راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به عملکرد رایا‌ن هم‌افزا در نشست 18سالگی شرکت / ناشر برتر بازار سرمایه با ۶ میلیون کاربر نهایی

نشست خبری رایان هم‌افزا به مناسبت هجدهمین سال فعالیت شرکت برگزار شد. این شرکت در سال جاری با نماد «رافزا» در دومین همایش ناشران برتر به‌عنوان یکی از ۱۰ ناشر برتر بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ انتخاب شده است.

 به گفته حجت‌الله فرهنگیان، رایان هم‌افزا در حال حاضر شش میلیون کاربر نهایی دارد و دو میلیون نفر از رایان هم‌افزا به‌عنوان معامله‌گر استفاده می‌کنند. بر اساس توضیحات او، ۶۲ درصد از مجوزهای کارگزاری و ۷۲ درصد کارگزاری بورس کالا، ۶۲ درصد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ۴۲ درصد سبدگردان‌ها از زیرساخت‌های رایان هم‌افزا استفاده می‌کنند. او این ارقام را نشان‌دهنده سهم بازار رایان هم‌افزا در صنعت می‌داند.


 در جمع ناشران برتر


طبق صحبت‌های فرهنگیان شفافیت و رشد و تأمین مالی از معیارهای سازمان بورس برای انتخاب ناشران هستند. ارائه اطلاعات به‌موقع قابل‌ اتکا، ارائه گزارش حسابرسی مقبول، نداشتن سابقه تخلفات در یک سال گذشته، پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام، ارائه اطلاعات زودتر از موعد، افزایش میزان تولید و افزایش درآمد عملیاتی از دیگر معیارهای سازمان بورس برای انتخاب ناشران هستند: «امیدواریم در سال‌های آینده هم با رعایت الزامات سازمان بورس در زمره ناشران برتر قرار بگیریم.»


 ترکیب سهام‌داری فعلی و وضعیت سرمایه


بر اساس گفته‌های فرهنگیان، ۱۸سالگی «رافزا» رایان هم‌افزا با ترکیب سهام‌داری ۳۲ درصد تأمین سرمایه سپهر، ۲۶ درصد تأمین سرمایه نوین، ۱۴ درصد شرکت کارگزاری تدبیرگران فردا، ۳ درصد گروه توسعه مالی مهر آیندگان و ۲۵ درصد سایر سهام‌داران به طور مستقیم بیش از ۲۰۰ نیروی انسانی در اختیار دارد.

 سرمایه شرکت «رایان هم‌افزا» از ۲۰۰ میلیارد ریال به 1000 میلیارد ریال افزایش‌ یافته و این افزایش سرمایه در مرحله اول 150 میلیارد ریال از محل سود انباشته و در مرحله بعد 650 میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهام‌داران در حال انجام است.

 در نتیجه اقدامات توسعه‌ای در حوزه‌های زیرساختی، نرم‌افزاری و فضای فیزیکی شرکت انجام شده و باتوجه‌به ارائه مجوزهای جدید کارگزاری‌ها در سال 1401، افزایش فروش محصولات و خدمات، درآمد عملیاتی شرکت نیز افزایش‌ یافته است و از 1.939 میلیارد ریال در سال 1400 به 2.555 میلیارد ریال در سال 1401 رسیده است.


300 هزار نصب و سهم 65درصدی از ثبت سفارش‌ها


رایان هم‌افزا دارای ۷۰ زیرمحصول است که سامانه کارگزاری بورس و فرابورس، سامانه کارگزاری بورس کالا و انرژی، سامانه پرداخت الکترونیکی بدون محدودیت زمانی و مکانی، cms با امکان تهیه گزارش و دسترسی به اخبار و تحلیل‌ها، سامانه مرکز تماس و احراز هویت غیرحضوری سجام و به‌ تبع ثبت‌نام غیرحضوری نمونه‌ای از آن هستند.

