راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی تصویری تحلیلی به الکامپ و حضور بانکی‌ها و پرداختی‌ها

نمایشگاه الکامپ نوزدهم هم برگزار شد و به تعداد نمایشگاه‌های فراوان تخصصی و غیرتخصصی که در این مرز و بوم برگزار می‌شود یکی دیگر اضافه شد و از پول‌‌هایی که قرار بود صرف نمایشگاه‌ها و حضور و شاید بازاریابی شود اندکی دیگر خرج شد. البته بی‌انصافی نکنیم و باید این را هم بیان کنیم که نمایشگاه نوزده جور دیگری بود. هر چند که هنوز با یک نمایشگاه استاندارد و حتی معمولی فاصله دارد اما از خرابه‌ای که سال‌های پیش تحت عنوان نمایشگاه الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک به دست مردم داده می‌شود فاصله گرفتیم. به هر حال دوران آن مرد که نمایشگاه‌ها فرمایشی‌تر از همیشه بود تمام شده و دوران دیگری شروع شده است. نمایشگاه الکامپ اگر یک ایراد اساسی را در طول سال‌ها مانند گنجی پنهان حفظ کرده و به این آسانی هم از آن دست برنمی‌دارد بی‌نظمی‌اش است. بی‌نظمی که ریشه در بی‌محتوایی دارد. گویی همه آنهایی که در این نمایشگاه بودند، چه آن طرف غرفه چه این طرف غرفه، نمی‌دانستند اینجا چه کار می‌کنند. بودند که فرصتی را اگر پیش آمد از دست ندهند. اگر از این حرف‌ها بگذریم، باید بگوییم که تازه راه شروع شده و انتظار داریم که در سال‌های آینده حداقل هر بخشی از صنعت فناوری اطلاعات ایران را بتوان در محل متناسب پیدا کرد. به همین دلیل اگر کسی مانند ما به نمایشگاه رفته بود که سری به شرکت‌های پرداخت و بانکداری الکترونیک بزند چاره‌ای نداشت که شال و کلاه کند و همه نمایشگاه را یک سره بپیماید شاید دوستی و آشنایی ببیند. در ادامه گزارش تصویری و تحلیلی این نمایشگاه که در روزهای تقدیم شما خوبان می‌شود. تصاویر در روزهای مختلف برگزاری نمایشگاه ثبت شده است. تصاویر را هم همکاران راه پرداخت زهرا سعیدنیا و رسول قربانی گرفته‌اند.

IMG_8128

نمایشگاه الکامپ امسال با حضور گسترده مردم برگزار شد و مشاهده صف ماشین‌هایی که می‌خواستند جایی در پارکینگ نمایشگاه پیدا کنند یک تصویر معمولی بود. روز اول که وزیر ارتباطات هم برای دیدن نمایشگاه و گپ زدن با غرفه‌داران به نمایشگاه آمده بود برف همه جای این منطقه خوش آب و هوا را سفید کرده بود. در روزهای بعدی البته برف کمتر شد. اما چیزی از صفای نمایشگاه کم نشد.

IMG_8243

نمایشگاه از همان محیط بیرونی غرفه‌ها شروع می‌شد. آن چیزی که در بیرون نمایشگاه حکم‌رانی می‌کرد فروشندگان سی‌دی و دی‌وی‌دی‌های برنامه‌های کاربردی بودند. به همین دلیل غرفه بلیت الکترونیک ezpay شرکت سها که این روزها در سطح شهر هم دیده می‌شوندن آرام شاهد عبور بازدیدکنندگان نمایشگاه بودند. باجه‌های سیار خودپرداز هم در جای جای نمایشگاه مشاهده می‌شد و دیدن صف‌هایی که جلوی این دستگاه‌ها بسته شده بود چندان عجیب نبود. در نمایشگاهی که موضوعش تجارت الکترونیک است البته دیدن چنین صف‌هایی در برابر دستگاه‌های خودپرداز مطمئنا نشان‌دهنده توسعه ما در زمینه تجارت الکترونیک نیست.
IMG_8574

