راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با سارا موسوی‌راد، هم‌بنیان‌گذار و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره ابردراک درباره برنامه‌های آینده این شرکت مطرح شد / ورود جدی ابردراک به حوزه بانکداری ابری

عصر تراکنش ۵۵ و ۵۶ / امروزه گرایش به ارائه خدمات بر بستر اینترنت در حال افزایش است و با شیوع پاندمی کرونا این گرایش با سرعت بیشتری در حال افزایش است. در پی این روند، تعداد کاربران در حال استفاده از این فضا و حجم تبادل و تولید محتوا در اینترنت روندی صعودی را طی می‌کند. در پی این رشد، صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین به راهکارهایی جهت مدیریت منابع زیرساختی و توسعه نرم‌افزاری کسب‌وکار خود به‌طور کارا و امن نیاز دارند.

حجم و تنوع این میزان اطلاعات و همچنین پراکندگی آنها در کنار نگرانی در مورد مسائل امنیتی از قبیل حملات DDOS امکان نگهداری و پردازش این حجم از اطلاعات به‌صورت سنتی را ناممکن می‌کند. پیچیدگی در روند ایجاد چنین زیرساخت‌هایی و آموزش نیروهای موجود جهت توسعه زیرساخت‌های مراکز داده باعث صرف هزینه مضاعف کسب‌وکارهای اینترنتی برای چنین نیازهایی می‌شود که مقرون‌به‌صرفه نیست. از طرف دیگر بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا امکان ایجاد و نگهداری چنین زیرساخت‌هایی را در ابتدای کار ندارند که این امر باعث مشکلات عدیده و حتی ناکامی برای چنین کسب‌وکارهایی خواهد شد.

در نتیجه به‌منظور پاسخ‌دادن به چنین معضلاتی، رایانش ابری با ارائه راهکارهای یکپارچه و توزیع‌شده و با قابلیت توسعه‌پذیری، این امکان را به وجود می‌آورد که کسب‌وکارها با کمترین تغییرات در پیکره‌بندی موجود خود بتوانند چالش‌های عنوان‌شده را مدیریت کرده و به سرویس‌دهی خود بدون درگیر شدن با پیچیدگی‌های فنی و امنیتی و با پرداخت هزینه‌های اندکی ادامه دهند. همکاری بین ارائه‌دهندگان سرویس‌های زیرساختی نیز با هدف گسترش بهره‌وری از زیرساخت‌های ابری در سرویس‌های فناوری اطلاعات در تمام سطوح، یکی از بهترین راهکارها برای مدیریت و پاسخگویی به چالش‌های مقیاس‌پذیری کسب‌وکارهای آنلاین است و از طرف دیگر باعث بهبود تجربه کاربری و ایجاد ارزش‌افزوده برای کاربران می‌شود.


سال توسعه همکاری‌های استراتژیک


سال 1400 برای ابردراک سال توسعه همکاری‌های استراتژیک به حساب می‌آید؛ توسعه زیرساخت ابری جهت ادغام و هم‌افزایی با سایر سرویس‌های زیرساختی و همچنین به‌صورتی که کاربران و مدیران کسب‌وکارهای آنلاین نیازمند استفاده از سرویس‌های زیرساختی و رایانش ابری به‌صورت مجزا نباشند و بتوانند سرویس‌های مورد نیاز خود را به‌صورت یکجا و به‌صورت یکپارچه مدیریت کنند. در گفت‌وگویی که با سارا موسوی‌راد، هم‌بنیان‌گذار و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره ابردراک داشتیم، به وضعیت ابردراک در سال ۱۴۰۰ و برنامه‌هایی که برای سال آینده دارد، پرداختیم. طبق صحبت‌های موسوی‌راد نتیجه این توسعه، شروع دو همکاری بزرگ در سطوح مختلف با بازیگران اصلی صنعت فناوری اطلاعات شد. در کنار این همکاری‌های استراتژیک، قابلیت‌های جدیدی نیز به محصولات ابری فعلی ابردراک اضافه شد؛ شبکه‌های EDNS و Anycast با افزایش نقاط جدید در شبکه گسترش داده شد. همچنین بهینه‌سازی و ایجاد پنل مدیریتی سرویس‌های Live و VOD از دیگر پیشرفت‌های قابل ‌توجه بوده است.

