راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد درباره رویکردهای جدید هلدینگ / بانکداری باز و اضافه‌شدن مفاهیم جدید به بانک ملی

شرکت داده‌ورزی سداد بیست و دو سال است که به‌عنوان بازوی فناوری بانک ملی ایران شناخته می‌شود. سداد در سال‌های ابتدایی فعالیتش فقط درخواست‌های بانک ملی را پیش می‌برد و اقداماتش از این حیطه فراتر نمی‌رفت. با گذشت زمان، نیروهای متخصص تکنولوژی و صاحب‌سبک به شرکت اضافه شدند و سداد در مسیر تغییرات و پیشرفت قدم گذاشت؛ نیروهای انسانی‌اش از 50 نفر به 800 نفر رسید و هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه سداد عهده‌دار ارائه خدمات بانک ملی ایران شدند.

حسین بصره‌ئی از مردادماه 1401 با برنامه‌ها و رویکردهای جدید، معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد شده است. او می‌گوید سداد سعی کرده در این مدت سامانه‌های ضعیفش را بهبود دهد، به فضاهای خالی ورود کند، نیروهای انسانی خود را برای افزایش دستاوردها به تیم‌های کوچک تقسیم کند و در یک اولویت، به‌وسیله بانکداری باز مفاهیم جدیدی را به فضای بانک بیاورد.


بانکداری باز و رفع چالش‌ها


به گفته بصره‌ئی، قرار است تمام سامانه‌های قدیمی، به‌روز و به یک پلتفرم واحد منتقل شوند. بانک ملی در حال حاضر 115 ریزسامانه قدیمی دارد که به مسائل کوچک؛ ادارات امور شعب و به‌طور کلی خدماتی که سمت مشتری نیستند مربوط‌اند. 25 کلان‌سامانه‌ هم دارد که حسابداری، تسهیلات، چک، اوراق بهادار و ALM و IFRS را در برمی‌گیرند.

او با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) می‌توان حداقل شانزده عدد از این سامانه‌ها را حذف کرد، گفت: «نه‌تنها در سداد؛ بلکه در تمام سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توان یک سامانه را دائم به‌روز و به قابلیت‌های آن اضافه کرد؛ اما این مسئله به پیاده‌سازی erp، هماهنگی شرکت‌ها، ثبات مدیریتی بانک و فرهنگ‌سازی نیاز دارد که در شرایط کنونی شرکت به دنبال آن است.»

او درباره چالش‌های سداد با این سامانه‌ها گفت: «در وهله اول سامانه‌های حیاتی بانک که کاملاً فرسوده بودند، به‌روزرسانی شدند. سداد همچنین برای پاسخگویی به نیازهای بانک ملی و عبور از چالش‌ها بر آن شد تا سرویس‌ها را در قالب مفاهیم جدیدی مانند بانکداری باز پوشش دهد.»

بصره‌ئی درباره نقش بانکداری باز توضیح داد: «سداد هرقدر هم که به‌روز باشد، هسته اصلی بانک، قدیمی است و چالش‌های خاص خود را دارد؛ اما عبور از این چالش‌ها با ورود مفاهیم جدید به فضای بانک امکان‌پذیر است و این مفاهیم در قالب بانکداری باز معنا پیدا می‌کنند. در همین راستا سداد و شرکت‌های زیرمجموعه آن، توسعه APIها را در دستور کارشان قرار داده‌اند.»


چالش همیشگی مهاجرت نیروهای انسانی


حسین بصره‌ئی می‌گوید مهاجرت و خروج سرمایه‌های انسانی که امروز گریبان تمام شرکت‌های نرم‌افزاری را گرفته، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که او هنگام ورود به شرکت با آن روبه‌رو بوده است. سداد برای رفع چالش خروج سرمایه انسانی با استارتاپ‌ها و دانشگاه‌ها وارد مذاکره شده است.

او درباره علل ازدست‌رفتن نیروهای انسانی توضیح داد: «کشورهای خارجی به دورکاری با نیروهای فنی و آکادمیک ایران اقبال دارند و با صرف هزینه کمتری از دانش و هوش آنها بهره می‌گیرند. نیروهای انسانی هم به دلایل مالی به سمت استارتاپ‌ها و کشورهای مذکور حرکت می‌کنند.»

بصره‌ئی در خصوص تمایل نیروهای انسانی به همکاری با استارتاپ‌ها گفت: «استارتاپ‌ها پروژه‌های کوچک‌ دارند و نتیجه‌گرا هستند، بر لبه‌های تکنولوژی حرکت می‌کنند و بهتر به درآمد و اهدافشان می‌رسند؛ برای همین توانایی جذب نیروهای خبره را دارند.»

او با بیان اینکه سداد سامانه‌های بزرگی دارد و تحول در سامانه‌های بزرگ دشوار است، عنوان کرد: «سداد برای چابکی بیشتر تیم‌ها را تفکیک و کوچک کرده و مسائل را با دید استارتاپی نگاه می‌کند. بانکداری باز راهکاری است که سداد را به سمت چابکی می‌کشاند.»

