راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جلسه اول معارفه سهام تپسی برگزار شد / تپسی می‌خواهد سوپراپ شود

جلسه اول معارفه سهام شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس سه‌شنبه 17 خرداد برگزار شد. با نظر و بررسی‌های شرکت ارزش‌گذار کاردان و کارشناس رسمی دادگستری ارزش هر سهم تپسی 1403 تومان برآورد شد.

میلاد منشی پور مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار شرکت تپسی با اشاره به اینکه تپسی اولین استارتاپی است که وارد بازار سرمایه شده صحبت‌هایش را آغاز کرد. به گفته او، 44 درصد سهام شرکت متعلق به مدیران و مؤسسان شرکت است. دو گروه خورشید سان و آرین کارن  هم سهام‌داران عمده تپسی با 30 درصد سهام هستند. شرکت دانش‌بنیان برکت هم 17 درصد سهام دارد.

 او با بیان اینکه تپسی ناوگان بزرگی از مسافر و راننده‌ را در ایران ایجاد کرده گفت: «1.8 دهم میلیون سفیر در تپسی ثبت‌نام شده‌اند و 20 میلیون کاربر از تپسی استفاده کرده‌اند. 13 استان هم تحت پوشش تپسی هستند.» به گفته او، طبق آمارهای اسفندماه سال 1400، تپسی از کمیسیون‌های دریافتی (با نرخ 15 درصد) ماهانه 36 میلیارد تومان درآمد به دست آورده است.

منشی پور نیروی انسانی کارآمد و نیروی مدیریتی متخصص در لایه‌های متفاوت (کسب‌وکاری و فنی)، تکنولوژی، و نگاه مشتری‌محور تپسی (مسافر و راننده) را عامل موفقیت شرکت می‌داند.

او با اشاره به 1000 نفر نیروی انسانی تپسی گفت: «نیمی از این تعداد در بخش عملیاتی شرکت فعالیت می‌کنند و 470 نفر از آنها کارشناس ستادی هستند.»


هدف عرضه اولیه توسعه کسب‌وکار است


او در ادامه بیان کرد که تپسی از جمله تنها شرکت‌هایی است که از قدم اول تکنولوژی مخصوص خودش را  به کار گرفته، او با اشاره به اینکه تپسی دارای تکنولوژی پیشرفته و قابل اتکایی است توضیح داد: «تکنولوژی‌های تپسی باعث رشد و افزایش سودآوری و درآمد شرکت خواهد شد. الگوریتم تخمین زمان سفر یکی از این تکنولوژی‌هاست. تپسی به‌مرور زمان صاحب دقیق‌ترین تخمین زمان در بازار ایران شده. الگوریتم قیمت‌گذاری یکی دیگر از تکنولوژی‌های تپسی است؛ این قابلیت در شش ماه آینده ظرفیت ناوگان تپسی را حدود 5 درصد افزایش خواهد داد. این موضوع به طور مستقیم باعث رشد  30 میلیارد درآمد شرکت می‌شود.»

او با اشاره به مزیت‌های رقابتی تپسی گفت: «تجربه کاربری چه برای مسافر و چه برای سفیر یکی از مزیت‌های رقابتی تپسی است. آمارها نشان می‌دهند که از تپسی به‌عنوان اپلیکیشنی قابل‌اتکا یاد می‌شود، در مواردی دیده شده که فیچر موردنظر مشتری در بخش پیشنهادها ظرف 4 ساعت راه‌اندازی شده است.»

او در خصوص هدف تپسی برای ورود به بازار سرمایه گفت: «شرکت‌ها با استراتژی‌های گوناگون وارد بازار سرمایه می‌شوند. تپسی هم باهدف توسعه کسب‌وکار وارد بازار سرمایه شده. هدف از عرضه اولیه این است که سرمایه سهام‌داران عمومی وارد شرکت و صرف توسعه برنامه‌های آتی تپسی شود.»

او در خصوص نحوه عرضه اولیه سهام تپسی توضیح داد: «عرضه اولیه شرکت به روش سلب حق‌تقدم انجام می‌شود. (وقوع بلافاصله افزایش سرمایه). در مرحله اول کشف قیمت است که در روزهای آینده اتفاق می‌افتاد. در این مرحله عرضه 5 درصدی انجام می‌شود و بعد از کشف قیمت عرضه  اصلی با روش سلب حق‌تقدم صورت می‌گیرد.» به گفته او، در هر دو مرحله، سهام‌داران تمام سرمایه را وارد شرکت می‌کنند تا بتوانیم به تمام تعهداتمان در امید نامه برسیم.


قابلیت ارسال بسته و سفر اشتراکی در سوپراپ تپسی


هومن دمیرچی عضو هیئت‌مدیره تپسی و هم‌بنیان‌گذار شرکت، به بیان برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت تپسی پرداخت. به گفته او، صنعت بازار تاکسی آنلاین، صنعت با ظرفیت و جوانی است که 13 سال در دنیا و 8 سال در ایران قدمت دارد.

او با اشاره به بحران جهانی کرونا صحبت‌هایش را تکمیل کرد: «در دوران اوج‌گیری کرونا با افت درآمد مواجه شدیم اما با کاهش شیوع کرونا بازار به‌سرعت رشد کرد. پیش‌بینی کردیم درآمد بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد کند.»

او ادامه داد: «تپسی سال گذشته ۲۶۶ میلیارد تومان فروش داشته، برای سال 1401 با نگاه محافظه‌کارانه 680 میلیارد تومان فروش سالانه برآورد کرده‌ایم. این عدد با احتساب تورم قیمت و سالانه محاسبه شده است. 28 درصد از 414 میلیارد تومان مربوط به تورم است. 300 میلیارد تومان دیگر از برنامه‌های آتی تپسی نشات می‌گیرد و 25 درصد هم سهم بازگشت کسب‌وکار به دوران پیش از کروناست.»