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره ابردراک توضیح می‌دهد: «در کنار این پیشرفت‌های اساسی تعدادی قابلیت به جزئیات سرویس‌های اصلی اضافه شد که باعث بهبود کیفیت سرویس‌دهی شده است. البته به روال سال‌های گذشته، گزارش سالانه ابردراک در اردیبهشت 1401 منتشر خواهد شد که به شرح این جزئیات و همچنین تحلیل‌های دقیق حاصل از آنالیز ترافیک وب عبوری از زیرساخت ابردراک می‌پردازد.»


مشارکت شرکت خدمات انفورماتیک و شرکت ابردراک


شرکت ابردراک جهت توسعه و افزایش سبد محصولات و همچنین گسترش زیرساخت فنی و ایجاد مرکز داده اختصاصی خود همواره درصدد مشارکت با شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات بود و از طرفی شرکت خدمات انفورماتیک در راستای گسترش و به‌روزرسانی زیرساخت سخت‌افزاری خود علاقه‌مند به استفاده از سرویس‌های رایانش ابری بود. موسوی‌راد درباره مشارکت شرکت خدمات انفورماتیک و ابردراک این‌طور توضیح می‌دهد: «جلسات فنی و تجاری متعددی از سال ۱۳۹۹ در خصوص موضوع مشارکت ابردراک با شرکت خدمات انفورماتیک در راستای یک شراکت برد-برد تشکیل شد که نهایتاً پس از گذشت دو سال به توافقات نهایی در راستای این مشارکت منجر شد. به‌دنبال این مشارکت ابردراک به‌طور رسمی به‌عنوان بازوی فنی در گذار به بانکداری مبتنی بر کلاود و مهاجرت نرم‌افزارهای مبتنی بر کلاود، تسهیلگر ورود شرکت خدمات انفورماتیک به حوزه بانکداری مبتنی بر زیرساخت‌های ابری خواهد بود.»


همکاری شرکت هاست ایران و ابردراک


ابردراک در راستای افزایش بهره‌وری از زیرساخت ابری توسط طیف گسترده‌تری از کسب‌وکارهای آنلاین، همکاری با شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات زیرساختی را آغاز کرد. این همکاری با ادغام سرویس‌های زیرساختی و سرویس‌های ابری در قالب یک سرویس انجام می‌پذیرد و هدف از آن ارائه ارزش‌افزوده به کاربران سرویس‌هایی مثل هاستینگ و… است. هم‌بنیان‌گذار ابردراک در این‌باره می‌گوید:‌ «شرکت هاست ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات هاستینگ در ایران به‌دنبال افزایش خدمات حوزه زیرساخت در سبد محصولات خود بود و به تبع آن با توجه به نیاز بازار خدمات رایانش ابری، یکی از سرویس‌های مهم در این زمینه به‌شمار می‌رفت. با تبدیل‌شدن زیرساخت ابردراک به اولین زیرساخت ابری در دسترس که قابلیت ادغام و اتصال با سایر سرویس‌های مرتبط را دارد، همکاری هاست ایران و ابردراک با قرار گرفتن CDN ابردراک در پنل مدیریت هاستینگ هاست ایران شکل گرفت. با شروع این همکاری تعداد کسب‌وکارهای آنلاینی که از زیرساخت ابری ابردراک استفاده می‌کنند، به بیش از 25 هزار وب‌سایت رسید که با سرویس‌دهی به این تعداد وب‌سایت می‌توان گفت ابردراک پرکاربرترین زیرساخت ابری داخلی به‌شمار می‌آید.»


تکمیل سبد محصولات ابری


محصولات فعلی ابردراک شامل شبکه توزیع محتوا (CDN)، DNS ابری، پلتفرم استریم‌مدیا، پلتفرم پخش زنده، امنیت ابری و تحلیل داده است. موسوی‌راد در مورد برنامه سال آینده ابردراک به تکمیل سبد محصولات ابری شامل راهکار ذخیره‌سازی و بلوغ راهکار IaaS اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «تکمیل این دو دسته مهم از سرویس‌های ابری، قابلیت‌های جدید و کاربردی بسیاری را در اختیار کاربران عمومی ابردراک قرار خواهد داد. از طرف دیگر با توجه به مشارکت شرکت خدمات انفورماتیک،‌ ابردراک در سال آینده به‌طور جدی در ارائه خدمات ابری در حوزه بانکی ورود خواهد کرد. جذب همکاران در ارائه خدمات رایانش ابری به شرکت‌های بزرگ زیرساختی نیز ادامه خواهد داشت.»

