راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به قلاب انداختن رمز‌ارزها با صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی

مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس: منظور از  معکوس‌کردن جریان سرمایه‌گذاری در رمزارزش‌ها، این نیست که سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه برمی‌گردند، بلکه منظور این است که وقتی پلتفرم‌ها منابع رمزارزی جذب کردند باید آن را به ریال تبدیل کنند (مثلاً باید تتر را به ریال تبدیل کنند). برای این کار، به بازار داخلی مراجعه می‌کنند و کسانی که می‌خواهند رمزارز خریداری کنند، با پرداخت ریال خرید کرده و منابع ریالی در بازار سرمایه و برای خرید سهم یا پرتفوی سهمی که در توکن است، مصرف می‌شود.

علی رمضانیان / این روزها عرصه رمزارزش‌ها و بلاکچین وسعت زیادی پیدا کرده و ورود آن به تمامی عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی انکارناپذیر شده ‌است. بر همین اساس، در هفته‌های اخیر، تکاپوی زیادی را در داخل کشور برای نظارت و کنترل این بازار شاهد بودیم.

شنیده‌ها حاکی از آن است که پیش‌نویس مصوبه‌ای از سوی «کارگروه رمزارزش‌ها» در «ستاد تحول دولت سیزدهم» در حال آماده سازی است و از طرف دیگر یکی از نگرانی‌ها، کوچ سرمایه از بازارهای داخلی مانند بورس به سمت رمزارزش‌هاست که در نهایت، توجه مسئولان را به خود جلب کرد؛ چراکه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند در دوران رکود بورس، شاهد جابه‌جایی مبلغ زیادی سرمایه از این بازار  به سمت بازار رمزارزش‌ها  یا به‌اصطلاح بازار کریپتوکارنسی بودیم تا جایی که رکود بورس را عمیق‌تر کرد.

شاید به‌دلیل همین نگرانی‌ها بود که موضوع صندوق سرمایه‌گذاری برای رمزارزش‌ها مطرح شد و اخیراً، رئیس سازمان بورس در خصوص معامله رمزارزش‌ها در بورس ایران، پیشنهاد‌هایی مبنی بر اینکه رمزارزش‌های تولید داخل در قالب صندوق سرمایه‌گذاری معامله شوند، ارائه کرد. مجید عشقی طی مصاحبه‌ای در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سازمان بورس برنامه‌ای برای مبادله رمزارزش‌ها در بورس ایران دارد یا خیر، گفت: «تاکنون تصمیم‌گیری نهایی در خصوص معامله رمزارزش‌ها در بازار سرمایه ایران اتخاذ نشده است. در این زمینه پیشنهاد‌هایی مبنی بر اینکه رمزارزش‌هایی که در داخل کشور تولید شدند، در قالب صندوق سرمایه‌گذاری معامله شوند، ارائه شده است. این صحبت فقط در حد پیشنهاد بوده و تاکنون تصمیمی برای اجرای آن گرفته نشده ‌است.»

در همین رابطه بود که اخیراً میثم حامدی، مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس، از عملیاتی‌شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری کریپتویی در آینده نزدیک خبر داده و گفته بود که حلقه واسط بین بازار سرمایه و بازار کریپتوکارنسی را دارایی ترکیبی عنوان کرد. او اضافه کرده بود که برای ایجاد پل ارتباطی بین بازار کریپتو و بازار سرمایه، باید از مفاهیم دارایی‌های ترکیبی (Synthetic Assets) و بسته‌بندی دارایی‌ها (Bundling Assets) استفاده کرد. از این طریق امکان ایجاد دارایی‌های ترکیبی و بسته‌بندی چند دارایی با یکدیگر و انتشار بین‌المللی آن به‌صورت توکن در یک صرافی (Exchange) فراهم می‌آید.

این سخنان عشقی و حامدی در حالی مطرح شده‌اند که بازار سرمایه از کمبودهای زیادی رنج می‌برد و بسیاری از کارشناسان این ادعا را در شرایط فعلی بورس ایران، ادعایی گزاف می‌دانند.

