوش دانسته‌اند، پس بیش از این گفتن، زیره به کرمان بردن است و چون در کشورهای پیشرفته این فناوری، آنان را از سیل بلا گذرانده، در اینجا نیز بسیاری خاطر خویش به تمنای به‌کارگیری و توسعه آن خوش کرده‌اند و چون سرعت پیشرفت این فناوری بسیار است، بیم آن می‌رود که هرگونه غفلت ما را از کاروان به‌راه‌افتاده عقب اندازد.

وقت آن رسیده که دولت و بخش خصوصی دست در دست هم نهند و با عزمی راسخ در راستای به‌کارگیری و توسعه این فناوری گام بردارند و بیش از این چون دو مسکین سرگردان دور هم نچرخند و نپیچند. دولت زیرساخت‌های لازمه را فراهم سازد، فرهنگ درست استفاده از این دستاورد بشری را ترویج دهد، تجارت الکترونیک را که به لطف کرونای منحوس رونق گرفته، تقویت کند، ‌قوانین لازمه را تدوین کند، در آموزش نیروی انسانی مورد نیاز که این روزها کمیاب شده‌اند، سرمایه‌گذاری کند و از همه مهم‌تر به سمت شفافیت گام بردارد و بداند که همه می‌دانند قوی‌ترین ابزار برای مبارزه با فساد به‌کارگیری فاواست و کوتاهی در به‌کارگیری این فناوری تقویت فاسدان و جریان فساد است و به هر در دیگری رفتن، اندیشه‌ای تباه است.

امیرحسین سعیدی نائینی، رئیس اسبق سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور

ملت نیز در طرح سؤالاتی که پاسخش روشنایی و نور و رفاه و آسایش به همراه می‌آورد، دریغ نورزد. مثلاً بودجه‌های دولت چقدر است، به کدامین دستگاه‌ها پرداخت می‌شود و به چه میزان و از آن مهم‌تر آنها چگونه این مبالغ را هزینه می‌کنند. آیا این هزینه‌ها منجر به نتیجه می‌شود؟ یا اگر فردی قصد معامله‌ای با فرد ناشناسى را داشت، آیا سامانه‌هایی وجود دارند که اعتبار فرد ناشناس را مشخص کنند و از بار سنگین قوه قضائیه بکاهند؟ آیا سامانه‌ای وجود دارد که وضعیت پرداخت مالیات شرکت‌ها از دولتی و خصوصی و خصولتی را اعلام کند؟

چه بانکی چقدر و به چه افرادی وام داده است و وام‌گیرندگان با وام دریافتی چه کرده‌اند و هزاران سؤال دیگر تا فاوا پاسخش را امکان‌پذیر کند. امید است به‌زودی فاوا را به بخت نیک ببینیم که هم ملت شاد شود و هم گره‌های کار دولت باز.


فناوری اطلاعات روی ریل نوسازی‌شده بلاکچین


سیدعلیرضا رادمنش، رئیس هیئت‌مدیره رمزینکس / اگر فناوری اطلاعات را به مثابه قطاری روی ریل آینده تصور کنیم، قطعاً فناوری بلاکچین و کریپتوکارنسی مسیر نوسازی‌شده آن خواهد بود. 22 تیرماه روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده و فناوری اطلاعات شامل همه‌ ابزارها و روش‌هایی است که اطلاعات را دریافت، ذخیره، پردازش و مبادله می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌دهند. از حدود ۳۰ سال پیش که اولین ایده‌های مرتبط با فناوری بلاکچین مطرح شد تا سال 2008 که وایت‌پیپر سیستم پول الکترونیکی غیرمتمرکز همتا‌به‌همتا به نام بیت‌کوین تعریف شد و امروز که با دنیای جدید متاورس مواجه هستیم؛ همه اینها در مسیر رشد فناوری اطلاعات قرار داشتند که با سرعت قابل ملاحظه‌ای طی شد. ترسیم اینکه در این مسیر با چه نوساناتی مواجه خواهیم شد، احتمالاً قابل حدس و گمان نیست، ولی قطعاً فناوری اطلاعات باز نخواهد ماند و به راه خود ادامه خواهد داد.

با توجه به اینکه فناوری بسیار سریع‌تر از حکمرانان در هر جامعه‌ای رشد می‌کند و این یعنی با انکار و نادیده‌گرفتن تمام یا بخشی از این رشد، نمی‌توان خود را در مسیر آینده دانست، شاید روز فناوری اطلاعات بهانه خوبی برای تکرار مشکلات و چالش‌های همیشگی فناوری‌های نوین باشد؛ چراکه در حال حاضر حوزه کریپتوکارنسی به‌عنوان یکی از جدیدترین فناوری‌های دنیا در ایران با چالشی به نام عدم شناخت نهادهای تصمیم‌گیر مواجه است که بعضاً این ناشناخته‌بودن به برخوردهای تقابلی منجر می‌شود. این در شرایطی است که در بسیاری از مواقع پیشرفت‌ در فناوری اطلاعات به مانند پیشرفت‌های پزشکی بسیار حیاتی بوده و قدرت حیات‌دهی به اقتصاد و گردش مالی کشور را دارد.