طبق صحبت‌های او، سال آینده برای ابردراک نقطه‌عطف جدیدی در ورود و معرفی به بازار خواهد بود و به‌طور جدی فاز اول بلوغ و مقیاس‌پذیری سازمانی خود را تجربه خواهد کرد: «در سال آینده چه در زمینه توسعه و نگهداری محصولات ابری و چه در توسعه سایر بخش‌های غیرفنی برنامه‌های اساسی در پیش خواهیم داشت.»


ورود به حوزه بانکداری ابری


راهکار اختصاصی ابردراک در حوزه فین‌تک؛ کاهش هزینه‌های عملیاتی، افزایش امنیت داده‌ها و بهبود موضوعات رگولاتوری و همچنین ارائه افزونگی و سیستم‌های پشتیبان با هزینه‌هایی کمتر از روش‌های سنتی را در پی خواهد داشت. نایب‌رئیس هیئت‌مدیره ابردراک درباره پیامدهای مهاجرت سرویس‌های مالی به زیرساخت ابری این‌طور توضیح می‌دهد: «چابکی و قابلیت در ارائه سرویس‌ها بدون نگرانی نسبت به توسعه‌پذیری سخت‌افزاری، با توجه به توانایی در مدیریت بیگ‌دیتا خواهد بود که در نهایت تمرکز بر کسب‌وکارهای مالی، به ‌جای موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات و بهبود تجربه استفاده از سرویس‌های مالی با کارایی بالاتر را به‌دنبال خواهد داشت. از دیگر موارد می‌توان به کاهش هزینه‌های نگهداری سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اشاره کرد؛ البته در کنار مزایای ذکرشده، این مهاجرت مشکلات خاص خود را نیز دارد که از این بین می‌توان کمبود نیروی متخصص، همچنین کمبود اطلاعات در خصوص اجرا و نگهداری زیرساخت ابری در این حوزه در کنار معضلات مهاجرت نرم‌افزارهای یکپارچه موجود به نسخه‌های میکروسرویس منطبق بر زیرساخت ابری را نام برد.»


چالش‌ها و فرصت‌ها


در سالی که گذشت، همه‌گیری کرونا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها جهت پیشبرد کارها برای ابردراک بود. موسوی‌راد درباره این موضوع می‌گوید: «اگرچه خیلی سریع به دورکاری و انجام کار تیمی از راه دور با روش‌های جدید عادت کردیم، اما ابتلای سریالی اعضای تیم‌ها در پروژه‌های مختلف معضلات زیادی از جمله عقب‌ماندن از پیش‌بینی‌های زمانی انجام‌گرفته را در پی داشت. امیدوارم در سال پیش رو این پاندمی صدمات کمتری به همه فعالان اقتصادی وارد کند.»

او صحبت‌هایش را این‌طور ادامه می‌دهد: «موضوع مهم‌تر اینکه همان‌طور که مستحضرید شرکت ابردراک به‌عنوان یک استارتاپ، طی دو سال پس از معرفی اولین سرویس ابری، بدون سرمایه‌گذار و به‌صورت Boot strap رشد پیدا کرده است. با وجود اینکه این مسئله چالش‌های زیادی برای یک استارتاپ در حال رشد ایجاد می‌کند، آمارهای نفوذ و همین‌طور خوش‌نامی ابردراک به‌عنوان یک استارتاپ با نگرش کاملاً حرفه‌ای و با پشتوانه علمی قوی، بسیار دلگرم‌کننده و افتخارآمیز بوده و این موضوع حاصل تجربه‌های پیشین بنیان‌گذاران ابردراک در این حوزه است. این پشتوانه زمینه رشد را بیش‌ از پیش مهیا کرده و باعث خواهد شد به‌زودی سهم مورد نظر را در بازار رایانش ابری به دست آورد. همچنین مشارکت‌های انجام‌گرفته با سایر شرکت‌های زیرساختی جهت افزایش نفوذ به‌کارگیری زیرساخت ابری در بازار، قدرت منحصربه‌فردی برای ابردراک ایجاد کرده که بیش از گذشته قابلیت اطمینان به ابردراک، به‌عنوان یک زیرساخت قوی و استوار را ثابت می‌کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.