پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش سال 1400 آیتول منتشر شد / ۴۴۵ هزار دقیقه پشتیبانی از کاربران طی یک سال
گزارش سال 1400 آیتول منتشر شد. این گزارش گزیدهای از آمارها و دادههای گروه آیتول در سال گذشته است که با همکاری تیمهای فنی، بازاریابی، منابع انسانی، پشتیبانی و… جمعآوری شده است. استقبال کاربران از خدمات آنلاین خودرویی، مقایسه سهم بازار ارائهدهندگان خدمات آنلاین بیمه خودرو نسبت به فعالان سنتی، وضعیت صنعت آنلاین خدمات یکپارچه خودرو در جهان و جایگاه آیتول در صنعت برخی از محورهای گزارش سال آیتول هستند.
آیتول، فعالیت خود را از سال 13۹۸ بهعنوان درگاه ورودی سرویسهای تجمیعشده خودرویی آغاز کرد. این سامانه فعالیت خود را با سرویس استعلام و پرداخت عوارض الکترونیک آزادراهی کشور شروع کرد و در طول یک سال بهترتیب امکان پرداخت عوارض ورود به محدودههای ترافیکی تهران، عوارض سالیانه و خلافی و عوارض پارک حاشیه چندین استان نیز به سامانه افزوده شد. در این سامانه کاربران به تمام سرویسهای مرتبط با خودرو دسترسی دارند و امکان پرداخت از یک نقطه را خواهند داشت. محاسبه بدهی عوارض و خلافی خودرو، بیمه خودرو و خدمات غیرحضوری خودرو؛ سه دسته خدمات آیتول هستند. هدف آیتول این است که تمام دغدغههای خودرویی کاربرانش را برطرف کند.
هسته اولیه آیتول در بهمن سال 1397 شکل گرفت، در اواخر اسفند همان سال آیتول بهعنوان درگاه پرداخت عوارض آزادراهی متولد شد، فروردینماه اپلیکیشنهای حوزه پرداخت به آیتول متصل شدند و رکورد 1000 پرداخت در روز توسط آیتول ثبت شد. آیتول در تابستان 1398 به شهرداری و پیادهسازی سرویس طرح ترافیک متصل شد و فروردین سال بعد ارائه خدمات بیمه آیتول و ثبت رکورد فروش ۶00 بیمه شخص ثالث در کمتر از 1۵ روز اتفاق افتاد. اردیبهشتماه همان سال تعداد کاربران یکتای آیتول به 915 هزار نفر رسید.
اولین نسخه اپلیکیشن آیتول در خرداد 1399 ارائه شد و در تابستان همان سال رکورد پرداخت عوارض شهرداری با ثبت مبلغ 25.000.000 ریال در یک روز شکست. زمستان بود که کارپرداز متولد و سرویس ترخیص، تعویض پلاک و معاینه فنی خودرو ارائه شد. آیتول در همان برهه سرویس استعلام خلافی خودرو را در اختیار کاربران قرار داد و رکورد 100 هزار کاربر فعال در کافهبازار ثبت شد. آیتول تابستان سال 1400، مجوز برخط بیمه مرکزی را دریافت کرد. دیماه 1400 هم لوگو و هویت بصری جدید آیتول رونمایی شد.
آمارهایی از آیتول
سهم بازار فروش آنلاین بیمه در ایران 2 تا 2/5 درصد است. ۵04 هزار خودرو در سال 1400 بیمه آنلاین خریداری کردند. سهم آیتول از بازار آنلاین بیمه در شروع سال 1400، 1/2درصد بود. سهم آیتول از بازار آنلاین در پایان سال 1400، 16درصد بود.
آیتول در سال 1400، رشد 755 درصدی خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را نسبت به سال 1399 تجربه کرد. گرانترین بیمه خریداریشده از آیتول در سال 1400، بیمه بدنه به مبلغ 124.555.130 ریال برای تویوتا هایلوکس بود. در سال گذشته، 700 دستگاه خودروی بدون سابقه بیمه از آیتول بیمه بدنه خریداری کردهاند.
سال قبل ۴۵۰ میلیارد ریال عوارض سالانه توسط آیتول پرداخت شده است. در سال 1400 در حدود 1۸هزار ميلیارد عوارض سالانه برای خودروها صادر شده است. از مجموع 1۸ميلیارد عوارض سالانه 600 ميليارد ریال پرداخت شده است. 35 درصد عوارض سالانه خودرو بهصورت آنلاین پرداخت شده است.
