راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لزوم توجه بیمه مرکزی به فرصت‌های نوآوری در استارتاپ‌ها

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده مجلس با انتقاد از عملکرد چند سال اخیر بیمه مرکزی در مقابل شرکت‌های استارتاپی فناوری‌محور بر ضرورت بسترسازی برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد. به عقیده او داشتن نگاه علمی رویکردی است که امروز در تعامل با استارتاپ‌های بیمه‌ای و شرکت‌های دانش بنیان باید مدنظر قرار بگیرد.

محمدعلی بندپی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد شاه‌کلید توسعه کشورها توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

او در ادامه با اشاره به نظر مجلس در برابر اقدام یک نهاد تنظیم‌گر در تأسیس یک شرکت خصوصی با اهداف انحصاری گفت: «زمانی که قصد خروج از یک سیستم سنتی داریم، همواره یکی از موانعی که وجود دارد، مقاومت‌هایی است که دست‌اندرکاران همان مجموعه ایجاد می‌کنند. رفتار بیمه مرکزی در برابر شرکت‌های دانش‌بنیان نیز این‌گونه است. باید بپذیریم در بعضی از نهادها، عدم باور مسئولان از مهم‌ترین موانع برای تغییر است. تلاش مجلس بر این است که در راستای تحقق‌بخشیدن به شعار سال ۱۴۰۱ در حمایت از مجموعه‌های دانش‌بنیان، بتوانیم این فرهنگ‌سازی را انجام دهیم که باید از این شرکت‌ها حمایت شود؛ نه اینکه نتیجه رفتارمان موجب نابودی آنها باشد.»

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: «ما انتظار نداریم تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های دولتی یکباره از سیستم سنتی به سیستم دانش‌بنیان متمایل شوند، اما مجلس مخالف هر گونه حرکت خلاف قوانین و مقررات کشور است.»

محسنی بندپی با انتقاد از فعالیت‌هایی با اهداف رقابتی با بخش خصوصی در حوزه بیمه گفت: «کافی است ما این باور را در کشور ایجاد کنیم که توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان به نفع همه ماست و در نهایت مردم هستند که از خدمات نوآورانه استفاده بهتری می‌برند. در این صورت دیگر شاهد ایجاد مانع رقابتی یا انحصاری بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان نخواهیم بود؛ زیرا در جهت تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و نگاه دانش‌بنیان به پدیده‌ها، در مرحله اول باور نقش کلیدی را ایفا می‌کند. اگر این باور در ساختار بیمه مرکزی وجود داشت، اکنون با این اقدام در راستای ایجاد انحصار و پشت‌کردن به ظرفیت دانش‌بنیان داخلی گام بر‌نمی‌داشت.»

او در ادامه تأکید کرد: «ما مخالف ورود نهادهای تنظیم‌گر به رقابت در بازارهای اقتصادی حوزه بیمه و راه‌اندازی شرکت‌های خصوصی و ملزم‌کردن شرکت‌های دانش‌بنیان به استفاده از خدمات آن شرکت خصوصی هستیم؛ زیرا هم خلاف قوانین و مقررات کشور است و هم امید جوانان را نسبت به حمایت حاکمیت از نوآوری و توسعه فناوری کمرنگ خواهد کرد.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: «در حوزه استارتاپی و دانش‌بنیان‌ها باید در ساختار بیمه مرکزی و سایر دستگاه‌های مشابه این فرهنگ‌سازی را جا بیندازیم که اگر مدیری در برابر این نگاه مقاومت می‌کند، باید آگاه شود و اگر بعد آگاه‌سازی نیز مقاومت کرد، باید تعویض شود. در این صورت است که ما می‌توانیم شاهد رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در بستر سنتی هزینه‌ساز موجود باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.