پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
امکانات نسخه جدید سامانه اِمتا برای کسبوکارهای دارای اینماد
در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی مورخ 20 بهمن 1400 که با حضور نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی و کسبوکارهای برتر در حوزه تجارت الکترونیکی برگزار شد، نسخه جدید سامانه امتا و امکانات آن برای کسبوکارهای دارای اینماد به ویژه سکوهای اینترنتی (پلتفرمها) ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، در آخرین جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی که در تاریخ 20 بهمن 1400 با حضور نمایندگان تشکلهای بخش خصوصی از جمله انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی و کسبوکارهای برتر از جمله اسنپ، دیوار، شیپور و دکتردکتر در مرکز تتا برگزار شد، نسخه جدید سامانه امتا و امکانات آن برای کسبوکارها به ویژه سکوهای اینترنتی ارائه و در مورد دیگر نیازمندیهای کسبوکارها و برنامه آینده سامانه، بحث و تبادل نظر شد.
در این جلسه، ضمن ارائه نسخه جدید سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) که با سه مأموریت احراز هویت، احراز صلاحیت و احراز اصالت ایجاد و در حال حاضر به سرویسهای ثبت احوال، شاهکار، ثبت شرکتها، روزنامه رسمی، نظاموظیفه و … متصل و با شماره پنجرقمی مرکز تماس 41606 و سرشماره پیامکی 300041606 پشتیبانی میشود، امکانات جدید سامانه از جمله بخش اطلاعات تماس (تلفن همراه، پست الکترونیکی و نشانی)، اطلاعات مجوزها و اطلاعات داراییها معرفی شد. در بخش اطلاعات تماس، امکان ارائه نشانی پست الکترونیکی احرازشده (از طریق ارسال کد تأیید) و نشانی استعلام شده از شرکت ملی پست به کسبوکارهای اینترنتی فراهم شده است. در بخش اطلاعات مجوزها نیز پروانه کسب اصناف و همچنین پروانه طبابت سازمان نظام پزشکی و در بخش اطلاعات داراییها نیز بیمه شخص ثالث خودرو به سامانه امتا اضافه شده که امکان ارائه آنها به کسبوکارهای مرتبط دارای اینماد هماکنون وجود دارد.
به این ترتیب بسیاری از مشکلات سکوهای اینترنتی مثل پلتفرمهای کالایی یا پلتفرمهای سلامت از جهت اتصال به سرویسهای حاکمیتی و دغدغههای آنها درزمینه انجام استعلامات کاربران و تأمینکنندگان برطرف و بخشی از هزینههای آنها مثل کنترل کارشناسی و چشمی مدارک و مجوزهای کاربران حذف خواهد شد. لازم به ذکر است کسبوکارهای دارای اینماد میتوانند از طریق سامانه امتا، درخواست دسترسی به سرویسهای مختلف را به صورت سیستمی ثبت و دریافت نمایند. همچنین با توجه به سازوکار سامانه امتا از جهت رعایت محرمانگی و حفظ حریم خصوصی، ارائه این اطلاعات به کسبوکارهای اینترنتی مشابه اطلاعات قبلی سامانه امتا، صرفاً با تأیید کاربر انجام خواهد شد.
در جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی، پیشنهادهای زیر نیز برای ادامه توسعه سامانه امتا مطرح و مقرر شد مرکز تتا نسبت به تهیه و پیادهسازی آنها اقدام و انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی و دیگر تشکلها نیز از طریق فراخوان، نیازمندیهای جدید کسبوکارها و سکوهای اینترنتی در زمینههای مرتبط را استخراج و به مرکز تتا ارائه نمایند.
- استعلام پلاک خودرو
- استعلام سوابق بیمه
- احراز ملک
- تصویر شخصی
- استعلام مدرک تحصیلی
- استعلام صلاحیت معلم
- استعلام مجوز مشاغل خانگی
همچنین در این جلسه درباره راهکار ورود از طریق سامانه امتا بدون نیاز به خروج از صفحه کسبوکار که مهمترین چالش کسبوکارها برای استفاده از سامانه امتا بود نیز بحث و تبادل نظر و مقرر شد پیشنهادهای تکمیلی در جلسات آینده کارگروه مطرح و جمعبندی گردد.
لازم به ذکر است، کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی بیش از یک سال است که با ابتکار مرکز تتا و به عنوان مکمل کارگروه نظارت بر کسبوکارهای اینترنتی متشکل از دستگاههای حاکمیتی تصمیمگیر درزمینه تجارت الکترونیکی، با حضور نمایندگان تمامی تشکلهای تخصصی تجارت الکترونیکی و کسبوکارهای اینترنتی برتر به منظور تبادل نظر و دریافت نقطه نظرات بخش خصوصی تشکیل شده و به صورت دورهای جلساتی را برگزار میکند.