در همین رابطه، میثم‌ حامدی در گفت‌وگو با «راه ‌پرداخت» در پاسخ به این پرسش که چرا ادعا می‌شود که با ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری می‌توان سرمایه خارجی جذب کرد، در حالی که بسیاری از شرایط ابتدایی این کار در بازار سرمایه مهیا نیست، پاسخ داد: «برای جذب سرمایه خارجی در بازار سرمایه باید دو گام اساسی برداشت؛ اول  نظام بانکی بین‌المللی که دلار در چرخه آن جای گرفته کنار گذاشته شود. دوم نباید به‌دنبال استفاده از راهکارهای سنتی موجود در بازار سرمایه بود. با توکن‌سازی (مانند اوراق قابل معامله)، امکان انتخاب پرتفویی از سهام یا هر نوع اوراق بهادار دیگر (یا عرضه اولیه اوراق بهادار)، بدون نیاز به ورود به بازار اصلی، وجود خواهد داشت. در واقع، سرمایه‌گذاری از طریق پلتفرم‌های موجود در حوزه کریپتو صورت گرفته و نیازی به اکانت آنلاین و غیره نیست؛ چراکه پلتفرم‌های موجود در حال حاضر دو کار انجام می‌دهند؛ نخست کیف پول الکترونیکی به مشتری ارائه می‌دهند (Wallet provider). سپس  امکان معاملات کریپتو در عرصه بین‌المللی را فراهم می‌کنند (منظور پلتفرم‌های ایرانی است). توکن از طریق پلتفرم‌ها در اختیار سرمایه‌گذار گذاشته شده و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری دلاری، صرفاً از طریق رمزارزش‌هایی با ارزش ثابت (Stable Coin) برای سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش سازمان بورس تصریح کرد: «منظور از  معکوس‌کردن جریان سرمایه‌گذاری در رمزارزش‌ها، این نیست که سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه برمی‌گردند، بلکه منظور این است که وقتی پلتفرم‌ها منابع رمزارزی جذب کردند باید آن را به ریال تبدیل کنند (مثلاً باید تتر را به ریال تبدیل کنند). برای این کار، به بازار داخلی مراجعه می‌کنند و کسانی که می‌خواهند رمزارز خریداری کنند، با پرداخت ریال خرید کرده و منابع ریالی در بازار سرمایه و برای خرید سهم یا پرتفوی سهمی که در توکن است، مصرف می‌شود. ضمن اینکه بدون شک از رمزارزش‌های بدون پشتوانه یا با ارزش متغیر مثل بیت‌کوین استفاده نمی‌شود، اما اگر هم استفاده شوند، پلتفرم باید بلافاصله رمزارز را در بازار بین‌المللی به رمزارز با ارزش ثابت تبدیل کند. از طریق بازار بین‌المللی، بدون محدودیت‌های موجود در بازارهای مالی، امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی وجود دارد و به نظر می‌رسد امکان ایجاد ارتباط بین بازار سرمایه و بازار کریپتوها و استفاده از ظرفیت‌های آن برای رشد بازار سرمایه وجود دارد».

میثم حامدی در خصوص اینکه چرا باید از طریق بازار سرمایه این اقدامات صورت گیرد؛ اظهار کرد: «نه اینکه صرفاً بازار سرمایه بتواند این کار را  انجام دهد، اما اگر هدف این باشد که دارایی‌هایی از جنس مالی به توکن تبدیل شوند، بازار سرمایه بهترین محل برای این رخداد است. در حال حاضر سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در بورس‌های جهانی وجود دارد، اما ریسک‌های مختلف از جمله تبادلات ارزی، تحریم، ساعت معاملات و غیره برای سرمایه‌گذار جذابیت را کم کرده است. ما اگر بخواهیم ابزارهای مالی را خارج از نظام کنونی، در اختیار سرمایه‌گذار خارجی و داخلی قرار دهیم، این کار از طریق رمزارزش‌ها قابلیت حصول دارد.»

با توجه به اینکه اخیراً در کارگروه رمزارز نیز پیشنهادهایی شده که نشان از اعمال محدودیت‌های زیادی است که با انتقادات زیادی مواجه شده، حامدی معتقد است: «به نظر، در خصوص این کارگروه و پیش‌نویسی که ارائه داده شده، کمی اغراق شده است؛ چراکه  نظر کارگروه بر اعمال محدودیت نبوده و باید به جنبه‌های مثبت آن نیز فکر کرد. بسیاری از فعالان بازار کریپتو درگیر این پیش‌نویس بودند. این پیش‌نویس جای کار زیادی داشته و در ابتدای مسیر خود قرار دارد. سازمان هم اصلاحات پیشنهادی را به کارگروه ارائه کرده و بدون شک در پیشبرد این پیش‌نویس هم نقش خواهد داشت، اما در نگارش ابتدایی این پیش‌نویس سازمان بورس هیچ نقشی نداشت. از نظر ما حتی اصطلاحات به کار رفته در این پیش‌نویس قابلیت تغییر دارند، ولی کلیت آن را باید به فال نیک گرفت؛ زیرا یک گشایش برای پیشبرد اهداف بزرگ‌تر است.»

حامدی در خصوص تجربیات بین‌المللی در این زمینه گفت: «در خصوص تجربیات بین‌المللی هم باید گفت که واژه دیفای (تأمین مالی غیرمتمرکز) در دنیای مالی به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و باید استفاده از ظرفیت فناوری بلاکچین را یک تهدید برای بورس‌ها و سپرده‌گذاری‌ها و نهادهای مالی سنتی و یک فرصت برای توسعه بورس در نظر گرفت. در کشورهای دیگر هم استفاده از ظرفیت بلاکچین در نهادهای مالی و حتی بورس‌ها اتفاق افتاده و غیر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کریپتوها، پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی مبتنی بر بلاکچین نیز نمایی شده و اخیراً بورس‌های بلاکچینی که رمزارز می‌پذیرند نیز از نهادهای ناظر مجوز گرفته‌اند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.