راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وحید شامخی به بهانه رویداد ۹ ژانویه از چالش‌های پیش روی کسب‌وکارهای رمزارزی می‌گوید / نیازها و چالش‌های کاربران و کسب‌وکارها در یک صنعت نوظهور

تغییر و تحول در صنعت رمزارز و بلاکچین سریع است و به همین دلیل کسب‌وکارهای این حوزه برای تحقق بخشیدن به برنامه‌های توسعه‌ای خود با چالش‌های گوناگون دست به گریبان‌اند. وحید شامخی، معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس در گفت‌وگویی از این دغدغه‌ها گفته و نگاهی به موضوعات رگولاتوری این صنعت داشته است. او همچنین مهم‌ترین نیاز اکوسیستم رمزارز ایران را آموزش و آگاهی‌بخشی بیشتر به ذینفعان آن می‌داند.


دغدغه‌های توسعه کسب‌وکار یک صنعت 10ساله


به گفته‌ معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس، رخدادهای این صنعت سریع و جهانی اتفاق می‌افتد و برای نمونه اگر برای یک کوین یا توکن موضوعی مطرح شود، چند دقیقه بعد انعکاس همان موضوع را در فضای مجازی کاربران ایرانی هم می‌بینیم. از این رو شامخی اعتقاد دارد جهانی بودن این فضا، کار را برای کسب‌وکارها سخت‌تر می‌کند، زیرا مدام باید حواس‌شان به تحولات آن باشد.

او با اشاره به تفاوت‌های توسعه یک کسب‌وکار رمزارزی با سایر کسب‌وکارهای اکوسیستم اقتصاد دیجیتال می‌گوید: «نکته دیگر این است که عمر حوزه رمزارز و بلاکچین حدود ۱۰ سال است و صنایع نوپا همیشه چالش‌هایی را به همراه خود دارند. نداشتن آگاهی و اطلاعات کافی، نبود پروتکل‌های شفاف و موضوعات رگولاتوری نمونه‌هایی از این دست هستند.»

بنا به صحبت‌های معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس، یکی دیگر از چالش‌های کسب‌وکارهای رمزارزی، رقابت هم‌زمان برون و درون‌مرزی است: «فضای داخلی صنعت، نسبت به چند سال گذشته رقابتی‌تر شده و در عین حال رقابت با بازیگران بین‌المللی هم مطرح است؛ چراکه کاربران این حوزه هم‌پای اخبار جهانی، تحولات و… پیش می‌روند و علاوه بر آن، محدودیت‌های رگولاتوری داخلی را هم ندارند. همین موضوع باعث می‌شود که به‌روز بودن سرویس‌ها و هر آنچه کابر با آن سروکار دارد، برایشان دغدغه‌ای جدی باشد. این یعنی کسب‌وکاری مانند نوبیتکس به‌عنوان یک پلتفرم داخلی برای حفظ رضایت کاربرانش موظف است به پایش مستمر رقبای داخلی و خارجی.»

شامخی می‌گوید ارزش کل بازار کریپتو دنیا در حال حاضر حدود ۱۶۰۰ میلیارد دلار است و بخش عمده این بازار در میان بازیگران خارجی توزیع شده است. او با اشاره به این آمارها تأکید می‌کند: «از نگاه من، در فضای رقابت بازیگران خارجی، به میزان قابل توجهی روی جزئیات کار شده و رقابت تنگاتنگی در جریان است؛ بنابراین ما نیز باید همین دغدغه را داشته باشیم و اگر فضای تعاملات بین‌الملل هموارتر شود، قطعاً باید آمادگی لازم را داشته باشیم سرویس‌هایمان را متنوع‌تر کنیم تا کاربر بتواند بدون دغدغه فعالیتش را در پلتفرم‌های داخلی ادامه دهد.»

به گفته او، مزیت بومی بودن در همه کشورها وجود دارد، اما در فضای بین‌الملل پارامتر‌های فضای رقابت جدی‌تر از پارامترهایی است که در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم.