یکی از اصلی‌ترین اسپانسر‌های نمایشگاه شرکت داده‌ورزی سداد بود. هرچند که ما نشانی از این شرکت در هیچ کدام از غرفه‌های نمایشگاه ندیدیم. شاید بود و ما پیدا نکردیم. نهایتا چند بنر در چند نقطه نمایشگاه دیدییم که نشان می‌داد شرکت داده‌ورزی سداد حامی نوزدهمین نمایشگاه الکامپ است. به هر حال ما در نمایشگاه چیز بیشتری از این پیشروترین شرکت ارائه‌دهنده خدمات نوین بانکداری الکترونیک ندیدیم.IMG_8492

شاید برنده اصلی نمایشگاه کسانی بودند که به نمایشگاه به عنوان بازار مکاره‌ای نگاه می‌کردند که می‌توانند مردم را جلوی غرفه‌های خود به صف کنند. به عنوان نمونه صف طولانی که رایتل در جلوی غرفه خود در بیرون نمایشگاه راه انداخته بود بسیار دیدنی بود و البته دردناک! دردناک از این منظر که در نمایشگاهی که مربوط است به تجارت الکترونیک هنوز هم صف‌ها هستند که حاکمیت دارند.

IMG_8344

در نمایشگاه امسال از شرکت‌های فعال در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک بیشتر شرکت‌های PSP حضور داشتند. سامان پرداخت یا پرداخت الکترونیک سامان یا سپ با محصول ۷۲۴، اتیک و فناپ در کنار رایتل با محصول ۷۲۰ و دستاوردی در زمینه NFC، مبنا کارت آریا و اینفوتک با ۷۷۰ و پرشین سوئیچ با ۷۳۳ یا همان آپ در نمایشگاه حضور داشتند. به عبارت دیگر از پرداخت الکترونیک در نمایشگاه امسال فناوری USSD حضور فعالی داشت. تا چند سال پیش کسی این فناوری را نمی‌شناخت و این شرکت سامان پرداخت بود که تلاش کرد و با پی‌گیری فراوان این فناوری را به مردم ایران معرفی کرد و اکنون دیگر هیچ بانک و شرکتی نیست که از این فناوری استفاده نکند. نگاهی به نظرسنجی راه پرداخت درباره محبوبیت USSDها نشان می‌دهد که شرکت پیش‌رو سامان پرداخت و بانک پیش‌رو سینا در استفاده از این فناوری از نظر محبوبیت به آن اندازه پیش‌رو نیستند و آپ با تبلیغات فراوانی که انجام داده به شدت در حال پیش‌روی است. در نمایشگاه با کاراکتر جدید آپ هم روبه‌رو شدیم و دیدن صف‌های فراوانی که در جلوی غرفه‌های این شرکت‌ها برای گرفتن شارژ تشکیل شده بود چیزی عادی و معمولی به نظر می‌‌رسید.

IMG_8299

IMG_8315
IMG_8367

IMG_8700

در گوشه دیگری از نمایشگاه شرکت سیمرغ با محصول کیف پول خرد الکترونیک حضور داشت. این شرکت که محصول همکاری مشترک توسن و بانک تجارت است تلاش می‌کند فرهنگ استفاده از کیف پول خرد الکترونیک را جا بیندازد.

IMG_8399

IMG_8413

شگفتی نمایشگاه امسال اما حضور شرکت توسن در کنار اندیشه‌ نگار پارس بود. اندیشه نگار یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایرانی است که در زمینه تامین تجهیزات و سخت‌افزارهای مربوط به دیتاسنترها فعالیت می‌کند. در غرفه این شرکت چند دستگاه مین‌فریم سیسکو هم مشاهده می‌شد. حضور توسن در کنار این شرکت نوید ورود توسن به حوزه مین‌فریم را می‌دهد و به نظر می‌رسد توسن در ادامه مسیر خود به دنبال خدمت رسانی به بانک‌های بزرگ و بالای ۱۰۰۰ شعبه است.

IMG_۲۰۱۳۱۲۰۶_۱۰۲۴۰۰

در ادامه تکه‌های دیگری از نمایشگاه تقدیم شما خوبان می‌شود. از حضور کانون ایران نوین با یک ماکت تلویزیون غول پیکر گرفته تا حضور پر از خالی گروه مجلات همشهری را مشاهده می‌کنید.

IMG_7995

IMG_8255

IMG_8392

IMG_8467

IMG_8589

IMG_۲۰۱۳۱۲۰۶_۱۰۲۵۲۶

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.