راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل داتین از ورود این شرکت به حوزه‌های جدید پس از پروژه مهاجرت بانک سپه می‌گوید / ویپاد در مسیر توسعه فراگیری مالی در ایران

محمد نژادصداقت مدیرعامل داتین، در نشستی با تعدادی از رسانه‌های حوزه‌ فناوری اطلاعات، بانک و پرداخت درباره استقرار سامانه‌های بانک سپه در بستر داتین و پروژه ادغام‌ بانکی با جزئیات سخن گفت و وضعیت شرکت بعد از پروژه را روایت کرد. او همچنین اعلام کرد که ویپاد شعبه دیجیتال بانک پاسارگاد از مرحله دریافت بازخورد عبور کرده و فعالیتش را به‌صورت جدی‌تری دنبال خواهد کرد. در این نشست نژادصداقت از حضور شرکت‌های فناوری‌محور در بورس حمایت و عنوان کرد که داتین در حال تکمیل مستندات و مدارک خود برای ورود به بازار سرمایه است.

نژادصداقت در بخش اول سخنان خود به روایتی از شروع پروژه مهاجرت بانک سپه پرداخت و بیان کرد: «اوایل سال 1397 مذاکراتی با بانک سپه برای پرداختن به تمام ابعاد پروژه  انجام گرفت و اواخر همان سال میان دو شرکت داتین و شرکت امید سپه (مجری اختصاصی پروژه) قرارداد همکاری منعقد شد.»

نژادصداقت ادامه داد: «در نتیجه قرارداد همکاری سال 1397،  بانک سپه در جایگاه بهره‌بردار پروژه و شرکت رایانه خدمات امید در جایگاه مجری اختصاصی قرار گرفتند و داتین هم به‌عنوان تأمین‌کننده محصول معرفی شد.» به گفته او، داتین در این پروژه 36ماهه موظف شد تمام راهکارهای جامع بانکی خود را در بانک سپه مستقر کند.

او در ادامه جزئیات بیشتری از پروژه را مطرح کرد و گفت: «طبق قرارداد بانک سپه و داتین، توافق بر این بوده که در دو فاز و در 18 ماه اول، بهره‌برداری از سامانه داتین در سپه به انجام برسد؛ یعنی تحلیل شکاف، بومی‌سازی، استقرار، آموزش و… باید در این مرحله به نتیجه می‌رسید. در 18 ماه دوم هم پشتیبانی و انتقال دانش به شرکت امید در نظر گرفته شد. طبق گزارشی که نژادصداقت در این نشست ارائه داد، در تیرماه 1399، یعنی تنها 14 ماه بعد از آغاز رسمی عملیات مهاجرت، داتین به مرحله بهره‌برداری پروژه در سپه رسید. در آن مقاطع، سامانه‌های منابع، اعتبارات، تسهیلات، سوئیچ، بانکداری مدرن، کارت و پرداخت به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از چند سامانه جانبی مثل ERP و مدیریت ریسک هم به بعد موکول شد.»

او با اشاره به ادغام بانک‌ها توضیح داد: «در همان سال 1399، موضوع انحلال بانک‌ها و ادغام آنها به موضوعی جدی تبدیل شد و الحاقیه‌ای به قرارداد اضافه شد. هیئت‌مدیره بانک سپه  اردیبهشت 1400 مصوبه مهاجرت بانکی را ابلاغ کرد و داتین هم این مسئولیت را پذیرفت. اولین مهاجرت در مرداد اتفاق افتاد و بانک‌های ادغامی تک‌به‌تک به سامانه‌های داتین منتقل شدند. در بهمن 1400 حوزه منابع  بانک انصار هم به داتین اضافه شد.»

او ادامه داد: «منابع تمام بانک‌های ادغامی اعم از کارت، سوئیچ، سپرده، خودپرداز و درگاه‌های مدرن، در سامانه‌های داتین مستقر شده‌اند.» به گفته او، داده‌های تسهیلات بانک سپه در اردیبهشت‌ماه به داتین منتقل شدند، اما بخش تسهیلات قدیمی بانک‌های ادغامی هنوز به سامانه‌های داتین مهاجرت نکرده‌اند.

او با بیان اینکه هنوز مراحلی از پروژه بانک سپه انجام نشده، تصریح کرد: «مهاجرت داده بخش ارزی و محصولات مرتبط به آن و تسهیلات قدیمی بانک‌های ادغامی، از معدود بخش‌هایی هستند که هنوز در سامانه داتین ننشسته‌اند و کامل نیستند. البته برنامه‌ریزی‌ شده که این موارد هم تا پایان امسال به نتیجه برسند.»

