راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها به دنبال بی‌اثر کردن تحریم‌ بر سرویس‌دهی تجهیزات سخت‌افزاری / اصلاح نظام کارمزد ضروری است

نرخ ارز نوسانی و صعودی شده، ارزش پول کشور کاهش پیدا کرده و ایران زیر شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته است. ممکن است مردم جامعه در این شرایط از انجام برخی امور صرف‌نظر کنند و صرفه‌جویی را انتخاب کنند. اما برخی خدمات که با زندگی روزمره و حتی کسب‌وکاری افراد پیونده خورده‌اند، حذف شدنی نیستند. مانند خدمات بانکی.

نوسانات ارزی و تحریم‌ها به طور غیرمستقیم عملکرد خودپردازها، خودگردان‌ها و به‌طورکلی تجهیزات سخت‌افزاری، را تحت‌تأثیر قرار داده، کمبود قطعات و هزینه‌های بالای تعمیرات سرویس‌دهی تجهیزات بانکی را از حالت پویا خارج کرده، شرایط اقتصادی باعث شده حتی افرادی که با تخصصشان می‌توانند شرایط را بهتر کنند هم به سمت مهاجرت بروند، مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت معتقد است عدم افزایش کارمزدها در چنین شرایطی، باعث کاهش کیفیت سرویس‌دهی می‌شود. مدیر امور زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد هم افزایش هزینه‌های عملیاتی و هزینه تأمین دستگاه در کنار عدم تعیین کارمزد مناسب برای تراکنش‌های انجام شده را از چالش‌های مهم تجهیزات پرداختی می‌داند.


کارمزد کم و هزینه‌ها زیاد است


سید محمدرضا مصطفوی مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت، معتقد است عدم افزایش کارمزدها و بالا بودن هزینه‌های پشتیبانی دو عامل مؤثری هستند که سرویس‌دهی دستگاه‌های خودپرداز را با کرختی مواجه می‌کنند و باعث می‌شوند از کیفیت سرویس‌دهی کاسته شود.

او در ادامه تصریح کرد: «درست است که تأمین قطعات با رعایت SLA سخت‌گیرانه با شرکت‌های پشتیبان توسط بانک قرض‌الحسنه رسالت دنبال و پیگیری می‌شود اما کمبود قطعات در برخی مواقع چالش آفرین است.» به گفته او، بانک قرض‌الحسنه رسالت در شرایط کنونی سیاست‌های جدیدی را برای نگهداری از تجهیزاتش اتخاذ کرده است. او توضیح داد: «بانک قرض‌الحسنه رسالت با رصد روندهای جهانی و تطبیق با وضعیت خدمات بانکی در کشور از 3 سال پیش دریافت و پرداخت وجه نقد در فرایندهای بانکی را حذف کرده و سیاست‌های جدیدی را برای نگهداری تجهیزات پرداخت در پیش گرفته است.»

او در ادامه توضیح داد که سیاست‌های بانک قرض‌الحسنه رسالت به نحوی تعیین شده که دریافت خدمات بانکی به جغرافیای خاصی محدود نشود. این بانک می‌خواهد افراد جامعه در مناطق متفاوت کشور بتوانند به خدمات مورد نظرشان دسترسی داشته باشند. مصطفوی ادامه داد: «پراکندگی مشتریان بانک قرض‌الحسنه رسالت زیاد است. به همین دلیل ارائه سرویس به‌صورت مویرگی برای بانک بسیار مهم است. در همین راستا بانک با شرکت‌های دارای دفاتر و شعب قابل‌قبول در سطح کشور قرارداد پشتیبانی امضا کرده است.» به گفته او، سیاست بانک همسو با نیازهای جدید مشتریان است و به دنبال فراهم‌کردن ارائه خدمات بر بستری است که محدودیت‌های جغرافیایی و فیزیکی اثری بر خدمت‌رسانی و دریافت خدمت نداشته باشد.

سیدمحمدرضا مصطفوی، مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت

او در خصوص تأثیر نوسانات ارزی بر سرویس‌دهی بانک‌ها گفت: «افزایش هزینه‌ها و نوسانات ارزی، قیمت تمام شده خدمت و کالا افزایش را به همراه دارد، نوسانات ارزی هم بر خدمت‌رسانی به مشتریان تاثیر می‌گذارد.» به گفته او، افزایش قیمت، روند نوسازی ابزارهای پرداخت را کند و در مواردی متوقف کرده است.

او توضیح داد که انتقال ریسک سیاستی است که بانک قرض‌الحسنه رسالت در خصوص ابزارهای سنتی پرداخت به کار گرفته و سپس اضافه کرد: «موضوع پشتیبانی در حوزه ابزارهای خدمت‌رسان با شرکت‌های دیگر و به‌صورت قرارداد برون‌سپاری در حال مدیریت است. شرکت‌های پشتیبان باتوجه‌به کمبودهای موجود در قطعات، به سمت ارتقای توانمندی‌های تخصصی خود حرکت و بر تعمیر و نوسازی قطعات تمرکز کرده‌اند.» این رویکرد باعث شده که مصطفوی مدیر اجرایی فناوری اطلاعات بانک قرض‌الحسنه رسالت شرایط رو به بهبودی را برای شرکت‌های پشتیبان متصور شود.


