پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
سرویسهای بانک پارسیان و سینا در پلتفرم بانکداری باز سنباد عملیاتی شد
پلتفرم بانکداری باز سنباد با ارائه سرویسهای انتقال وجه داخلی، ساتنا و پایا و گزارشگیری صورتحساب، در بانکهای پارسیان و سینا بهصورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد. سنباد، هماکنون آماده ارائه سرویس بانکداری باز به کسبوکارهاست.
به گزارش روابط عمومی سنباد، پلتفرم بانکداری باز سنباد بهعنوان یکی از سکوهای فعال در حوزه بانکداری باز کشور با سرمایهگذاری 9 بانک خصوصی کشور و با اتصال به بانکهای سینا و پارسیان و ارائه 6 خدمت از جمله سرویسهای انتقال وجه داخلی، ساتنا و پایا و گزارشگیری صورتحساب، فعالیت عملیاتی خود را رسماً آغاز کرد. در همین راستا برای اطلاعات بیشتر از فعالیتهای انجامشده و برنامه آینده بخش کسبوکار و فنی سنباد گفتوگویی با مدیران این شرکت صورت گرفته که در ادامه میخوانید.
استاندارد جهانی سرویس سنباد
کسری دولتخواهی، قائممقام سنباد درباره عملیاتیشدن سرویس بانک پارسیان و سینا در پلتفرم بانکداری باز سنباد گفت: «در مجموعه سنباد توانستیم با تجمیع سرویسهای دو بانک پارسیان و سینا که از دو فناوری مختلف در زیرساختهای خود استفاده میکنند، سرویس را بهصورت یکپارچه ارائه دهیم. این مسئله باعث میشود تا تجربه بهتری برای مشتری فراهم شود. سرویس سنباد انعطافپذیر است و با تجربه مشتری متمایز و نوآور، فرایند اتصال کلاینت را تسهیل میکند.»
قائممقام سنباد با اشاره به ساختار معماری استاندارد سنباد گفت: «در جهان سیستم بانکداری باز روی حساب است، اما در ایران شاهد سرویسهای مبتنی بر کارت هستیم که مغایر با استانداردهای جهانی است. معماری فنی و کسبوکاری سنباد کاملاً منطبق بر استاندارد جهانی و مبتنی بر حساب است. همچنین در این معماری، توجه ویژهای به نقش رگولاتوری شده که به تعامل دوسویه با رگولاتوری از منظر تأیید Third Party Providerها و کنترل تراکنشها منجر شده است. موضوع اصلی که در این معماری روی آن تأکید شده، نقش رگولاتور است که بر اساس حفظ و تقویت جایگاه نظارتی آن طراحی شده است.»
او در خصوص سیاست توسعه پلتفرم بانکداری باز سنباد تأکید کرد: «با افزایش تعداد بانکها بهعنوان تأمینکنندگان، سرویسهای ترکیبی را با کیفیت بهتر در سنباد خواهیم داشت؛ بر همین اساس اولویت سیاست سنباد، افزایش تعداد بانکها و در ادامه توسعه محصولات است. همچنین با توجه به نقش سکوی سنباد بهعنوان تجمیعکننده جامع API، حضور و تعامل فعالتر سایر ارائهدهندگان سرویس در برنامههای توسعه فنی و کسبوکاری لحاظ شده است.»
معماری پلتفرم بانکداری باز سنباد صنعت بانکداری کشور را یک پله ارتقا میدهد
مهدی خدیشی، مدیر فنی شرکت سنباد با اشاره به طراحی پلتفرم بانکداری باز سنباد گفت: «سنباد با معماری جدیدی ایجاد شده تا تمام مشکلاتی را که در پلتفرمهای مشابه وجود دارد، رفع کند و بتواند صنعت بانکداری کشور را یک پله ارتقا دهد.»
او ادامه داد: «در سنباد از بهترین نمونههای خارجی الگوبرداری شده، اما از ظرفیت بومیسازی بهره گرفته شده تا یک پلتفرم نوین در سطح پلتفرمهای روز دنیا ایجاد شود و بتواند بهترین تجربه سرویس را ایجاد کند.»
