راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حمایت از اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در قالب طرح جهش هوشمندسازی / تلاش برای تمرکززدایی حمایت‌ها از پایتخت

روز دوشنبه ششم تیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی طی یک نشست خبری با حضور حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال، محمد موسی‌زاده موسوی، مدیرعامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال و همچنین اصحاب رسانه از یک طرح حمایتی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال موسوم به «جهش هوشمندسازی» رونمایی کرد.

در ابتدای این نشست خبری حسین ملازاده، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن تأکید بر لزوم تعیین اولویت میان اهداف سند چشم‌انداز توضیح داد: «هدف از برگزاری این نشست رونمایی از طرح «جهش هوشمندسازی» است که ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای یکی از رسالت‌های خود مبنی بر توسعه فناوری‌های نوظهور و کاربردی در حوزه‌های مرتبط با هوشمندسازی برنامه‌ریزی کرده است.»

او ضمن اشاره به اینکه این ستاد در پنج ‌ماه گذشته موفق به اخذ مجوز تأمین مالی کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال شده است عنوان کرد: «مخاطبین طرح، شتاب‌دهنده‌ها، مراکز نوآوری و شرکت‌های نوپا، کوچک و متوسطی خواهند بود که در حوزه‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین، واقعیت مجازی، فین‌تک، سلامت دیجیتال، انرژی و کشاورزی هوشمند فعالیت کنند.»

در ادامه این نشست امیر شریفیان، مدیر مرکز رصد و ترویج اقتصاد دیجیتال با تأکید بر اینکه ارزیابی برای مراکز نوآوری و شتاب‌دهنده‌ها آن‌ها را در چهار سطح مختلف طبقه‌بندی کرده و در هر سطح از خدمات متنوعی ارائه می‌کند، توضیح داد: «حمایت‌های ستاد از هر مجموعه به سطح‌بندی مراحل ارزیابی بستگی دارد. در تمام مراحل پس از ارزیابی طرح استارتاپ‌ها و تعیین KPI قابلیت تبدیل تسهیلات به تسهیلات به بلاعوض وجود دارد.»

طبق توضیحات او تسهیلات مذکور در چهار سطح به استارتاپ‌ها پرداخت می‌شود. سطح یک شامل تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان برای هر استارتاپ است و حداکثر چهار استارتاپ که در مرحله ارزیابی این سطح پذیرفته خواهند شد. سطح دو شامل تسهیلات تا سقف 80 میلیون تومان برای هر استارتاپ است و حداکثر سه استارتاپ در این سطح پذیرفته خواهند شد. سطح سوم نیز شامل تسهیلات تا سقف 60 میلیون تومان برای هر استارتاپ است و حداکثر دو استارتاپ در این سطح پذیرفته خواهند شد و درنهایت یک استارتاپ در ارزیابی سطح چهارم پذیرفته می‌شود که سقف تسهیلات این سطح برای هر استارتاپ 40 میلیون تومان خواهد بود.

به گفته شریفیان در شرکت‌های نوپا نیز تسهیلات توسعه محصول تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان، تسهیلات توسعه بازار تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان، تسهیلات مرتبط با زیرساخت به شرط ارائه زیرساخت با مشارکت طرف سوم تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

جهت درخواست تسهیلات ابتدا اطلاعات مربوط به شرکت در پلتفرم نوآوری باز هوشمندسازی بارگذاری خواهد شد. پس از ارزیابی اولیه شرکت‌ها بر اساس تعداد پرسنل، تراز مالی و… به دو گروه دسته‌بندی خواهند شد. شرکت‌های نوپا باید علاوه بر مستندات مربوط به محصول، برنامه عملیاتی خود را در بازه ۶ الی 12 ماهه ارسال کنند.

او در پایان سخنان خود تأکید کرد: «شتاب‌دهنده‌ها یا مراکز نوآوری علاقه‌مند می‌توانند جهت ورود به پروسه ارزیابی اطلاعات پروفایل خود را در وب‌سایت پلتفرم نوآوری باز هوشمندسازی تکمیل کنند.»

