راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش وضعیت مراکز ماینینگ غیرمجاز کشف‌شده در نیم‌سال 1400 منتشر شد / سهم 40 درصدی کشفیات از گزارش‌های مردمی

گزارش جامع وضعیت مراکز استخراج غیرمجاز کشف‌شده در نیم‌سال اول سال جاری، توسط شرکت توانیر منتشر شد. در این گزارش عملکرد استان‌های ایران، در دو بازه زمانی سال 1398 تا شهریور سال جاری و  نیم‌سال اول 1400 تا تاریخ 12 آذر بررسی‌ شده است.

از ابتدا تاکنون 5.861 مرکز غیرمجاز با 222.652 دستگاه کشف‌ شده است. این مراکز 724 میلیون کیلووات ساعت انرژی مصرفی داشتند که این میزان انرژی صرف‌شده، با مصرف برق دو سال کلان‌شهر تبریز برابری می‌کند.

بیشترین مراکز کشف‌شده غیرمجاز استخراج رمزارز در سال 1398 تا شهریورماه امسال به استان‌های تهران، اصفهان، مرکزی، خوزستان و خراسان رضوی تعلق داشت، در حالی‌ که بعد از شهریور، خراسان رضوی جانشین تهران شد و در صدر استان‌های متخلف قرار گرفت. بدین ترتیب در بازه زمانی مذکور، خراسان رضوی، اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی و قزوین در زمره استان‌های متخلف قرار گرفتند. همچنین در نیم‌سال دوم پنج استان‌ کهگیلویه و بویراحمد، اردبیل، خراسان جنوبی، ایلام و زنجان، در این گزارش به‌عنوان کم‌تخلف‌ترین استان‌های کشور شناخته شدند. دو سال پیش، استان کرمانشاه به‌عنوان کم‌تخلف‌ترین استان شناخته شده بود، در حالی که امسال با رتبه 11، اقدام به استخراج غیرمجاز رمزارز می‌کرد.

مقایسه نقشه پراکندگی کشف مراکز غیرمجاز  استخراج رمزارزها در استان‌های گوناگون در دو بازه زمانی نیم‌سال اول سال 1400 و سال 1398 تا شهریور سال جاری نشان می‌دهد که میزان فعالیت مراکز غیرمجاز رمزارز استان تهران در نیم‌سال اول نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده، در حالی‌ که که فعالیت خراسان رضوی افزایش چشم‌گیری داشته است. این استان در این مدت از گستره 5 الی 10 درصد به گستره 15 الی 100 درصد رسیده است.

توزیع پراکندگی مراکز غیرمجاز استخراج رمزارزهای کشف‌شده در هر دو بازه مذکور نشان می‌دهد که استفاده از تعرفه صنعتی، برای استخراج‌کنندگان غیرمجاز نسبت به سایر تعرفه‌های خانگی، کشاورزی، عمومی و… جذابیت بیشتری دارد.

توانیر از همان ابتدا که موضوع کشف مراکز استخراج رمزارزها را در دستور کار خود قرار داد، از مردم خواست که در شناسایی مراکز سهیم شوند و پاداش دریافت کنند، تاکنون 35 میلیارد ریال به عاملان شناسایی مردمی پاداش پرداخت‌ شده است. بر اساس آمارهای گزارش، میانگین بلندمدت سهم گزارش‌های مردمی در کشف مراکز غیرمجاز برابر با 16 درصد است، در حالی‌ که در نیم‌سال 1400 مصادف با ایام اوج، میزان گزارش‌های مردمی به بیش از 40 درصد رسید.

در خصوص هزینه انرژی مصرفی متخلفان هم مقرر شد دوبرابر 724 کیلووات ساعت، با تعرفه برق صادراتی از متخلفان گرفته شود و علاوه بر معرفی آنها به دستگاه‌های قضایی، انشعاب و جریان برق محل وقوع تخلف قطع و جمع‌آوری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.