مدیر فنی شرکت سنباد تصریح کرد: «با توجه به تعامل و آشنایی فنی با زیرساختها، اتصال به بانکهای پارسیان و سینا در اولویت قرار گرفت و در همین راستا سرویسهای این بانکها به پلتفرم بانکداری باز اضافه شد؛ یکی از دلایل کاهش سرعت در اتصال به بانکها بحث کرونا و مهاجرت نیروهای فنی است که باعث شده تمامی بخشهای صنعت بانکداری و فناوری کشور با مشکل روبهرو شوند و سنباد نیز از این مشکل مستثنی نیست، اما باید گفت که خوشبختانه علاقه برای همکاری با سنباد بهدلیل حرکت روی لبه فناوری از سمت نیروهای فنی وجود دارد.»
خدیشی با بیان اینکه سیاست سنباد ارائه خدمات بانکداری باز روی حساب بانکی است، گفت: «استاندارد جهانی ارائه سرویس بانکداری باز روی حساب است و در همین راستا سرویسهای حسابی را راهاندازی کردهایم و قصد داریم سرویسهای پایه را در تمامی 9 بانک سهامدار پیادهسازی کنیم و در آینده در زمینه سرویسهای ترکیبی تولیداتی داشته باشیم.»
مدیر فنی سنباد درباره اولویتهای سنباد اظهار داشت: «درنظر داریم کیفیت مورد نظر بازار را تأمین کرده و نارضایتیهای فعلی را مرتفع کنیم. بر همین اساس برنامهریزی شده تا یک سرویس بانکداری باز پایه و ترکیبی باکیفیت و پایدار را تولید کنیم؛ تأکید دارم که در آینده نهچندان دور، سنباد یک هاب API خواهد بود.»
سنباد، بهدنبال تولید محصول بر بستر بانکداری باز
فاطمه گیوی، مدیر محصول شرکت سنباد با اشاره به محصول بانکداری باز سنباد گفت: «سرویس بانکداری باز سنباد با بهترین فناوریهای روز دنیا توسعه پیدا کرده و بر همین اساس، زیرساخت کُربنکینگ بانک پارسیان و سینا که دو زیرساخت با دو فناوری کاملاً متفاوت است، بدون هیچگونه مشکلی در سنباد پیادهسازی شد.»
او ادامه داد: «اتصال بانک پارسیان و سینا دستاورد عملیاتی قابل دفاعی محسوب میشود که اقدام ارزشمندی برای بخش فنی است و نشان میدهد پلتفرم سنباد انعطافپذیری لازم بهمنظور ارائه سرویس به سایر بانکها را دارد.»
گیوی با بیان اینکه بهزودی باید منتظر اتصال بانکها و سرویسهای جدید در سنباد بود، اظهار داشت: «در نظر داریم در آینده نزدیک، سرویسهای ترکیبی و تلفیقی قابل عرضه به بازار فناوری را با توجه به فراهمبودن امکان، پیادهسازی کنیم.»
مدیر محصول سنباد تأکید کرد: «با همکاری بانکهای سهامدار میتوان محصولات دیگری را بر بستر بانکداری باز تولید کرد و برنامه داریم طبق طراحیهای صورتپذیرفته در این مسیر حرکت کنیم؛ بدین ترتیب، سنباد در نظر دارد در مسیر تولید و توسعه محصول بر بستر بانکداری باز حرکت کند.»
سنباد آماده ارائه خدمات ویژه و رقابتی به مشتریان است
مهران ملکمحمدی، مدیر فروش شرکت سنباد با اشاره به همکاری با بانک پارسیان و سینا گفت: «تجربه بانک پارسیان یک تعامل بسیار خوب از همکاری با شعب بود و برای بازاریابی سرویس در شعبه که نشاندهنده آشنایی شعب با بانکداری باز است، یک تجربه بسیار خوب در توسعه کسبوکار را برای سنباد رقم زد. همچنین، بانک سینا در مسیر اتصال همراهی بسیار خوبی داشت که انتظار میرود با حمایت بانکهای سهامدار و تعدد شعب آنها، سنباد بهخوبی شناخته شود.»