 فرهنگیان با اشاره به دسته دیگری از خدمات و محصولات رایان هم‌افزا توضیح داد که اکسیر، معامله برخط گروهی یا همان رکسار، سامانه معاملات برخط آتی کالا، راهکار جامع مدیریت سرمایه‌گذاری مشترک، مدیریت سبدگردانی، پیکاپ و oms و اپلیکیشن رایان و ول اپلیکیشن همراه صندوق هم‌افزا هم محصولات دیگر هستند.

مدیرعامل رایان هم‌افزا با اشاره به سامانه اکسیر عنوان کرد که در حال حاضر در بیش از ۶۰ شرکت کارگزاری مورد استفاده قرار گرفته و بیش از ۳۵ درصد ارزش معاملات آنلاین در بازار سرمایه ایران در این سامانه انجام می‌شود.

 حجت‌الله فرهنگیان، در پاسخ به سؤال «راه پرداخت» درباره اپلیکیشن رایان همراه اظهار کرد که در حال حاضر 65 درصد سفارش‌ها از طریق اپلیکیشن انجام می‌شود. این اپلیکیشن دارای 300 هزار نصب است و ماهانه به‌روز می‌شود. تلاش می‌کنیم در سال جدید خدمات اپلیکیشن و با گستره وب خدمات وب یکسان باشد. به گفته او، اخیراً قابلیت تریدینگ ویو و امکان تحلیل نمودار به این اپلیکیشن اضافه شد و کاربران رایان همراه می‌توانند در هر کارگزاری به آن دسترسی داشته باشند.


 جدیدترین محصولات شرکت


 به گفته فرهنگیان، رایان هم‌افزا در ماه‌های گذشته چندین محصول را به بهره‌برداری رسانده و صندوق تضمین اصل سرمایه و مختلط نمونه‌ای از آنها هستند. صندوق بخشی نیز دیگر محصول جدید شرکت و از صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی است که بخش بزرگی از پورتفوی خود را به صنعتی خاص اختصاص می‌دهد. رایان‌بان سامانه انتقال وجه آنلاین برای پرداخت‌های بانکی و محصول وفادارسازی بی‌آی هم از جدیدترین محصولات رایان هم‌افزا هستند.

 صندوق اهرمی هم محصول دیگر است. فرهنگیان می‌گوید سازوکار واحدهای این صندوق با سطح ریسک آنها ارتباط دارد؛ به این صورت که واحدهای صدور و ابطالی را واحدهای بدون ریسک و واحدهای قابل‌ معامله در بورس را واحدهای پرریسک در نظر می‌گیرند. پورتفوی این صندوق‌ها را عمدتاً سهام و حق‌ تقدم سهام تشکیل می‌دهد.

 او با بیان اینکه در ماه‌های آتی محصولات جدیدتری به پورتفوی شرکت اضافه خواهد شد، اعلام کرد صندوق بازنشستگی تکمیلی تا آبان‌ماه رونمایی خواهد شد. این صندوق با مدیریت حرفه‌ای و هدفمند، ضمن ایجاد تنوع در ترکیب دارایی‌ها، سعی در کسب بازدهی مناسب برای دوران بازنشستگی دارد. سرویس توثیق هم آذرماه رونمایی و امکان وثیقه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری توسط این سرویس برای افراد حقیقی و حقوقی فراهم می‌شود که با توجه‌ به میزان ارزش روز صندوق اقدام به توثیق آن و استفاده از آن در سایر ارگان‌ها نظیر قوه قضائیه و… می‌شود.»

 آن‌طور که فرهنگیان می‌گوید بر اساس یک نظرسنجی که به‌تازگی انجام شده، حدود ۸۵ درصد از مشتریان از نحوه پاسخگویی کارشناسان رایان هم‌افزا ابراز رضایت کرده‌اند و این امر باعث شده رایان هم‌افزا تیم تولید و پشتیبانی خود را تیمی دقیق و بی‌درنگ بداند: «رایان هم‌افزا با بیش از 60 پرسنل در قالب هشت تیم واحد پشتیبانی در بیزینس‌لاین‌های مختلف، از دی‌ماه سال 1399 تحولات اساسی در واحد پشتیبانی داشته و تعداد پشتیبان‌ها و فرایندهای داخلی و ارتباط با مشتری افزایش پیدا کرده است.»