در ادامه نشست محمد موسی‌زاده موسوی، مدیرعامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال، عنوان کرد: «صندوق‌‌های پژوهش و فناوری نهادهای مالی و تخصصی حوزه اقتصاد دانش‌بنیان هستند و طبعاً خدمات خود را به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور ارائه می‌دهند.»

او ادامه داد: «صندوق‌های تخصصی صندوق‌هایی هستند که وظیفه تسهیل ارائه خدمت به شرکت‌های حوزه فعالیت خود را برعهده دارند. حوزه اقتصاد دیجیتال پیش‌ازاین یک صندوق تخصصی که بخواهد شرکت‌های این حوزه خدمات‌رسانی کند نداشت و یک تکه از این پازل مغفول مانده بود البته از حدود سه چهارسال پیش به آن فکر شده بود اما فرایند صدور مجوز به طول انجامید.»

مدیرعامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال تأکید کرد: «در این صندوق ما طبق اساس‌نامه ما چند مأموریت اصلی برای شرکت‌ها داریم یکی از این خدمات ضمانت‌نامه است. یکی از تعهدات شرکت‌ها برای انجام امور جاری خود ارائه ضمانت‌نامه معتبر است که ضمانت‌نامه صندوق‌های پژوهش و فناوری هم‌تراز ضمانت‌نامه‌های بانکی است.»

طبق توضیحات او وظیفه بعدی ارائه تسهیلات به شرکت‌ها با توجه به نیازهای آن‌هاست. شرکت‌ها می‌توانند در به صندوق مراجعه کرده و حوزه فعالیت خود در فرصت‌های مختلف تسهیلات دریافت کنند. یکی از این فرصت‌ها در حال حاضر موضوع جهش هوشمند‌سازی است. یکی از خدماتی هم که برای شرکت‌ها در طرح در نظر گرفته شده است ارائه تسهیلات است.

به گفته موسی‌زاده، وظیفه دیگر این صندوق در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال سرمایه‌گذاری و مشارکت است؛ چه در قالب سرمایه‌گذاری خطرپذیر و چه در قالب هر آورده‌ای که کسب‌وکارها در مراحل توسعه خود به آن نیاز دارند.

او ادامه داد: «ما سعی کردیم هم برطبق اساس‌نامه و هم براساس ظرفیت سهام‌داری که معاونت علمی و فناوری و دانشگاه تهران به عنوان سهام‌داران دولتی و هم چهار شرکت خصوصی فعال در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور هستند وظایف صندوق را به نحو مطلوب انجام دهیم.»

مدیرعامل صندوق توسعه اقتصاد دیجیتال عنوان کرد: «این حوزه به قدری درخور توجه است و پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه دارد که تنها یک صندوق، یک دستگاه و یا یک بازیگر نمی‌تواند ادعا کند که متولی توسعه و یا متولی حمایت از آن است. توسعه این حوزه نیازمند ورود و همکاری همه دستگاه‌ها، صنایع و ظرفیت‌های کشور است.»

او گفت: «با توجه به رویکرد جهش هوشمندسازی ما سعی کردیم به عنوان صندوق از ظرفیت بقیه بازیگران به‌خصوص بازیگرانی که به عنوان نهادهای مالی و فناوری فعالیت می‌کنند استفاده کنیم.»

موسی‌زاده موسوی ادامه داد: «ما در بحث جهش هوشمند سازی حوزه سلامت فین‌تک انرژی کشاورزی و امنیت دیجیتال را به عنوان حوزه‌های محوری معرفی کردیم. یکی از ظرفیت‌های کشور صندوق‌های پژوهش و فناوری هستند که به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند. مذاکراتی با این صندوق‌ها انجام شده که بتوانیم با تجمیع این ظرفیت‌ها و تشدید منابع طرح را به سرانجام برسانیم.»

او در انتهای نشست گفت: «موضوع دیگر این است که با توجه به ذات اقتصاد دیجیتال و موضوع مزیت نسبی مناطق مختلف کشور در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی سعی کردیم تمرکز این طرح بر روی تهران نباشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.