او با اشاره به جذب مشتریان اولیه، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر، تلاش کردیم همزمان با عملیاتیشدن با 10 مشتری اولیه فعالیت رسمی سنباد را آغاز کنیم تا سرویسها بهصورت عملیاتی آزمایش شود؛ در واقع، در نظر داریم تا بتوانیم از ابتدای سال 1401 اقدام به فعالیت جدی در حوزه فروش و جذب مشتری داشته باشیم.»
ملکمحمدی افزود: «در گام اول سراغ پرداختیارها و خدماتدهندگان بخش مالی رفتیم و در آینده به سراغ کارگزاریها میرویم. از سویی دیگر، شرکتهایی در حوزه خدمات مالی فعال هستند که با استفاده از سرویسهای سنباد میتوانند فرایندهای خود را تسهیل کنند و آنها نیز در فهرست مشتریان هدف سنباد هستند.
مدیر فروش شرکت سنباد با بیان اینکه پلتفرم بانکداری باز سنباد بهدنبال توسعه سرویسهاست، اظهار داشت: «با کاملتر شدن سبد خدمات سنباد، مطمئن هستیم که به جای اینکه یک کسبوکار با بانک بهصورت مستقیم مذاکره و همکاری داشته باشد، از سنباد برای ارائه سرویس استفاده کند.»
ملکمحمدی افزود: «در صورتی که کسبوکاری قصد همکاری و اتصال به سنباد را دارد، کافی است با سنباد در تماس باشد یا در سندباکس سنباد ثبتنام کند تا با آنها در ارتباط باشیم و با یکدیگر تعامل پیدا کنیم.»
او با اشاره به سرویسهای قابل ارائه سنباد در حال حاضر گفت: «سرویسهای انتقال وجه داخلی، ساتنا و پایا و سرویس گزارش انتقال وجه، ساتنا، پایا و صورتحساب در بانک پارسیان و سینا عملیاتی شده و اینها سرویسهای پایه حسابی هستند که 70 الی 80 درصد تراکنشهای حسابی در بومهای بانکداری باز مربوط به این سرویسها میشود.»
مدیر فروش سنباد تأکید کرد: «تصور میکنیم که با توجه به ارائه سرویس باکیفیت، با قیمت مناسب و زیرساخت پایدار، بازار خوبی پیش روی سنباد وجود داشته باشد. باید منتظر افزایش تعداد تأمینکنندگان در سایر بانکهای سهامدار و غیرسهامدار باشیم. در حقیقت، در گام نخست، سنباد بهدنبال افزایش بانکها و در ادامه ایجاد سرویسهای ترکیبی و تطبیقی است.»
ملکمحمدی در پایان با اشاره به تعاملات سنباد و مشتریان گفت: «سیاست واحد کسبوکار سنباد، پشتیبانی کامل مشتریان برای ایجاد تجربه دلچسب و حرفهای از نقطه ابتدای همکاری یعنی افتتاح حساب تا پشتیبانی سرویس عملیاتی است. برای مشتریان اولیه نیز تسهیلاتی ویژه برای همکاری در نظر گرفته شده و علاقهمندان میتوانند برای استفاده از این فرصت، هرچه سریعتر همکاری خود را با سنباد شروع کنند.»
ثبتنام در سندباکس پلتفرم بانکداری باز سنباد
گفتنی است کنسرسیوم سنباد، مجموعهای فعال در حوزه خدمات بانکداری باز و Open API است که با مشارکت و سرمایهگذاری 9 بانک شامل بانکهای پاسارگاد، سپه، سامان، پارسیان، سینا، ایرانزمین، کارآفرین، شهر و مؤسسه مالی و اعتباری ملل تشکیل شده است. مشتریان اولیه سکوی نوآوری باز دادهمحور سنباد و کسبوکارهای علاقهمند با ثبتنام در سندباکس سنباد، میتوانند در فرصتی ویژه از خدمات مجموعه سنباد استفاده کنند. اطلاعات بیشتر و نحوه همکاری با سنباد را در sanbod.co بخوانید.