راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به چهار اپلیکیشن بانکی که آغازگران مسیری هستند که در طولانی‌مدت، تعریف ما از بانک را دگرگون خواهند کرد / بانک‌هایی از جنس آینده

عصر تراکنش ۵۳ / در طول یک سال گذشته در خصوص مفهوم نئوبانک و بانک دیجیتال در ایران زیاد شنیدیم و تلاش‌های جدی‌ای را نیز برای تجربه این مفاهیم شاهد بودیم. هرچند هنوز به تعریف واحد درستی در خصوص اینکه نئوبانک چیست و با بانک دیجیتال چه تفاوتی دارد، نرسیده‌ایم و فعالان صنعت هر کدام نگاه متفاوتی در این حوزه دارند، ولی آنچه روشن است تجربیاتی است که در حال انجام است و می‌توان در خصوص‌شان نظر داد. در این مرحله اینکه اسم‌شان نئوبانک است یا بانک دیجیتال، خیلی مهم نیست، آنچه مهم است این است که این تجربیات اسم‌شان هرچه باشد، بانک‌های آینده هستند یا حداقل آغازگران مسیری هستند که در طولانی‌مدت، تعریف ما از بانک و مراجعه به شعب بانک‌ها را دگرگون خواهند کرد. در این شماره عصر تراکنش سعی کردیم نگاهی کوتاه به اپلیکیشن‌هایی بیندازیم که در طول یک سال گذشته وارد بازار شده‌اند. البته نمی‌توان در خصوص تجربیات بانک دیجیتال صحبت کرد و حرفی از بانک قرض‌الحسنه رسالت به میان نیاورد؛ بانکی که فقط در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰  بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات را به شکل غیرحضوری ارائه کرده است. با این حال در این نوشته سعی در معرفی اپلیکیشن‌های تازه‌وارد بازار داشته‌ایم و صحبتی از رسالت نشده است.

در این نوشته به معرفی بانکینو که نام تجاری نئوبانک خاورمیانه است و فرایندهای افتتاح حساب و صدور کارت را به شکل غیرحضوری انجام می‌دهد؛ بلوبانک که می‌توان آن را شناخته‌شده‌ترین و پرسروصداترین نئوبانک حال حاضر ایران دانست؛ ویپاد یا ترابانک پاسارگاد که در واقع همان بانک دیجیتال پاسارگاد است و آبانک که تازه‌ترین رقیب واردشده به میدان رقابت نئوبانک‌هاست و در واقع درگاه یکپارچه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک بانک آینده و جدید‌ترین محصول ارتباط فرداست، پرداخته‌ایم.


بانکینو


بانکینو نام تجاری نئوبانک خاورمیانه است که فرایندهای افتتاح حساب و صدور کارت را به شکل غیرحضوری انجام می‌دهد و بر اساس همین احراز هویت و اعتبارسنجی‌ای که انجام می‌دهد تا سقف مشخصی به کاربر وام می‌دهد. بانکینو را می‌توان اولین تجربه در نوع خودش دانست که اپلیکیشن آن را می‌توان برای سیستم‌عامل اندروید و آی‌اواس مستقیماً از وب‌سایت بانکینو دریافت کرد، البته برای دانلود نسخه اندرویدی امکان دانلود از طریق مایکت و کافه‌بازار نیز وجود دارد.

بعد از اولین نصب، کاربر باید مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را به شکل آنلاین پشت سر بگذارد که تجربه کاربری روان و یک‌دستی نیز دارد و بعد از درخواست غیرحضوری صدور کارت بانکی و دریافت کارت، کاربر عملاً از خدمات بانکی و پرداختی بانکینو بهره‌مند خواهد شد. کاربر در انتخاب رنگ کارت که رنگ‌های متمایزی هم هستند، حق انتخاب دارد که این خودش یکی از نکات جذاب در اولین برخورد کاربر با بانکینو محسوب می‎شود.