او با اشاره به برنامه‌های آتی تپسی گفت: «تپسی می‌خواهد در سال جدید به 20 شهر جدید وارد شود. تپسی در راستای تحقق این برنامه، فعالیتش را در شهرهای جدید قزوین، کرمانشاه، گرگان، اراک، گرگان، نیشابور آغاز کرده است.»

او در ادامه از تبدیل‌شدن تپسی به یک سوپر اپلیکیشن خبر داد و گفت: «در آینده به سراغ سوپراپ تپسی می‌رویم؛ یکی از قابلیت‌های سوپراپ، تپسی لاین (سرویس سفر اشتراکی) است که هزینه سفر را 30 تا 40 درصد کاهش می‌دهد. سرویس دیگر هم تپسی پک نام دارد که کارش ارسال بسته با قیمت ارزان است.» به گفته او، تپسی پک به روش تجمعی بسته‌ها ارسال‌ها را در همان روز با چند ساعت تاخیر اما با کاهش قیمت 40 درصدی انجام می‌دهد.


مارکت شرکت به ۲۲۱۶ میلیارد تومان می‌رسد


پس از صحبت‌های نمایندگان شرکت تپسی، احسان مرادی مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه کاردان به‌عنوان ارزش‌گذار درباره ارزش سهام تپسی صحبت کرد. به گفته او، برای ارزش‌گذاری اولین شرکت دانش‌بنیان از روش شبیه‌سازی مونته کارلو استفاده شده. بر اساس روش مونته کارلو، 10 دامنه هزار نمونه تصادفی مؤثر بر ارزش‌گذاری محاسبه شده است. او ادامه داد: «به‌احتمال ۹۰ درصد مارکت شرکت از ۱۴۰۵ میلیارد تومان تا ۲۲۱۶ میلیارد تومان برسد. پنج درصد هم احتمال دادیم که ارزش شرکت در آینده به  کمتر از 1200 تومان به‌ازای هر سهم برسد.»

به گفته او، ارزش خالص دارایی‌ها به مارکت ۱۶ هزار و ۴۲۷ میلیارد ریال و ارزش هر سهم به هزار و ۴۰۳ تومان محاسبه شده است.


تپسی ۲ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان دارایی دارد


در ادامه گلناز شانه‌وند کارشناس ارزش‌گذاری تأمین سرمایه کاردان به بیان جزئیات مستندات ارزش‌گذاری پرداخت. به گفته او، گزارش ارزش‌گذاری تپسی باهدف تعیین ارزش سهام این شرکت برای عرضه اولیه سهام توسط شرکت تأمین سرمایه کاردان گذاری بهمن سال 1400 تدوین شده است.

او ادامه داد: «صورت‌های مالی حسابرسی شده و یادداشت همراه مربوط به سال‌های 95 تا 99، صورت‌های مالی حسابرسی شده 6 ماه سال 1400، جریان‌های (ماهانه) درآمدی و هزینه مدارک و مستنداتی هستند که برای تهیه گزارش استفاده شده‌اند. تپسی از زمان تأسیس 4 بار افزایش سرمایه داشته که آخرین آنها مربوط به دی‌ماه 1398 است. با این افزایش سرمایه، سرمایه شرکت به هزار و صد و هفتاد میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.  شرکت برای اولین‌بار در سال 1400 به سود انباشته دست پیدا کرده. در حال حاضر نسبت تسهیلات به دارایی‌های شرکت 24 درصد  است. سهم دارایی‌های نامشهود و مخارج انتقالی نسبت به کل دارایی‌ها سهم بالایی دارد و 73 درصد از کل دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد. جمع دارایی‌های تپسی اکنون حدود 2 هزار و 780 میلیارد تومان است. در سال ۱۴۰۰ سود شرکت ۱۹۳ میلیارد ریال بوده که پیش‌بینی می‌شود در1404 به ۵۰۹۱ میلیارد ریال برسد.»


تپسی از مالیات معاف شد


او با تاکید بر اینکه ارزش‌گذاری نصف نرخ رشد مرکب تعداد سفرهای تپسی انجام شده توضیح داد: «در حال حاضر نرخ رشد مرکب تعداد سفرهای تپسی 99 درصد است اما در ارزش‌گذاری نصف این رقم محاسبه شده است. در نظر گرفتیم که تعداد سفرهای تپسی در 1401 به رقم سال 1398 و پیش از دوران کرونا یعنی معادل 110 میلیون سفر برسد.»

او در خصوص حاشیه سود تپسی توضیح داد: «حاشیه سود شرکت در سال ۱۴۰۰، ۱.۷ درصد بوده. بر اساس تخمین‌ها، میزان حاشیه سود در سال ۱۴۰۱ به ۳درصد ، در سال 1۴۰۲ به ۹ درصد در سال ۴۰۴ به ۱۵ درصد خواهد رسید.»

 شانه‌وند در پایان از معافیت مالیاتی تپسی خبر داد و تصریح کرد: «قیمت سفر، تعداد سفر و نرخ کمیسیون از  مفروضات ارزش‌گذاری هستند. نرخ کمیسیون ۱۵ درصد است که با احتساب مالیات به ۱۳.۶ درصد می‌رسد، شرکت پس از این محاسبه از مالیات معاف شد.» به گفته او، در نتیجه معافیت مالیاتی تپسی درآمد شرکت افزایش پیدا خواهد کرد.

1 دیدگاه
  1. امیر می‌گوید

    فقط در مراکز استان‌ها فعال هست اونم نه همه استان‌ها اینجوری که پیش می‌ره تا 10 سال دیگه هم به شهرستان ها نمی‌رسه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.