او با بیان اینکه فازهای اول و دوم پروژه سروقت انجام شده، توضیح داد: «فازهای اول و دوم پروژه با برنامه‌ریزی پیش رفت. لایه بعدی که G3 است، زمان‌بندی ندارد. همان‌طور که در قرارداد آمده، سامانه‌ها در این مرحله برحسب نیاز و طبق اعلام بانک عرضه می‌شوند.» به گفته او، ماژول‌های اولیه ERP بانک‌های ادغامی در سامانه داتین طراحی شدند؛ سامانه‌های حقوق و دستمزد بانک‌های ادغامی در داتین قرار دارند. تدارک، پشتیبانی، منابع انسانی و بخش‌های آخر G3 هم به‌زودی عملیاتی می‌شود.


اطلاعات جزیره‌ای در بانک سپه


بر اساس گفته‌های مدیرعامل داتین، بانک سپه که مهاجرت ناموفقی را در سال 1395 تجربه کرده بود، قصد داشت پروژه به‌ گونه‌ای طراحی شود که بعد از موفقیت هر بخش از پروژه مرتبه دیگری از پروژه انجام شود. با وجود اینکه زمزمه ادغام بانکی به گوش می‌رسید، انحلال و ادغام بانک‌ها همگی در سال 1399 اتفاق افتاد. 

ابعاد پروژه سپه به‌عنوان قدیمی‌ترین بانک ایرانی، یکی از موضوعاتی بود که نژادصداقت در این نشست به آن پرداخت. او با اشاره به چالش‌های این پروژه گفت: «با توجه به قدمت بانک سپه، در ساختار و سازمان‌دهی آن، مرزهای پررنگی بین واحدهای سازمانی وجود دارد. سازمان‌دهی خود پروژه خیلی خاص و ویژه بود و به همین دلیل، یکی از اعضای محترم هیئت‌مدیره بانک از ابتدا تا انتها با جدیت و حضور مداوم، پروژه را مدیریت می‌کردند. بحث دیگر، همان‌طور که گفتم، پروژه ادغام بود که در میانه اجرای مهاجرت مطرح شد. تصمیم ما این بود که ابتدا خود پروژه سپه به پایان برسد و ادغام را دخیل نکنیم و بعد از آن، مباحث ادغام مطرح شد.»

مدیرعامل داتین با اشاره به رویکرد بانک مرکزی نسبت به مهاجرت داده‌ها گفت: «سامانه داتین هر هفته تغییراتی را در سیستم‌هایش ایجاد می‌کند و نسبت به مصوبه‌ها و دستور‌های بانک مرکزی منعطف است. نهاد قانون‌گذار بانک مرکزی در جریان مهاجرت داده‌ها همکاری و کمک کرد که بانک‌های ادغامی با کمترین تغییرات به بانک سپه بپیوندند و مشتری متوجه تغییرات نشود.»


تأثیر پروژه بانک سپه بر چشم‌انداز داتین


مدیرعامل داتین با بیان اینکه از شروع پروژه 500 نیروی انسانی به داتین پیوسته‌اند، گفت: «در ابتدای شروع پروژه، داتین 700 نفر نیروی انسانی داشت و اکنون نیروی انسانی این شرکت به حدود 1300می‌رسد.» او درباره سرنوشت 500 نفر نیرویی که در جریان پروژه به داتین اضافه شده‌اند، به راه پرداخت گفت: «همکاران مذکور بعد از اتمام پروژه، جایگاه شغلی خود را حفظ خواهند کرد. داتین با شیب کمتر هنوز در حال جذب نیروی کار است.»

او در خصوص اثرات این پروژه بر شرکت داتین گفت: «در کنار آورده‌های نقدی، تعداد نیروهای انسانی ما افزایش پیدا کرد و تجربه‌های باارزشی کسب کردیم. همچنین سیستم قبلی خودمان را ارتقا دادیم.» به گفته نژادصداقت در فرهنگ سازمانی داتین این وقایع و تأثیراتش بر داتین را SCALEUP می‌نامند.

او در خصوص حجم تراکنش‌های بانک سپه و ظرفیت هسته مرکزی داتین گفت: «با وجود اینکه برخی تراکنش‌ها شتابی نیستند، پیش‌بینی‌ شده بانک سپه در جایگاه سوم یا چهارم به لحاظ تراکنش قرار گیرد.» به گفته او، در اسفندماه یک میلیارد سند در سامانه‌های داتین قرار گرفته است.

او در خصوص برنامه‌ داتین برای همکاری با سایر بانک‌ها گفت: «داتین توانایی همکاری با بانک‌های بیشتر از سه هزار شعبه را هم دارد. تجربه همکاری با بانک سپه اشتیاق داتین برای همکاری با بانک‌های دیگر را دوچندان کرده است. با توجه‌ به تجاربی که به دست آوردیم، برای همکاری با سایر بانک‌ها، به آزمایش‌کردن توجه بیشتری خواهیم کرد.»