شاید فراتر از آن چیزی که تا اینجا گفته شد، چیزی که بانکینو را نسبت به رقبا متمایز می‌کند، سرویس وامینو باشد؛ اتفاقی که بانکینو را بعد از افتتاح حساب، از یک ابزار پرداختی متمایز می‌کند و یک سرویس بانکی فرایندمحور را نیز به شکل غیرحضوری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. امتیاز اعتباری کاربر در اپ بانکینو بر اساس میزان میانگین موجودی حساب در ماه‌های گذشته محاسبه می‌شود و به ازای هر یک میلیون تومان میانگین موجودی هر ماه یک امتیاز برای کاربر ثبت می‌شود. وامینو همچنین با کمترین سود بانکی یعنی دو درصد به کاربر وام می‌دهد و تنها با میانگین موجودی یک میلیون تومان می‌تواند به شکل ماهانه از تسهیلات وامینو بهره‌مند شود. در وامینو با داشتن پنج امتیاز می‌توان ۵۰۰ هزار تومان وام گرفت و این خط اعتباری تا پنج میلیون تومان و افزایش پلکانی ۱۰ امتیازی صورت می‌گیرد که به دیگر سخن با ۵۰ امتیاز می‌شود پنج میلیون تومان وام دریافت کرد. وامینو همچنین برای پرسنل شرکت‌هایی که با بانکینو قرارداد دارند، امکان اعطای امتیازی اضافه بر امتیاز حساب شخصی کاربر را در نظر گرفته است.


بلوبانک


بلوبانک هرچند بعد از بانکینو به شکل رسمی فعالیتش را شروع کرد، ولی شاید بتوان آن را شناخته‌شده‌ترین و پرسروصداترین نئوبانک حال حاضر ایران دانست. جمال غضنفری، معاون ارشد فنی بلوبانک، بلوبانک را نتیجه تفکر، دوراندیشی و سرمایه‌گذاری بانک سامان و همراه‌شدن آن با تیم جوانی می‌داند که به راهکارهای نوآورانه تکیه می‌کند. بلوبانک از لحاظ مسیرهای دانلود و نصب، علاوه بر دانلود مستقیم از وب‌سایت خودش، برای اندروید از طریق مایکت و کافه‌بازار و برای آی‌اواس هم از طریق سیب‌اپ، سیبچه و اناردونی در دسترس است.

بعد از نصب، کاربر ظرف چند دقیقه می‌تواند به شکل غیرحضوری افتتاح حساب و درخواست صدور کارت کند. بلوبانک تجربه کاربری روان و دلچسبی دارد و اگر مرحله به مرحله جلو بروید به مشکل خاصی نخواهید خورد، ولی با این حال بلولاین، سرویس پشتیبانی ۲۴ ساعته بلوبانک که از طریق چت آنلاین به کاربران پاسخ می‌دهد نیز در تمام این فرایند در کنار شماست تا در صورت داشتن هر گونه سؤالی در هر ساعتی از شبانه‌روز در کمتر از یک دقیقه شما را راهنمایی کند. در بلو نیز کاربر امکان انتخاب رنگ کارت خود را دارد که تجربه شیرینی در اولین برخورد با این نئوبانک محسوب می‌شود. با رسیدن کارت بلوبانک به دست‌تان، یک بار دیگر سورپرایز خواهید شد؛ چراکه ساختار و طراحی این کارت با تمام کارت‌های بانکی رایج، متفاوت و متمایز است. بلوبانک تا لحظه رسیدن کارت بانکی تجربه شیرین و متفاوتی است، ولی بعد از این عملاً سرویس بانکی متمایزی به کاربر ارائه نمی‌دهد و بیشتر یک ابزار دوست‌داشتنی با تمرکز بر سرویس‌های پرداخت است و در حال حاضر از سایر سرویس‌های بانکی همچون دریافت تسهیلات و غیره خبری نیست و باید منتظر بود و دید این نئوبانک در آینده چه سرویس‌های بانکی جدیدی رو می‌کند.


ویپاد


ویپاد یا ترابانک پاسارگاد در واقع همان بانک دیجیتال پاسارگاد است که در حال حاضر مهم‌ترین تفاوتش با بانک‌های سنتی این است که بدون مراجعه به شعبه، امکان افتتاح حساب را برای کاربران فراهم می‌کند. این ویژگی ویپاد باعث می‌شود نه‌تنها جوانانی که دل و دماغ رفتن به شعبه جهت افتتاح حساب ندارند به جمع مشتریان بانک پاسارگاد بپیوندند، بلکه آن دسته از مشتریان بالقوه‌ای که در شهرهای کوچک از شعب بانک پاسارگاد جهت دریافت سرویس دور بودند نیز امکان پیوستن به مشتریان این بانک بدون حضور در شعبه را پیدا می‌‌کنند؛ موضوعی که در نهایت در مجموعه بانک پاسارگاد از آن به‌عنوان فراگیری مالی یاد می‌شود. یعنی ایجاد فرصت و امکان استفاده از خدمات مالی ارزان‌قیمت برای تمام مردم کشور.

مدیران بانک پاسارگاد ادعا می‌کنند ویپاد تنها یک برنامه بانکی ساده برای نقل‌وانتقالات مالی نیست، بلکه به‌عنوان یک دستیار مالی هوشمند و شبکه اجتماعی مالی هر آنچه را که در شعب بانک نیازمند آن باشید، به گوشی شما خواهد آورد.