 به گفته او، در بخش مرکز تماس رایان هم‌افزا تماس بی‌پاسخ وجود ندارد و میزان صف پاسخگویی زیر دو درصد زمان کل مکالمات است.


 برنامه‌های آتی رایان هم‌افزا


برنامه‌های آتی شرکت رایان هم‌افزا به پنج بخش اصلی تولید، پشتیبانی، مالی اداری و حاکمیت شرکتی، عملیات و فروش و بازاریابی تقسیم می‌شود. فرهنگیان اعلام کرد که برای بخش تولید علاوه بر برنامه‌های توسعه‌ای، برنامه‌های راه‌اندازی، ابزارهای مشتقه در محصولات صندوق، اوراق، سبد در بازارهای بورس اوراق، کالا و انرژی، توسعه راه‌حل‌های بانکی و پرداخت الکترونیک، عملیاتی‌کردن وب اپلیکیشن صندوق، طراحی و پیاده‌سازی سامانه صندوق‌های اهرمی، چند نیکوکاری، ایجاد زیرساخت لازم برای تولید سامانه‌های هوش تجاری، اتصال سامانه‌های کارگزاری به سرویس رایان‌بان، بررسی و ورود به حوزه‌های بلاکچین را پیش خواهند برد.

او ادامه داد: «در بخش برنامه‌های آتی حوزه عملیات، اتمام فرایند خرید تجهیزات و عملیاتی‌کردن مرکز داده Disaster در آسیاتک، مدیریت، پشتیبانی و نگهداری زیرساخت‌های پایگاه‌داده، ارتقای بلوغ امنیتی بر اساس مدل CIS، توسعه سازوکارهای SOC، توسعه‌ سازوکارهای دا کرایز و دپلوی، توسعه ظرفیت فیزیکی دیتاسنتر، ارائه خدمات زیرساخت اختصاصی، تفکیک پایگاه‌های داده سامانه‌ها بر اساس حوزه فعالیت و ارتقای نسخه پایگاه‌ داده سامانه‌های صندوق و سبدگردانی بر اساس آخرین نسخه در دستور کار است.

 توسعه واحد پشتیبانی سرویس، اتصال سامانه تیکتینگ به سامانه CRM و ارتقای سازوکار پشتیبانی از مشتریان و توسعه تیم نگهداشت مشتریان هم نمونه‌ای از برنامه‌های آتی شرکت برای بخش پشتیبانی و راه‌اندازی سازوکار CRM جهت مدیریت بهتر سفر مشتری، ایجاد آکادمی رایان در جهت آموزش و تربیت سرمایه انسانی متخصص جهت شرکت، توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های بانکی و پرداخت و توسعه برند تجاری در فضای مجازی از برنامه‌های آتی حوزه فروش و بازاریابی این مجموعه است.»

بنا بر گفته‌های فرهنگیان، راه‌اندازی سازوکارهای مؤثرتر جهت جذب، آموزش و ارتقای سرمایه انسانی، الکترونیکی کردن فرایند شناسایی درآمد، صدور صورتحساب (ماهیانه) و وصول مطالبات، تقویت ساختار حاکمیت شرکتی، بازنگری، ارائه گزارش‌های دوره‌ای تحلیل از عملکرد سهم، بازارگردان، صنعت و… جهت حمایت از سهم و سهام‌داران، تحقق اهداف مسئولیت‌های اجتماعی، زیست‌محیطی و خیریه از جمله برنامه‌های قابل‌ توجه در حوزه مالی، اداری و حاکمیت این شرکت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.