سهم آیتول از پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی کشور 11 درصد است. اندازه بازار طرح ترافیک در سال 1400، رقمی معادل سه میلیارد و 600 میلیون ریال (3.600.000.000) بود که تمام این مبلغ بهصورت آنلاین پرداخت شده است. این رقم به نسبت سال قبل رشد 40درصدی داشته است. 967.753 خودروی یکتا در سال 1400، از طریق آیتول پرداخت داشتهاند. این افزایش در مقایسه با سال 1399، معادل 388.207 خودروی یکتا بوده است.
رکورد پرداخت روزانه در آیتول 16.990 پرداخت در یک روز است. بیشترین پرداخت از طریق آیتول در سال 1400 به پرداخت عوارض سالیانه اختصاص دارد.
رفتار کاربران و چالشهای آیتول
35 درصد مخاطبان آیتول خانم و 65 درصد از آنها آقا هستند، تهرانیها، اصفهانی و شیرازیها بیشترین تعامل را با آیتول داشتهاند. تهران با 3.672.233 کاربر یکتا در رتبه اول شهرهای مذکور قرار دارد.
آیتول در این گزارش قطعی سرویسهای آیتول از سمت رگولاتور را از مهمترین چالشهای پیش روی خود بیان کرده، سرویس بیمه خودرو 21 روز، سرویس شهرداری تهران 40 روز، سرویس نوبتدهی معاینه فنی 358 روز، سرویس عوارض آزادراهی 23 روز، سرویس خلافی خودرو 25 روز قطع بوده است.
خدمات آیتول
آیتول در راستای تکمیل زنجیره ارزش حوزه خدمات خودرو، نسبت به راهاندازی سرویس بیمه اقدام کرد. به همین منظور و در جهت ارائه خدمات بیمهای در چهارچوب بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با ثبت کارگزاری رسمی مستقیم بیمه برخط بـا نام همپاد کیان به فعالیت خود در این حوزه رسمیت بخشید.
پلتفرم صنوبر یکی از پلتفرمهای مرتبط با این اقدام است که دارای دو لبه تأمین و توزیع بوده و عملیات مربوط به صدور بیمهنامههای ثبت سفارش شده را تسهیل میکند. یکی دیگر از محصولات اصلی آیتول بیزینس، کاربیل است، کاربیل در واقع به ارائه خدمات زیرساختی خودرو به سایر کسبوکارها میپردازد. 1.396.988 خودرو یکتا از خدمات تجاری آیتول استفاده کردند.
کارپرداز هم بازوی لجستیک گروه آیتول است که سرویسهای تعویض پلاک، ترخیص خودرو و معاینه فنی را انجام میدهد. کارپرداز در دیماه سال گذشته، 1.420 سرویس ارائه داده و ارزش خودروهای سپردهشده به این سامانه 1.012.440.000 ریال است. عمده کاربران کارپرداز از خدمت معاینه فنی استفاده کردهاند. کارپرداز همچنین 2500 ساعت در وقت کاربران صرفهجویی کرده است. این ساعت معادل مطالعه 150.000 صفحه کتاب است.
فناوری، پشتیبانی و سرمایههای انسانی آیتول
تیم فنی آیتول برای رفاه کاربرانش 46.465 ساعت را به توسعه نرمافزار اختصاص داده و 2565 بار در سال 1400 بهروزرسانی انجام شده، این یعنی بهطور میانگین 7.02 بهروزرسانی روزانه روی سرویسهای آیتول رخ داده است.
در سال 1400، بیشترین تماس ورودی به پشتیبانی آیتول مربوط به خرید بیمهنامه خودرو بوده است آیتول 148.414 دقیقه پشتیبان کاربران بوده و در سال 1400، 310 روز، معادل 445.242 دقیقه پشتیبانی کاربران را انجام داده است.
در سال قبل، رشد 616 درصدی جذب سرمایه انسانی در آیتول رقم خورد. آیتول 86 نیروی انسانی دارد که 54 نفر از آنها مرد و 32 نفر از آنها خانم هستند. 32 سال میانگین سنی همکاران آیتول است. مسنترین همکار آیتول 65 سال دارد. عمده همکاران آیتول دارای مدرک تحصیلی لیسانس هستند.