اصلاح مدل کارمزدها حیاتی است


نعمت اله کلانتری مدیر امور زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد، کسب‌وکار خودپردازها را زیان‌ده می‌داند. به گفته او، یکی از مهم‌ترین چالش‌های دستگاه‌های خودپرداز و خودگردان، کمبود اسکناس با مبالغ مختلف است.

او تصریح کرد: «باوجوداینکه بانک پاسارگاد در مؤلفه میانگین تعداد تراکنش‌های انجام شده بر دستگاه‌های خودپرداز رتبه اول را دارد، اما حدود 36 درصد از تراکنش‌های برداشت وجه را به دلیل عدم تأمین اسکناس ازدست‌داده است. فرسودگی اسکناس‌ها، فرهنگ استفاده و نگهداری از اسکناس‌ها توسط مردم و غیراستاندارد بودن اندازه اسکناس‌ها سرویس‌دهی دستگاه‌های خودپرداز، خودگردان و خود دریافت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.»

او با اشاره به لزوم تغییر کارمزدها توضیح داد: «افزایش هزینه‌های عملیاتی و هزینه تأمین دستگاه در کنار عدمِ تعیین کارمزد مناسب برای تراکنش‌های انجام شده توسط خودگردان و خود دریافت‌ها از چالش‌های مهم تجهیزات پرداختی است.» به گفته او، این شرایط، فرایند کسب‌وکاری این محصولات و امکان توسعه آنها را تحت‌تأثیر قرار داده است.

او با بیان اینکه کاهش مشکلات تأمین قطعات به همکاری همه‌جانبه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی وابسته است توضیح داد: «در شرایط عادی خدمات پشتیبانی دستگاه‌های ابزار پرداخت با یک سری قرارداد با موضوع تأمین قطعه توسط شرکت پشتیبان کننده دستگاه‌ها ارائه می‌شود. برای کنترل  نوسانات نرخ ارز و کمبود قطعات الکترونیکی هم از تدابیری مانند پرداخت به‌موقع صورت‌حساب‌ها و پرداخت مبلغ پیش‌پرداخت استفاده می‌شود اما این فرایند مخصوص شرایط معمول است نه شرایط تحریمی

او توضیح داد: «در شرایط بحرانی تحریم‌های ظالمانه و در شرایط خاص اجتماعی که برخی افراد دستگاه‌ها را تخریب می‌کنند، می‌توان با همکاری همه‌جانبه شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پشتیبانی و تقویت بخش تعمیرات و قطعات از شدت مشکل کمبود قطعات کم کرد.»

او بار دیگر بر ضرورت اصلاح مدلِ کارمزدها را متذکر شد و تصریح کرد: «افزایش قیمت ارز و نوساناتش در هزینه‌های تأمین و پشتیبانی ترمینال‌های بانکی مؤثر است. البته ثابت بودن نرخ کارمزدها در این شرایط بی‌تأثیر نیست و کسب‌وکارها را چالش‌های زیادی مواجه کرده، این‌گونه چالش‌ها مانع توسعه و گسترش خدمات سخت‌افزاری بانکی می‌شوند. اصلاح مدلِ کارمزدها موضوع بسیار حیاتی ایست که باید موردتوجه نهادهای قانون‌گذاری و حاکمیتی قرار بگیرد.»

نعمت اله کلانتری مدیر امور زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد

او در ادامه به اقدامات بانک پاسارگاد در زمینه گسترش پوشش خدمات در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: «افزایش پوشش نقاط تماسِ بانک (ترمینال‌های بانکی) در نقاط مختلف کشور با بررسی و تحلیل شرایط اقتصادی و اجتماعی هر منطقه، پوشش حداکثری ارائه خدماتِ پشتیبانی ترمینال‌های بانکی از طریق شرکت پشتیبان بر اساس مناطق و دستگاه‌های نصب شده، تاکید بر اهمیت عملکرد و سرویس‌دهی ۲۴ ساعته ترمینال‌های بانکی توسط شرکت‌های پشتیبان (بر اساس مفاد قرارداده های منعقده از جمله اقدامات بانک پاسارگاد برای گسترش پوشش خدمات کشوری است.» به گفته او، این اقدامات نشان می‌دهند که پوشش خدمات و پشتیبانی در سراسر کشور تا چه حد برای بانک پاسارگاد مهم و جدی است.

 او ادامه داد: «در شرایط کنونی مهم‌ترین سرمایه هر سازمان سرمایه انسانی و اطلاعات است. سرمایه انسانی متخصص و کارآمد عامل اصلی تحقق اهداف هر سازمان است. چالش جذب و ماندگاری سرمایه انسانی متخصص هم به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری تبدیل شده، در همین راستا بانک پاسارگاد به همراه شرکت‌های پشتیبان در حوزه فناوری اطلاعات و ابزارهای پرداخت، برای انتقال دانش و تجربه به سرمایه‌های انسانی جوان برنامه‌هایی را در نظر دارد؛ آموزش و تربیت سرمایه انسانی با برگزاری دوره‌های تخصصی یکی از بخش‌های برنامه جانشین‌پروری بانک پاسارگاد است.»

به گفته او، صنعت روزبه‌روز در حال گسترش است، تقاضای جذب کارشناس فنی و متخصص در کشور افزایش‌یافته و نیروی انسانی کارآمد کم شده، علت وقوع چالش جذب نیروی انسانی را می‌توان به شرایط اقتصادی و مهاجرت نیروهای انسانی نسبت داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.