نژادصداقت با تأکید بر اهمیت مانور توضیح داد: «داتین برای پروژه بانک سپه چهار مانور با سناریوهای گوناگون اجرا کرد. یکی از مانورها به شکست منجر شد. در حین مانورها متوجه شدیم که اطلاعات دقیقی از کاربران در دست نداریم. علاوه بر این مانورها، مانورهای مخصوص مهاجرت داده هم انجام دادیم. در این مانورها ابتدا سمپل داده‌ها و سپس تمام داده‌ها مهاجرت کردند و در مانور بعدی داده‌ها با زمان‌بندی ارائه شدند. در هر کدام از مانورها با موضوعات جدیدی برخورد کردیم. مانور سوم داتین 16 ساعت زمان برد، در نتیجه سیستم را بهبود بخشیدیم. با وجود این مانورها، اگر به گذشته برگردم، مانورهای بیشتری طراحی خواهم کرد.» 

مدیرعامل داتین در خصوص ورود این شرکت به بورس گفت: «طبق برنامه، قرار بود سال گذشته به بورس ورود کنیم، اما سازمان بورس مستندات زیادی طلب می‌کند. گروه مالی پاسارگاد سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده و این یک محک واقعی برای ارزش‌گذاری شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی است.» او معتقد است حضور رقبای داتین در بورس نشان‌دهنده پیشرفت حوزه آی‌تی است و این موضوع واقعاً ارزشمند است.


ویپاد اعطای تسهیلات‌ را گسترش می‌دهد


نژادصداقت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع شمول مالی پرداخت و گفت: «داتین خود را موظف به ارائه خدمت مستقیم به مردم می‌داند و به‌دنبال توسعه شمول مالی و اعطای تسهیلات و خلق ثروت برای اقشاری از جامعه است. ویپاد با عبور از محدودیت‌های فیزیکی شعب، می‌خواهد خدمات تسهیلات‌دهی را گسترش دهد.»

به گفته مدیرعامل داتین ویپاد یک نئوبانک نیست؛ بلکه شعبه دیجیتال تحت لیسانس بانک پاسارگاد است که یک سالی از فعالیت جدی‌اش می‌گذرد و تاکنون به ۱۵ هزار نفر تا سقف سه میلیون تومان تسهیلات داده است.

او ادامه داد: «ویپاد را برای مشتریان جدید بانک پاسارگاد در نظر گرفته‌ایم و در این مسیر، بانکداری خرد و توسعه آن یکی از اهداف ما بوده است. هدف در گام اول محک‌زدن خودمان و ذائقه مشتری بود. در حال حاضر بانک پاسارگاد در حوزه بانکداری دیجیتالی با طرح پاد مسیری را دنبال می‌کند تا طی آن افراد حقیقی را جذب کند. ما مأموریت داریم این مسیر را تحت برند پاسارگاد توسعه دهیم. در این مدت که حدود یک سال از فعالیت ویپاد می‌گذرد، از بیش از ۹۰۰ روستا مشتری و ۸۰ هزار نصب داشته‌ایم. ۵۰ هزار حساب هم در آن باز شده است. تاکنون ۱۵ هزار تسهیلات خرد ارائه داده‌ایم. همچنین سقف ارائه اعتبار در ویپاد در حال حاضر، سه میلیون تومان است و هر یک یا دو ماه این میزان را اضافه می‌کنیم.»

به گفته او، مشتریان هدف قشری هستند که تاکنون مشتری بانک پاسارگاد نبوده‌اند. مدیرعامل داتین توضیح داد که داتین می‌خواهد افراد بیشتری را در پکیج تسهیلاتیش شریک کند. همچنین قصد دارد به‌ واسطه اعطای اعتبار قدرت خرید لایه پایین‌تر جامعه را افزایش دهد. در مرحله اول یک میلیون تومان برای هر فرد در نظر گرفته شده، در صورت خوش‌حسابی این رقم هر دو ماه یک‌ بار ارتقا پیدا می‌کند.»

به گفته او، ویپاد تاکنون تا سه میلیون تومان اعتبار داده است. ویپاد قصد دارد این مبلغ را به ۱۵ میلیون تومان برساند. او توضیح داد ریسک اعطای تسهیلات به نسل جدید را که کارنامه مالی قوی‌ای ندارند، پذیرفته‌ایم.

او در خصوص اعتبارسنجی ویپاد گفت: «تمام مراحل دیجیتالی است و مایل نیستیم از کاغذ استفاده شود. برای امکان اعتبارسنجی در ساختار بانک مرکزی درخواست داده‌ایم و منتظر پاسخ بانک مرکزی هستیم.»

او در پاسخ به سؤال راه پرداخت در خصوص تبلیغات محافظه‌کارانه ویپاد گفت: «می‌خواستیم ابتدا خودمان را محک بزنیم و ذائقه مشتری را بسنجیم، برای همین تبلیغات گسترده‌ای انجام ندادیم، منتظر بازخوردها برای شروع بودیم و اکنون مایلیم ویپاد را جدی جلو ببریم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.