راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نقش هویت دیجیتال در بانکداری

بانک‌ها باید فرایند احراز و تأیید هویت دیجیتال کارآمد و قوی را در طول زمان و در تمام سطوح کاربری ممکن سازند. از ایجاد حساب، بازیابی حساب، تا تراکنش‌های پرخطر، همه باید با امنیت بالا انجام‌پذیرند.

کسب‌وکارهای سنتی به عملیات کاملاً دیجیتال روی آورده‌اند و کسب‌وکارهای جدید تمام دیجیتال در حال رشد هستند. هر دو گروه نیاز دارند تا کاربران جدید را با سرویس‌های از راه دور خود آشنا کنند. دراین‌بین، بانک‌ها و مؤسسات مالی می‌توانند بیشترین بهره را از دنیای دیجیتال جهت ارائه بهینه خدمات خود ببرند. هویت، نقش مهمی در صنعت خدمات مالی دارد و عنصر کلیدی کمک به شرکت‌ها برای ایجاد اعتماد بین کسب‌وکارها و مشتریان است و درعین‌حال امنیت معاملات را نیز حفظ می‌کند. هویت، اکثر حوزه‌های بانکداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ازجمله:

  • افتتاح حساب و احراز هویت (KYC)
  • برنامه‌های کارت اعتباری
  • درخواست یا اعطای وام معاملات با ریسک بالا
  • بسته شدن حساب
  • امکان دسترسی مشتریان به خدمات جدید
  • تایید هویت درون شعبه

در تمام این موارد، بانک‌ها باید از اصالت هویت مشتری اطمینان حاصل کنند. درگذشته، راه‌های مختلفی برای احراز هویت کاربران آنلاین وجود داشتند. اما در دنیای دیجیتال، مدیریت هویت‌ به‌گونه‌ای ساده‌تر می‌شود. راه‌حل‌های مدیریت هویت دیجیتال از تقلب پیشگیری کرده و از تجربه مشتری همگام با رعایت مقررات، پشتیبانی می‌کنند.


اهمیت استفاده از بستر دیجیتال برای ارائه خدمات بانکی


در سال‌های اخیر، استقبال زیادی از تعاملات و تراکنش‌های از راه دور وجود داشته است. این استقبال و توجه به دلایل متعددی اتفاق افتاده است. بانک‌های دیجیتال نوظهور برای اولین بار، بانک‌های سنتی را مجبور به سازگاری با شرایط جدید کرده‌اند. بانک‌های دیجیتال با رویه جدید و پرطرفدار خود به محبوبیت خدمات کاملاً دیجیتالی دامن زده‌اند. هفت بانک دیجیتال به‌عنوان رقبای اصلی در ایالات‌متحده، 40 درصد رشد کاربر یعنی از 28 به 39 میلیون کاربر را در طول همه‌گیری کرونا ثبت کرده‌اند. ازاین‌رو، بانک‌های قدیمی برای حفظ سهم و رشد بازار، مجبور شده‌اند نحوه خدمت‌رسانی به مشتریان را دوباره ارزیابی و نوسازی کنند.

همه‌گیری کرونا نیز در جنبش بانکداری دیجیتال تأثیر زیادی داشته است. در سال 2020، 82 درصد از سپرده‌ها در بستر کانال‌های دیجیتال و به‌صورت آنلاین با استفاده از موبایل انجام‌شده است. به‌علاوه، فروش دیجیتال، 42 درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است. استفاده از تجارب چندکاناله نیز رو به افزایش است. این در حالی است که 42 درصد از آمریکایی‌ها هنوز فرایند افتتاح حساب را با حضور در شعبه و 29 درصد آن‌ها به‌صورت دیجیتالی انجام می‌دهند. 30 درصد باقیمانده از چندین کانال برای افتتاح حساب استفاده می‌کنند.

برخی از مشتریان همچنان جایگزین‌های غیر دیجیتال را ترجیح می‌دهند. اما در کل روند بانکداری در حال پیشروی به سمت دیجیتال است. خدمات بانکی درگذشته شاهد تغییرات مشابهی بوده است. این تغییرات مربوط به زمانی است که بانکداری آنلاین یک مفهوم بیگانه بود. ولی در حال حاضر، اکثر مشتریان از برخی از خدمات به‌صورت  آنلاین استفاده می‌کنند. امروزه، بیش از یک‌چهارم از نسل هزاره‌، هرگز از شعبه‌های فیزیکی بازدید نکرده‌اند و حدود 40 درصد این نسل، بانکداری را به‌طور کامل دیجیتالی می‌دانند. بانک‌ها برای جلب‌توجه نسل آینده مشتریان، حداقل باید خدمات دیجیتال را به‌عنوان یک گزینه برای کاربران خود ارائه دهند.

بانک‌ها با رقابت فزاینده‌ای از سوی بازیگران دیجیتالی که در حال گسترش در این فضا هستند، مواجه شده‌اند. برای مثال، ارائه‌دهندگان فین‌تک و پرداخت‌یارها که به زیرساخت‌های قدیمی وابسته نیستند، راحت‌تر می‌توانند خدمات بانکی بر بستر موبایل و بانکداری 24 ساعته را ارائه دهند. علاوه بر این، با استفاده از تلفیق امضای دیجیتال با احراز هویت دیجیتال در بانکداری دیجیتال، برخی از مشکلات بانکداری حل خواهند شد. این امر به‌نوبه خود باعث ایجاد انگیزه در بین بانک‌های سنتی به‌منظور ارائه خدمات به‌صورت آنلاین و دیجیتالی می‌شود.


