راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مجمع‌ عمومی عادی سالانه منتهی به سال ۱۴۰۱ تاپ برگزار شد / تقسیم سود ۱۲۰ ریالی برای هر سهم

مجمع‌ عمومی عادی سالانه منتهی به سال ۱۴۰۱ شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با حضور 85درصدی سهام‌داران برگزار شد. بر اساس تصمیم سهام‌داران، اعضای هیئت‌‌مدیره برای سال مالی جدید تغییری نکردند و سود تقسیمی به‌ ازای هر سهم ۱۲۰ ریال تصویب شد.‎

در ابتدای مجمع، مجید هادی، مدیرعامل شرکت تاپ گزارش عملکرد شرکت منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ را قرائت کرد؛ تاپ در سال گذشته مجموعاً ۶.۸۶۷.۵۱۷.۶۵۴ تراکنش به ارزش ۱۰.۵۵۹.۹۲۰ میلیارد ریال از درگاه‌های پذیرش جذب کرده است.

طبق گفته‌های هادی، این شرکت رتبه سوم مؤلفه تعدادی سال ۱۴۰۱ را از آن خود کرده است. مبلغ تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۰.۲۳ درصد و در همین بازه تعداد تراکنش‌های این پایانه‌ها سه درصد رشد کرده است.

او می‌گوید: «بهره‌وری تعدادی پایانه‌های فروشگاهی نسبت به سال قبل ۷.۵۲ درصد و‌ بهره‌وری مبلغی این پایانه‌ها در همان بازه ۲۵.۲۲ درصد بهبود پیدا کرده است.

بر اساس آمارهای شاپرک، تاپ در بخش خطای پذیرندگی در سال گذشته با ۰.۰۲۳ خطا بهترین عملکرد را در میان ۱۲ شرکت پرداختی داشته است. این شرکت رتبه نخست میانگین پایین‌ترین خطای پذیرندگی در چهار فصل سال ۱۴۰۱ را هم کسب کرده است. تاپ همچنین در سال ۱۴۰۱ تعداد کارت‌خوان‌های غیرفعال خود را ۱۷.۹۵ درصد و تعداد کارت‌خوان‌های فاقد تراکنش را ۵.۹۳ درصد کاهش داده است.»

به گفته هادی درباره عملکرد شرکت در حوزه‌های جذب تراکنش‌های پایانه‌های مجازی، مبلغ تراکنش این پایانه‌ها در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ پنج درصد رشد داشته است.‎

او در بخش دیگری از مجمع، عملکرد اپلیکیشن تاپ در سال گذشته را بررسی کرد. بر اساس اعلام هادی، مجموع تعداد تراکنش‌های دوره مالی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۳.۲۹ درصد رشد کرده و مبلغ تراکنش‌‌های این اپلیکیشن رشد ۶۳درصدی داشته است. مجموع مبلغ تراکنش‌های آنلاین کسب‌وکارهای خدمات مالی هم با رشد 156درصدی مواجه شده است.

آن‌طور که مدیرعامل تاپ می‌گوید توسعه همکاری با هدایت تراکنش‌ها، پیشرویی در کالابرگ الکترونیک، همکاری با ناجی، طراحی و ارائه راهکارهای پرداخت متناسب‌سازی‌شده با ویژگی اصناف منتخب، ایجاد مرکز ساماندهی و بایگانی مدارک و مستندات پذیرندگان جهت تحقق الزامات بالادستی و پیاده‌سازی سرویس‌های جدید در قوه قضائیه از جمله اقدامات تاپ در سال ۱۴۰۱ بودند. او ادامه داد: «تاپ قصد دارد برای سال آینده اکوسیستم کارت‌خوان‌های اندرویدی، پیاده‌سازی کیف پول و کدپردازها بر آنها را توسعه دهد و زیرساخت‌های فنی شبکه باشگاه مشتریان به نام تاپیا را راه‌اندازی کند.»