در حال حاضر مهم‌ترین خدمات و قابلیت‌های نرم‌افزار بانکداری اجتماعی ویپاد عبارت‌اند از: انجام امور بانکی بدون نیاز به مشخصات بانکی، انتقال از حساب دیجیتال به کارت یا شبای دیگران، دریافت کارت اعتباری ارزان‌قیمت، مدیریت هزینه‌های گروهی، امکان ساخت کارت هدیه مجازی، پرداخت قبوض و… . اما به نظر می‌رسد با توسعه و تعمیق مفهوم بانک دیجیتال در کشور، باید منتظر سبد محصولات بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتری از سوی ویپاد به مشتریان باشیم.

ویپاد همچون بسیاری از سایر محصولات دیجیتال بانک پاسارگاد، از تجربه کاربری دلچسب و روانی برخوردار است و برای کاربران اندروید از طریق مایکت و کافه‌بازار در دسترس است و به کاربران آیفون نیز نسخه تحت وب را پیشنهاد می‌کند.

بر خلاف دو رقیب قبلی، ویپاد تا امروز تلاش چشم‌گیری از طریق کمپین‌ها برای جذب کاربر نداشته و به همین دلیل از دو نمونه قبلی کمتر شناخته شده است. باید دید بانک پاسارگاد به‌منظور جذب مخاطبان غیرپاسارگادی به سمت ویپاد، برنامه خاصی برای پروموشن در آینده نزدیک خواهد داشت یا نه.


آبانک


آبانک تازه‌ترین رقیب واردشده به میدان رقابت نئوبانک‌هاست. آبانک یا همان بانک دیجیتال بانک آینده در واقع یک درگاه یکپارچه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک بانک آینده است که جدید‌ترین محصول ارتباط فرداست و احتمالاً از این پس نامش را زیاد خواهیم شنید. بانک دیجیتال آبانک به گفته مدیران ارتباط فردا سعی کرده است مبتنی بر نیازهای روز مشتریان و منطبق بر آخرین استانداردهای صنعت جلو بیاید تا بتواند اتفاق تازه‌ای را در فضای بانکی کشور رقم بزند.

اپلیکیشن آبانک از پنج بخش اصلی تشکیل شده؛ شامل «پرداخت»، «کارت و سپرده‌»، «آبانک» یا همان خانه، «انتقال وجه» و «سرویس‌ها» که تیم ارتباط فردا مهم‌ترین و متمایزترین بخش آبانک را همان بخش سرویس‌ها می‌داند که قرار است به‌مرور به شکل پیوسته سرویس‌های متنوعی را در خود جای داده و به مشتریان ارائه دهد.

در همان مواجهه اول با آبانک، تجربه کاربری روان و مینی‌مال‌بودنش نظرتان را جذب خواهد کرد و شاید دومین چیزی که نظرتان را جلب کند ویجت‌محور بودن بخش‌های مختلف آبانک به شکلی ساده باشد که این امکان را برای کاربر فراهم می‌کند که محیط کاربری را به سلیقه خود چیدمان کند و مواردی را حتی حذف یا اضافه کند. شاید یکی دیگر از ويژگی‌هایی که در همان اولین مواجهه‌تان با آبانک نظرتان را جلب می‌کند، داشتن فهرست دستگاه‌های لاگین باشد که بابت موارد امنیتی به آن پرداخته شده و در کمتر اپلیکیشن مالی‌ای نمونه آن را می‌توان دید.

تمامی افراد، حتی کسانی که مشتری بانک آینده نیستند، می‌توانند آبانک را نصب کنند و از خدمات آن استفاده کنند. از انتهای دی‌ماه نیز مشتریان جدید و غیرآینده‌ای، همزمان با افتتاح حساب غیرحضوری امکان درخواست صدور کارت غیرحضوری را خواهند داشت. با توجه به اینکه حضور آبانک در بازار بسیار جدید است، باید دید این رقیب تازه‌نفس در ادامه مسیر، چه جایگاهی را نسبت به رقبا به دست خواهد آورد.

2 دیدگاه
  1. محمدرضا می‌گوید

    سپاس از توضیحات کامل و عالی . ضمن اینکه برگشت مبلغی از خرید در بلو بانک خیلی خوبه و زیبایی کارت هاش.دریافت وام هم در ویپاد خیلی راحت و خوبه بین مواردی ک از لیست بالا میشناسم

  2. ناشناس می‌گوید

    فردا بانک را ننوشتید که مانند بلو‌ سود هم میده !
    بهتره پیش از مقاله نویسی بررسی کاملی داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.