راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفت‌وگو با فرشاد صفری معاون توسعه کسب‌وکار فرابوم / شرکتی که سفته الکترونیک عرضه می‌کند

شرکت فرابوم ارائه‌کننده سرویس‌ها و راهکارهای بانکداری باز در کشور است که سرویس‌های متفاوتی در حوزه‌های مالی و پرداختی ارائه می‌کند و پذیرندگان مطرح کشور در حوزه فین‌تک و مالی، از خدمات بانکداری فرابوم استفاده می‌کنند. پلتفرم نوآوری باز فرابوم به‌تازگی سفته الکترونیک را به‌عنوان جدیدترین راهکار بانکداری باز خود به کسب‌وکارها ارائه کرده است.

فرابوم با توجه‌ به گستردگی ارائه سرویس‌ها و راهکارها در حوزه مالی، پرداختی، اعتباری، احراز هویت و… یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ارائه‌کننده سرویس‌ها از طریق API است که سرویس‌های استانداردسازی‌شده و با کیفیت قابل قبولی را به پذیرندگان ارائه می‌کند. این شرکت به پشتوانه هفت سال فعالیت در حوزه بانکداری باز و تجربه مناسب در ارائه خدمات به بیش از 450 مشتری در صنایع مختلف به‌تازگی سرویس جدیدی تحت عنوان «سفته الکترونیک» عرضه کرده است. 

به گفته فرشاد صفری، معاون کسب‌وکار پلتفرم نوآوری باز فرابوم، به‌موازات رواج سرویس‌ها و امکانات بیشتر در کشور، استقبال کاربران برای استفاده بیشتر از امکانات نیز بیشتر می‌شود. پیشرفت تکنولوژی و فناوری، محدودیت‌ها و مشکلات موجود در صنعت فناوری اطلاعات را کاهش داده و از دغدغه کاربران کاسته است.


مزایای سفته الکترونیک


او با اشاره به جدیدترین سرویس فرابوم توضیح داد: «سفته الکترونیک از خدمات مورد نیاز مردم است که همیشه به شکل سنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ فرابوم با نیازسنجی، سفته الکترونیک فرابوم را راه‌اندازی کرد. این سفته کاربران را از رفتن به بانک‌ها بی‌نیاز می‌کند و کاربران بدون صرف انرژی، هزینه و اتلاف وقت، می‌توانند با هر مبلغ و هر زمانی از شبانه‌روز آن را تهیه کنند.»

او با بیان اینکه سفته الکترونیک همان کاربردهای سفته فیزیکی را دارد؛ در خصوص کاربردهای سفته الکترونیک توضیح داد: «سفته الکترونیک کاربردهای متفاوتی دارد، اما شاید بتوان مهم‌ترین کاربرد آن را ضمانتی برای دریافت وام و تسهیلات بانکی دانست. با سفته الکترونیک کاربران به‌راحتی می‌توانند آن را تهیه و به بانک‌ها و سازمان‌های ارائه‌کننده تسهیلات ارائه کنند. همچنین دو نفر برای انجام تعهد، دیگر نیازی به رفتن به بانک و تهیه سفته یا چک تضمین ندارند و می‌توانند به یکدیگر این سفته را ارائه دهند.»

صفری با اشاره به مزایای سفته الکترونیک ادامه داد: «سفته الکترونیک با مبلغ دلخواه فرد صادر می‌شود؛ در حالی‌ که در سفته‌های کاغذی برای تهیه یک سفته 25 میلیون‌تومانی، باید یک سفته 20 میلیونی و یک سفته پنج‌میلیونی کاغذی تهیه شود. علاوه بر اینکه صرفه‌جویی در زمان و هزینه، مهم‌ترین مزیت سفته الکترونیک است. به دلیل احراز هویت قوی کاربران در زمان دریافت سفته الکترونیک، امنیت بسیار مناسبی دارد. همچنین در زمان صدور با ارائه یک شناسه یکتا که نزد بانک‌ها قابل‌ قبول است، احتمال جعل و تقلب به صفر می‌رسد.» به گفته او، سفته الکترونیک در هر زمان و مکانی بدون نیاز به مراجعه به بانک در ایام کاری و غیرتعطیل قابل تهیه است.

معاون کسب‌وکار پلتفرم نوآوری باز فرابوم در پاسخ به اینکه چرا کسب‌وکارها و پذیرندگان باید از سفته الکترونیک استفاده کنند، گفت: «افزایش تعداد کاربران سرویس‌گیرنده با توجه‌ به سهولت در دریافت تسهیلات، ارائه ضمانت که به دلیل نوآوری در فرایند کار منجر به درآمدزایی بیشتر خواهد شد، حفظ و نگهداشت مشتریان به دلیل سهولت در سرویس‌دهی، افزایش تمرکز بر رضایت مشتریان، حذف چالش‌ها و محدودیت‌های ثبت سفته فیزیکی و استعلام آن برای شرکت‌ها، قابلیت ظهرنویسی، استعلام، تسویه و ویرایش جزئیات سفته با سامانه‌های ایجادشده در کشور و در نهایت افزایش کانال‌های ارتباطی با سیستم‌های مشابه برای شرکت‌ها با هدف توسعه کاری از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سفته الکترونیک برای کسب‌وکارهاست.»


توسعه صدور امضای الکترونیکی


صفری در بخش پایانی صحبت‌هایش در خصوص چرایی حرکت فرابوم به سمت توسعه سرویس‌های امضا و سفته الکترونیک گفت: «با بررسی‌های صورت‌گرفته و نیاز بازار به این نتیجه رسیدیم که اقبال کاربران و کسب‌وکارها از سرویس‌های مرتبط با سفته الکترونیک به طور قابل‌توجهی افزایش داشته؛ پس مکانیسم صدور امضا و سفته الکترونیک را توسعه دادیم تا پذیرندگان بتوانند با بررسی مستندات فنی که به آنها ارائه می‌کنیم آنها را پیاده‌سازی کنند.»

او با بیان اینکه این سرویس‌ها از طریق API به مشتریان مد نظر ارائه می‌شود، توضیح داد: «سرویس سفته الکترونیک در شرکت فرابوم با کیفیت مناسب است که از طریق استانداردسازی APIها و امکانات تلفیقی مانند سرویس‌های احراز هویت کاربران به پذیرندگان ارائه می‌شود. علاوه بر این، سفته الکترونیک خریداری‌شده، قابلیت ظهرنویسی و استعلام و همچنین تسویه را در سامانه‌های ارائه‌شده در کشور دارد؛ به همین دلیل سیستم‌های مالی و اعتباردهی یا اپلیکیشن‌های فین‌تک که نیاز به ارائه این سرویس‌ها به مشتریان خود را دارند، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.»

معاون کسب‌وکار پلتفرم نوآوری باز فرابوم در پایان صحبت‌هایش از امکان صدور امضای دیجیتال در فرابوم خبر داد و گفت: «امضای دیجیتال یکی از پیش‌نیازهای صدور سفته است؛ فرابوم این سرویس را برای کسانی که مالک امضای دیجیتال نیستند فراهم کرده تا بتوانند با سهولت بیشتری از امکانات امضا نیز استفاده کنند.» او خاطرنشان کرد که از نظر امنیتی نیز تمامی موارد بررسی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.