بصره‌ئی با اشاره به اهمیت خردکردن تیم‌های سداد گفت: «تیم‌های سداد بزرگ و پر از نیروهای انسانی خبره بودند و این امر ابتکار عمل را از سایر افراد می‌گرفت، خردکردن تیم‌ها باعث می‌شود افراد در جایگاه مناسب قرار بگیرند و هر تیم جداگانه با دانش مدیریتی جلو برود.»

او صراحتاً گفت که نمی‌توان به طور مطلق چالش سرمایه انسانی را حل کرد؛ اما سداد برای رسیدن به وضعیت قابل‌ قبول، افراد جدید با ایده‌های نوآورانه و مسلط به اکوسیستم بانکداری نوین به همراه روابط گسترده در حوزه‌ بانکداری باز و فین‌تک جذب کرده و سعی دارد به‌واسطه آکادمی سداد وارد دانشگاه‌ها و مراکز علمی شود و به پرورش سرمایه‌های انسانی در زمینه کاری مناسب بپردازد.

 بصره‌ئی معتقد است افراد جدید با شناسایی موقعیت‌های شغلی خالی شرکت، افراد دیگر که صاحب ایده و دایره ارتباطی جدید هستند را معرفی می‌کنند و موضوع دومینووار حل می‌شود.

او که تجربه فعالیت در شرکت‌های فناپ و داتین را دارد، تصریح کرد: «نمی‌توان بانک ملی، به‌عنوان بزرگ‌ترین بانک دولتی کشور و همچنین هلدینگ سداد را با سایر بانک‌های خصوصی مقایسه کرد؛ چراکه بوروکراسی در بانک‌هایی با بدنه بزرگ‌تر، سرعت تصمیم‌گیری برای تغییر و به نسبت آن اجرای برنامه تغییر را کمی با تأمل و کندی مواجه می‌کند، با این حال با رویکرد جدید این معاونت نسبت به حفظ مدیران و نیروهای برجسته سعی در چابکی روند و اجرای برنامه توسعه دارد.»

بصره‌ئی با اشاره به روند تغییرات گذشته در شرکت می‌گوید: «این عوامل شرکت‌های بزرگ را از چابکی دور می‌کند و با این اوصاف اگر وضعیت شرکت سال دیگر 10درصد بهتر شود، به عملکردمان نمره بالایی می‌دهیم.»


برنامه‌های آتی سداد


نئوبانک، بانکداری باز و امضای دیجیتال فناوری‌های هستند که بانک ملی برای گسترش آنها تلاش می‌کند. به گفته معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد، تحقق موارد مذکور به یک زیرساخت و بستر پاسخگو نیاز داشت و در همین راستا سداد با شناخت و تیم‌سازی اقدام به تهیه زیرساخت کرد.

بصره‌ئی با این توضیح که زیرساخت از ابتدا وجود داشت؛ اما به‌واسطه تغییرات مدیریتی و مهاجرت نیروهای انسانی فروپاشیده بود، گفت: «از بدو ورود دغدغه بهبود زیرساخت برای پاسخگویی به نیازهای بانک را داشتیم و این شد که وارد فاز شناخت اهداف زیرساخت قبلی شدیم و برای بهبود عملکردش تیم‌سازی کردیم.» به عبارت روشن‌تر، زمانی که او وارد سداد شده، زیرساخت مبدأ، انتقال و دریافت API متولی نداشته است.

به اعتقاد معاون نرم‌افزار شرکت داده‌ورزی سداد، شرکت به‌جای برون‌سپاری باید خودش متولی سرویس‌های پایه‌‌ای باشد و با کمک مشاوران سرویس‌ها را بومی‌سازی کند.

 بصره‌ئی با پذیرش اینکه برون‌سپاری می‌تواند به انجام فرایندهای سداد و بانک سرعت ببخشد، تصریح کرد: «انتقال‌ندادن دانش و نبود نیروی انسانی تحویل‌گیرنده خدمت از چالش‌های برون‌سپاری هستند، تضمینی هم وجود ندارد که شرکت ارائه‌دهنده خدمت بتواند سفارش‌های بانک را در SLA مشخصی بگذارد.» او تصریح کرد که ورود به اکوسیستم بانک ملی چالش‌برانگیز است و ممکن است برون‌سپاری سداد را از اهدافش دور کند.

بصره‌ئی در پایان وعده داد که تا دو سال آینده، تسهیلات خرد، ثبت درخواست تسهیلات فرایند پیش از اعطای تسهیلات LOS و بانکداری باز به نتیجه برسند. به گفته او، حفظ نیروهای انسانی از مهم‌ترین اهداف سداد در سال‌های آینده است.

1 دیدگاه
  1. تحلیلگر می‌گوید

    کاملا می شناسمش – کم سواد و پر حاشیه است – اگر روابط نداشت کارشناس معمولی هم نبود – قبای معاونت که به تنش خیلی گشاد هم هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.