سیدعلیرضا رادمنش، رئیس هیئت‌مدیره رمزینکس

مسیری که در مقابل فناوری اطلاعات باید قرار داد، به این ترتیب است؛ باید فناوری‌های نوین را شناسایی و ریسک‌ها و فرصت را ارزیابی کرد و در نتیجه به بهترین نحو از آن بهره‌مند شد. یکی از روال‌های موجود که باعث تحمیل هزینه‌های بسیاری شده، عدم پذیرش این مراحل و کارکردهای آن است. به نظر می‌رسد در این روز بزرگ و بااهمیت، باید بار دیگر ایجاد فضای رشد و پرورش فناورانه برای جوانان و نیروهای علمی و همچنین تسهیل فضای کسب‌وکارهای این حوزه را خواستار شد.


فناوری ارتباطات و بهبود محیط اقتصادی


حمید توسلی، مدیرعامل شرکت بهین‌تکنولوژی و عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران / رشد و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تأثیرات عمده و شگرفی بر جنبه‌های اقتصادی و اجتماعی کشور دارد. این بخش در بسیاری از کشورها در طول سه دهه گذشته توسعه یافته و روش‌ها در سطح ملی و بین‌المللی متفاوت است. مطالعات گسترده‌تر در مورد استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند موجب رشد تولید ناخالص داخلی، بهره‌وری و اشتغال باشد.

تاکنون پیشرفت‌های عمده در بخش ICT عمدتاً در کشورهای توسعه‌یافته متمرکز بوده و تأثیر مثبت در بخش ICT به‌دلیل ارتباط بین این بخش و سایر فعالیت‌های اقتصادی مانند حمل‌ونقل، آب، برق و سرمایه‌گذاری بوده است. مطالعات نشان داده که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بخش عمومی مانند ICT نیز نقش برجسته‌ای در ارتقای رشد فعالیت اقتصادی دارد. همچنین اشاره می‌شود که کشورهای با درآمد کم و متوسط از مزیت سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی برخوردارند.

محققان استدلال می‌کنند که افزایش تعداد کاربران اینترنت به میزان یک درصد به کاهش 40درصدی تأثیر تورم کمک می‌کند که توضیح می‌دهد چگونه فناوری ارتباطات محیط اقتصادی را بهبود می‌بخشد. این مطالعات بر این تمرکز دارند که چگونه سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند به افزایش عملکرد شرکتی که توسط سه شاخص محاسبه می‌شود، کمک کند؛ نرخ بازده داخلی، بهره‌وری نیروی کار و گسترش در بازارهای صادراتی محلی. نتایج حاکی از آن است که بخش سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بر گسترش عمومی بازار تأثیر مثبت دارد.

حمید توسلی، مدیرعامل شرکت بهین‌تکنولوژی و عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران

تئوری‌های جدیدتر اشاره می‌کنند که رشد اقتصادی باید با توسعه و پذیرش نوآوری‌های جدید تسهیل شود. تئوری‌های رشد جدید به تأثیرات مخابرات و شبکه‌های مدرن اشاره می‌کنند که نشان می‌دهد فناوری‌های اینترنتی دارای استانداردهای کیفی، تأثیر متفاوتی بر بخش مالی و اقتصادی می‌گذارند.

می‌توان استدلال کرد که تشخیص رشد اقتصادی بلندمدت بر اساس افزایش حاشیه تولید به بهبود کیفیت نهاده منجر می‌شود که به‌طور مثبت به دستیابی به مزیت رقابتی کمک می‌کند. این ویژگی از طریق استفاده از فناوری آشکار می‌شود که در کشورهای بزرگ‌تر نسبت به کشورهای کوچک‌تر، سریع‌تر در حال ظهور است و روند بازدهی در بلندمدت بیشتر از کوتاه‌مدت است.

اینترنت تأثیر مثبتی بر تجارت دوجانبه دارد و هزینه‌های ثابت در بازار را کاهش داده و نشان می‌دهد که اینترنت محرک معاملات است.


روزی در تقویم که فناوری اطلاعات و اهمیت آن را به همه یادآوری می‌کند


محمد گلستانه، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران / امسال برای اولین‌بار 22 تیرماه؛ سالروز بزرگداشت خوارزمی به‌عنوان روز فناوری اطلاعات نام‌گذاری و در تقویم ثبت شد.

بنابراین از امسال به بعد ما یک روز در تقویم داریم که به یاد همه مردم بیاورد که فناوری اطلاعات چیست و چه اهمیتی دارد. مفهوم فناوری اطلاعات شامل طراحی، پیاده‌سازی، پشتیبانی و نظارت برای پردازش اطلاعات بر اساس سیستم‌های رایانه‌ای است تا بر اساس آن خروجی‌های مورد نظر حاصل شود که شامل فرایندهایی مانند ورود، ذخیره، پردازش، انتقال و امنیت  اطلاعات است.

