راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روایت تأسیس دیتاسنتر عصرداده / خودکفایی بعد از تحریم‌ و ضربه از بی‌کیفیتی زیرساخت‌های داخلی

عصرداده با رویکرد خلق ارزش افزوده بر مبنای سرویس‌های حوزه فین‌تک از سال 1395 در زمینه زیرساخت مشترکین، قبض و هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. مهم‌ترین محصول شرکت عصرداده ونش است. بعد از محدودیت‌های آمازون برای ایرانیان، عصر داده به ناچار به سمت همکاری با سرویس‌دهنده‌های داخلی حرکت کرد؛ تجربه همکاری عصر داده با سرویس‌دهنده دهنده‌های داخلی چندان رضایت‌بخش نبود و بعد از مدتی کوتاه عصر داده تصمیم میگیرد دیتاسنتر خودش را تأسیس کند تا دیگر مجبور نباشد زیرساختش را از طریق سایر سرویس‌دهنده‌ها تأمین کند.

عصر داده برای تأمین زیرساخت‌های نرم‌‎افزاری و سخت‌افزاری در مسیری سخت و پرچالش قرار می‌گیرد. به گفته نیلوفر کیانی‌مهر، مدیر واحد عملیات و زیرساخت عصرداده، عدم اعتمادپذیری سرویس‌دهنده‌های داخلی باعث شد به فکر توسعه زیرساخت خودمان بیفتیم، باوجوداینکه تأمین تجهیزات و دانش متناسب موضوعی پرچالش بود، دیتاسنتر خودمان را طراحی و راه‌اندازی کردیم.


سرویس‌دهنده‌های داخلی پاسخگوی نیازهای ما نبودند


کیانی مهر در ابتدا توضیح داد که هنگام شروع کار ونش، ما از آمازون AWS استفاده می‌کردیم. ولی متأسفانه یک روز با یک ایمیل از سمت آمازون در خصوص مهلت یک‌هفته‌ای برای ایرانیان مواجه شدیم. درنتیجه این ایمیل تمام حساب‌های کاربری ایرانی از دسترس خارج شدند و به ناچار مجبور به استفاده از سرویس‌دهنده‌های داخلی شدیم.

او در خصوص علل حرکت عصرداده به سمت توسعه زیرساخت داخلی تصریح کرد: «کیفیت زیرساخت‌های شرکت‌های داخلی، پاسخگوی نیازهای ما نبود. همچنین عدم اعتمادپذیری این سرویس‌دهنده‌ها روزبه‌روز بیش‌تر ما را به سمت توسعه داخلی زیرساخت‌ها سوق می‌داد. البته برای تحقق توسعه داخلی زیرساخت‌هایمان به دانش جدیدی برای مدیریت و علمی برای انتخاب تجهیزات منطبق برخلاهایمان نیاز داشتیم، از سویی دیگر تأمین تجهیزات ازجمله سرور هم نه‌تنها آسان نبود بلکه برای عصرداده چالش به‌حساب می‌آمد.»

کیانی مهر ضمن بیان اینکه توانستیم فاز اول دیتاسنتر عصرداده را بنا کنیم، گفت: «در آن زمان تجهیزات سخت‌افزاری موجود در فاز اول دیتاسنتر توان لازم برای سرویس‌دهی به محصولات ما را تأمین می‌کرد.» کیانی مهر بابیان اینکه اینجا انتهای مسیر نبود اظهار کرد: «فاز اول توسعه دیتاسنتر تازه شروع مسیر ما بود. باید جوانب دیگری هم در نظر گرفته می‌شد، ازاین‌رو به سرعت تجهیزات لازم برای توسعه یک دیتاسنتر استاندارد ، از جمله تامین برق، را مهیا کردیم.» به گفته او، این مرحله یکی از اصلی‌ترین اقدام های ما در این خصوص محسوب می‌شود.