تفاوت نیازها و دغدغه کاربران کشورها


شامخی با اشاره به اینکه شرایط ایران با فضای بین‌الملل متفاوت است، عنوان می‌کند: «در بسیاری از نقاط دنیا، روی آوردن افراد به سمت رمزارزها ممکن است به ترید، کسب‌ درآمد و جذابیت در تعاملات مالی یا دلایل دیگر مربوط شود. اما ماجرا در کشورهایی با اقتصاد تورمی متفاوت است. در واقع در این کشورها افراد رمزارز را علاوه بر دارایی و نگاه سرمایه‌گذاری به نوعی راه‌کاری برای حفظ ارزش پول خود می‌دانند. در چنین فضایی دغدغه‌های فردی که در اروپا و آمریکا یا آسیای شرقی است با ایران بسیار متفاوت است.»

معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس با اشاره به کشور ترکیه که اقتصادی مشابه ایران دارد، توضیح می‌دهد: «براساس مطالعات اخیر، نرخ پذیرش رمزارز در این کشور ۴۰ درصد است و کاربرانی که دارایی‌شان زیر ۱۰۰۰ دلار است، حدود ۴۰ درصد از دارایی‌شان را تبدیل به کریپتو کرده‌اند. این مثال یک گواه از تفاوت‌های رفتاری کاربران در کشورهای مختلف است و این یعنی رویکرد توسعه‌ کسب‌وکار در ایران نمی‌تواند روندی دقیقاً مشابه کشورهای دیگر داشته باشد.»


پلتفرم‌های تبادل، لوکوموتیو اکوسیستم رمزارز


معاون توسعه کسب‌وکار نوبیتکس درباره تأثیر پلتفرم‌های تبادل بر اکوسیستم کریپتو توضیح می‌دهد: «مفهوم نوآوری باز این است که لازم نیست همه‌چیز را خودتان توسعه دهید، بلکه می‌توانید از ظرفیت تیم‌ها و کسب‌وکارهای دیگر استفاده کنید تا سرعت توسعه را بیشتر کنید. قطعاً ما این رویکرد را داریم و از تیم‌ها و کسب‌وکارهایی که سرویس تازه و ارزش‌آفرین دارند، استقبال می‌کنیم. در چند ماه اخیر به‌صورت جدی‌تر، موضوع سرمایه‌گذاری خطرپذیر و همکاری‌ها در نوبیتکس را دنبال کرده‌ایم و با تیم‌هایی نیز در حال گفت‌وگو هستیم. این تیم‌ها در زنجیره ارزشی که ما داریم می‌توانند کمک‌کننده باشند. در واقع ما در کنار هم می‌توانیم ارزش‌های بیشتری خلق کنیم. به‌عنوان یکی از ارزش‌های نوبیتکس همیشه تلاش داریم سرویس‌هایی که ایجاد می‌کنیم در وهله اول قابل‌ اعتماد باشند. در واقع بسیاری مواقع اول بودن یک سرویس برای ما اهمیت ندارد، بلکه قابل‌ اتکا و قابل‌ اعتماد بودن برای ما بسیار مهم است تا بتواند بهترین عملکرد و نتیجه را برای کاربر به همراه داشته باشد.»


نیاز اکوسیستم آگاهی‌بخشی و آموزش، هم‌زمان با رشد کسب‌وکارهاست


بنا به صحبت‌های شامخی، رشد کسب‌وکارها و ترویج دانش و آگاهی از مهم‌ترین نیازهای این اکوسیستم در این برهه است و آموزش، چه از بعد فلسفه و زیرساخت‌های فناوری بلاکچین و چه در مورد ریسک‌ها و چالش‌های بازار رمزارز باید توسعه پیدا کند؛ موضوعی که به اعتقاد شامخی هم به کاربران و هم به رگولاتوری کمک می‌کند. «طبیعت هر سرویس‌ جدید و نوظهور آن است که افراد باید از آن آگاهی پیدا کنند.»

به گفته او در همین راستا، نوبیتکس تلاش می‌کند خدمات و محصولات خود را با طمأنینه اضافه کند، به اندازه کافی روی موضوعات آموزشی تمرکز داشته باشد،‌ وبینارهای گوناگون ارائه دهد و… تا کاربران با کمترین چالش مواجه شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.