احراز هویت، نقطه عطف خدمات دیجیتال


با افزایش تجربیات دیجیتال در دنیا، مشتریان انتظار دارند امور بانکی آنلاین آن‌ها به‌اندازه کافی ایمن، واضح و شخصی باشد. برای دستیابی به این هدف، بانک‌ها باید تجربه هویت مشتریان خود را بهینه کنند. اما روشی که بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی با استفاده از آن هویت کاربران خود را مدیریت می‌کنند، مشتریان را ناامید می‌کند و مانع از توانایی آن‌ها برای ایجاد روابط قابل‌اعتماد در سراسر چرخه عمر مشتری می‌شود. الزامات نظارتی، بانک‌ها را ملزم می‌دارد تا زمانی که مشتری برای یک حساب جدید ثبت‌نام می‌کند و همچنین زمانی که مشتری با بانک تعامل بیشتری دارد، فرایند احراز هویت کاربر را انجام داده و با تایید هویت او، امنیت تراکنش‌ها و تعاملات را تأمین کنند. در بانک‌های سنتی، بررسی هویت شخص یا به‌صورت حضوری و یا از طریق بررسی پایگاه داده انجام می‌شد. فرایند احراز هویت با پایگاه داده، اغلب به نام‌های کاربری و رمز عبور، احراز هویت مبتنی بر دانش(KBA) یا مراکز تماس محدود می‌شود که به‌شدت امنیت کمی دارند.

اما در دنیای امروز، تقریباً از هر 3 مشتری 1 نفر به‌صورت دیجیتالی حساب باز می‌کند، این در حالی است که بیش از یک‌چهارم نسل هزاره هرگز به شعب فیزیکی مراجعه نکرده‌اند. بانکداری مبتنی بر شعبه فیزیکی به‌طور فزاینده‌ای با سبک زندگی آنلاین مشتریان ناسازگاری دارد.

بررسی‌های پایگاه داده، و همچنین گذرواژه‌ها و KBA ها، ازنظر امنیت ضعیف هستند. زیرا با فاش شدن این اطلاعات، همه می‌توانند به‌حساب آن‌ها دسترسی پیدا کنند. اما در مورد روش‌های جدید احراز هویت چنین نیست.


استاندارد جدید هویت در بانکداری دیجیتال


تعاملات مشتری اکنون همه کانال‌های فیزیکی، آنلاین، اجتماعی و تلفن همراه را دربرمی گیرد. بانک‌ها باید فرایند احراز و تایید هویت کارآمد و قوی را در طول زمان و در تمام سطوح کاربری ممکن سازند. از ایجاد حساب، بازیابی حساب، تا تراکنش‌های پرخطر، همه باید با امنیت بالا انجام‌پذیرند .

امروزه بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی برای تایید هویت مشتریان به ویژگی‌های بیومتریک کاربران روی آورده‌اند. بانک‌ها با احراز هویت دیجیتال مشتری در هنگام ایجاد حساب، از هویت واقعی او اطمینان پیدا می‌کنند. درواقع بسیاری از مشتریان این روش را ترجیح می‌دهند. 52 درصد از آن‌ها ترجیح می‌دهند هنگام افتتاح حساب بانکی از بیومتریک برای احراز هویت آن‌ها استفاده شود. سپس مشتری می‌تواند از بیومتریک خود به‌عنوان عامل کلیدی برای تایید هویت در مراجعات بعدی استفاده کند.

برخلاف رویکردهای قدیمی برای مدیریت هویت، رویکرد دیجیتالی برای تایید هویت با بیومتریک چهره نه‌تنها مقیاس‌پذیر است، بلکه ایمن، واضح و سریع نیز است. به‌علاوه، تایید هویت با بیومتریک چهره به دستگاه خاصی وابسته نیست و به مشتریان انعطاف‌پذیری بیشتری می‌دهد. برای مثال اگر زمانی تلفن همراه خود را گم کنند، همچنان می‌توانند با وسیله دیگر هویت خود را اثبات کنند.


بانک آیدی، راه‌حل هویت دیجیتال در بانکداری دیجیتال


برای ارائه خدمات بانکی به‌صورت تمام آنلاین نیاز به وجود امضای دیجیتال و سرویس احراز هویت دیجیتال برای شناسایی کاربران و استناد به آن‌ها برای بررسی اصالت و امنیت هویت کاربران است. با تلفیق امضای دیجیتال با احراز هویت دیجیتال در بانک آیدی، ارائه تمام خدمات بانکی بر بستر دیجیتال امکان‌پذیر است. بانک آیدی، با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک و سرویس احراز هویت دیجیتال یوآیدی به وجود آمده تا کاربران بدون نیاز به شعبه فیزیکی، همه امور مالی و بانکی خود را در هر زمان و با حداکثر سرعت و امنیت بالا به انجام برسانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.