 او ادامه داد: «هم‌زمان با توسعه سخت‌افزاری، توسعه نرم‌افزاری هم در دستور کار عصرداده قرار گرفت. از طرفی توسعه سرویس‌های استعلام قبوض و همه‌گیری آن و همچنین شیوع کرونا باعث افزایش حجم درخواست‌ها شد. از این رو در فاز دوم توسعه دیتاسنتر، تصمیم به افزایش توان دیتاسنتر گرفتیم.»

کیانی مهر در خصوص اهمیت دانش نرم‌افزاری خاطرنشان کرد: «انتخاب تکنولوژی نرم‌افزاری باتوجه به نیاز سیستم مسئله ایست که بدون دانش کافی امکان‌پذیر نیست. برای مثال این‌که از چه دیتابیس  و موتوری استفاده شود، موضوعی است که بسیاری از مجموعه‌ها با آن درگیر هستند، جز این؛ انتخاب سرور و  تجهیزات داخلی آن به شناخت کامل از سیستم نیازمند است. اتفاقاً ما هم برای پایه‌گذاری سرویس‌های هوش مصنوعی خود با این مسائل مواجه بودیم.» به گفته او،  تهیه تجهیزاتی مثل cpu و gpu  و دانش انتخاب درست آن‌ها از جمله چالش ها در این زمینه است.

کیانی مهر با اشاره به وضعیت کشور گفت: «در اواخر سال 99 مشکلات  و آسیب‌های قطعی برق در کشور روزانه در حال افزایش بود. شدت این آسیب‌ها تاحدی بود که قطعی برق را به‌عنوان چالشی دیگر در نظر گرفتیم.» به گفته او، تأمین برق دیتاسنتر باوجود حدوداً 8 ساعت قطعی برق در روز کار دشواری بود.


تجهیزات دیتاسنتر بابل به دیتاسنتر آسیاتک منتقل شد


او درباره جا‌به‌جایی دیتاسنتر توضیح داد: «در یک تصمیم، تمامی تجهیزات موجود در دیتاسنتر بابل را که بخش عظیمی از توان شبکه را در بر داشت به تهران و دیتاسنتر آسیاتک منتقل کردیم.» او تاکید کرد که در جریان جابه‌جایی دیتاسنتر، مشتریان کوچک‌ترین اختلالی بر بستر سرویس‌های ونش احساس نکردند.

او در خصوص مراحل انتقال دیتاسنتر نیز توضیح داد: «تمام توان موجود در بابل را در سه مرحله به تهران منتقل کردیم. همچنین یک سیستم کامل و جامع از مجموع چندین زیرسیستم برای مدیریت این شبکه ساختیم که شامل مانیتورینگ و ریپورتنگ لحظه‌ای از وضیعت سرویس‌ها و تمام تجهیزات است.» به گفته او، توسعه یک سیستم بزرگ نیازمند به نگهداری درست و دقیق است که نباید از آن غافل شد.

کیانی مهر در ادامه صحبت‌هایش به برنامه‌های آتی عصرداده پرداخت و گفت: «در حال حاضر مشغول گسترش و توسعه  زیرساخت‌های خود برای رسیدن به کیفیت مطلوبیم و  در میان راه توسعه CDN  اختصاصی عصرداده که از اواخر سال 98 آغازشده؛ هستیم. قصد داریم مباحث dns managing , loadbalancing  کنترل حملات و… در این سیستم مستقر کنیم.»

به گفته او، پلتفرم‌های shaku  و venify  تمام درخواست‌های خود را بر همین بستر ارسال می‌کنند، در آینده نزدیک ونش نیز به CDN اختصاصی خودمان مهاجرت خواهد کرد.

کیانی مهر با بیان اینکه CDN ما، فقط برای استفاده‌ پلتفرم‌های داخلی عصرداده است تصریح کرد: «در حال حاضر برنامه ای برای سرویس دهی به محصولاتی به جز محصولات تولید شده در مجموعه عصرداده نداریم.»  

مدیر واحد عملیات و زیرساخت عصرداده در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: «حالا که امکان استفاده از سرویس‌دهندگان بزرگ مثل  آمازون را به دلیل شرایط تحریمی نداریم، مجبوریم همه زیرساخت‌هارا مستقل و بدون کمک عوامل خارجی ایجاد کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.