به گفته ‌او، راه‌اندازی سایت بحران نوسازی و احیای ناوگان‌ پایانه‌های فروشگاهی شرکت در سراسر کشور، مهاجرت به سامانه جامع کیف پول و به‌روزرسانی کدپردازها مطابق با استاندارد رپسا، خرید تجهیزات و بهینه‌سازی دیتاسنتر، توسعه کیف پول و کدپرداز بر درگاه اینترنتی، طراحی و سوئیچ مستقل emv با امید اتصال به شبکه پرداخت سایر کشورها برنامه‌‌های دیگر شرکت برای سال ۱۴۰۲ است.


آسیبی به نام انحصاری‌شدن پذیرندگان نانوایی


به گفته هادی، تا سال ۱۴۰۱ مقرر شده بود شبکه پرداخت و بانکی از یکدیگر تفکیک شوند، اما تضاد منافع عناصر بانکی و پرداختی باعث شد بانک مرکزی مانع بازاریابی پی‌اس‌پی‌ها از سایر بانک‌ها شود، در این شرایط الزام اتصال به سامانه‌های مالیاتی و مواجه‌شدن با چالش مسدودشدن پذیرندگان هم پیش آمد؛ از نگاه او، انحصاری‌شدن طرح پذیرندگان در صنف نانوایی یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت پرداخت بود که هرآنچه شرکت‌ها بازاریابی کرده بودند را بی‌فایده کرد.


نگرانی سهام‌داران از آثار اصلاح نظام کارمزد بر درآمد تاپ


هادی در پاسخ به نگرانی سهام‌داران در این باره که اصلاح نظام کارمزد چه میزان درآمد شرکت را تحت‌ تأثیر قرار خواهد داد، توضیح داد: «نظام کارمزد هنوز به شبکه پرداخت ابلاغ نشده و تنها به بانک‌ها اعلام شده است. چه از دریافت‌کنندگان پذیرندگان بگیرد، ابلاغیه هنوز به دست ما نرسیده و نمی‌دانیم که چه میزان از این عدد به پی‌اس‌پی می‌رسد، این رقم ناچیز است و فعالان بر این گمانند که بانک هم از این میزان به شبکه پرداخت سهم دهد.»

او تصریح کرد: «اطلاع‌رسانی‌ها بعد از دستورالعمل در کدال اعلام می‌شود تا تجربه تلخ سال 1396 تکرار نشود که اطلاعات اعلام‌شده به ما هم سه بار تغییر کرده و ما هنوز به‌واقع هیچ نمی‌دانیم.»

از نگاه او، نظام کارمزد در مراحل ابتدایی ممکن است به تغییر درآمد شرکت‌ها منجر نشود، اما تضاد منافع میان بانک و شرکت پرداخت را از بین خواهد برد و به این واسطه شرکت‌های پرداختی با فرصت‌های جدیدی روبه‌رو خواهند شد.

در ادامه مجمع گزارش بازرس قانونی و حسابرس قرائت و صورت‌های مالی به تأیید حضار رسید. ترکیب سهام‌داری اعضای هیئت‌مدیره مشابه سال گذشته تصویب شد و بانک پارسیان، بانک تجارت، شرکت گروه داده‌پردازی بانک پارسیان، تجارت الکترونیک پارسیان کیش و تأمین خدمات سیستم‌های کاربردی پارسیان به‌عنوان هیئت‌مدیره انتخاب شدند.
روزنامه اطلاعات هم به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار تعیین و سود هر سهم ۱۲۰ ریال برآورد شد.

حق‌الزحمه حسابرس و بازرس قانونی بدون افزایش سالانه ۴۵۰ میلیون تومان تصویب و قرار شد حق حضور اعضای غیرموظف به‌ ازای حداقل یک جلسه حضور در ماه ناخالص 3.5 میلیون تومان باشد. حق حضور اعضای غیرموظف در کمیته‌های تخصصی به‌ ازای حداقل یک جلسه حضور در ماه ماهانه 2.8 میلیون تومان تعیین شد و پاداش هیئت‌مدیره نیز بدون افزایش نسبت به سال قبل ۴۲۰ میلیون تومان ناخالص تصویب شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.