واقعیت این است که طی سال‌های اخیر با توجه ‌به نیاز جامعه در خصوص مکانیزه‌شدن فرایندها و توسعه کسب‌وکارهای آنلاین، خصوصاً طی پاندمی کرونا، از لحاظ نرم‌افزاری پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، ولی به دلایل مختلف در حوزه سخت‌افزاری تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم. رشد این حوزه به داشتن ارتباط مستقیم با کشورها و شرکت‌های پیشرو در این حوزه نیاز دارد که به‌دلیل شرایط خاص کشور در حال حاضر به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

در واقع در قرن 21 برای پیشرفت در این حوزه نیاز به مفهومی به نام مغزافزار وجود دارد که شامل افراد متخصص در زمينه فناوری اطلاعات و ارتباطات است؛ افرادی که توانايی بهره‌برداری و توسعه سخت‌افزار و نرم‌افزار را دارا باشند.

بنابراین ایجاد انگیزه و زیرساخت‌های لازم از نیازهای اولیه در این حوزه است که متأسفانه هرازگاهی با ارائه طرح‌های بدون پشتوانه علمی مثل طرح صیانت و تحریم‌های بین‌المللی در حوزه فناوری، باعث بی‌انگیزگی و فرار مغزها می‌شود.

محمد گلستانه، عضو هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران

از جمله موانع دیگر، در خصوص کسب‌وکار کارآفرینان این حوزه است. به‌روز نشدن قوانین در کسب‌وکارهای فناورانه مثل مالیات، بیمه و مجوزهای گوناگون باعث اتلاف وقت بسیاری از مدیران شرکت‌ها و استارتاپ‌ها می‌شود. بر اساس پیش‌بینی‌ها در آینده بسیار نزدیک ما با انقلاب پنجم روبه‌رو می‌شویم که اساس آن بر هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی است؛ بنابراین با کمی تفکر و تأمل می‌توانیم به رخدادهای آینده از جمله ارتباط بسیار نزدیک انسان و ماشین پی ببریم و میزان آمادگی خودمان را مورد سنجش قرار دهیم.

حالا که فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی مراحل زندگی نفوذ کرده، لازم است بیش‌ از پیش درباره نحوه استفاده از فناوری‌های این حوزه و ریسک‌های آن اطلاع‌‌رسانی کنیم. این مهم بدون حمایت سیاست‌گذاران کلان کشور و همه دستگاه‌های حاکمیتی ممکن نیست و ارج‌نهادن به نیروهای متخصص این حوزه برای حفظ و نگهداشت از جمله وظایف دولت و حاکمیت است.


نمی‌توان با فناوری‌های نوین مقابله کرد


افشین آشوری، رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین نصر کشور / انقلاب صنعتی چهارم در حوزه فناوری رقم خواهد خورد و ما در سال‌های آتی این مهم را در پیش داریم. بر این اساس، بایستی زیرساخت‌های ضروری برای همگامی با این تحول را با جدیت در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم در مسیر توسعه حرکت کنیم. اگر در انقلاب صنعتی سوم بیشتر اقتصاد دیجیتال و وب مورد توجه بود، امروز می‌بینیم که فناوری چگونه در حوزه‌های مالی پیش رفته و نتایج این تحول نیز در توسعه اقتصاد دیجیتالی قابل بررسی است. امروز دیگر باید بپذیریم که فناوری، کسب‌وکارها را به شکل گسترده‌ای دگرگون کرده است.

افشین آشوری، رئیس کمیسیون رمزارز و بلاکچین نصر کشور

فناوری‌های جدیدی چون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین از همگامی با انقلاب صنعتی چهارم توسعه می‌یابند و در شروع این مسیر نیز می‌توان دید که فناوری‌ها چگونه در تمام کسب‌وکارها؛ از پزشکی تا صنعت فولاد و حوزه صنایع نظامی و غیره، تحولات شگرفی را رقم زده‌اند. گوشه‌ای از این تحول را در جنگ اوکراین مشاهده می‌کنیم که فناوری‌های جدید چه توانایی عظیمی به تسهیلات نظامی داده‌اند. همچنین در صنعت بلاکچین می‌بینیم که این صنعت درلحظه می‌تواند چه تحولی در بحث تراکنش‌های مالی ایجاد کند. بلاکچین فصل اصلی انقلاب صنعتی چهارم است و ما در ابتدای راه انقلاب صنعتی چهارم هستیم.

ما باید در نهایت بپذیریم که اساساً با فناوری‌های نوین نمی‌توان از در مقابله روبه‌رو شد و بر ما در کشور واجب است تا با فناوری‌های نوین در دنیا حرکتی همسو و همگام داشته باشیم. اگر ما رویکرد مقابله‌ای را در پذیرش فناوری‌های نوین در پیش بگیریم، بی‌شک از مسیر کنونی فناوری در دنیا عقب خواهیم ماند. آینده از آن فناوری‌های نوین است که وابسته به حوزه ارتباطات و اطلاعات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.