راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا فایل‌کوین بهتر از دراپ‌‌باکس و آمازون عمل خواهد کرد؟

تابه‌حال با مشکل فضای ذخیره‌سازی در هارد درایو خود مواجه شده‌اید؟ سال‌های گذشته، سرویس‌های ذخیره ابری فراوانی در فضای اینترنت شروع به کار کردند. ایده‌ اولیه ایجاد یک فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage) این است که کاربران بتوانند از هر مکانی به اطلاعات مهم‌شان دسترسی داشته باشند. بعد از انفجار کیفیت فایل‌های ویدئویی و تصویری، سرویس‌های ذخیره ابری کار نگهداری از فایل‌های تصویری حجیم را هم به عهده گرفتند تا کمبود فضای کامپیوترهای شخصی نیز جبران شود. اما داستان این سرویس‌ها اینجا تمام نمی‌شود. 

هزینه‌ سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری روزبه‌روز برای کاربران بیشتر می‌شود و همیشه این خطر وجود دارد که به هر دلیلی این سرویس‌ها از دسترس خارج شوند. هک سرویس Dropbox زنگ خطری برای کاربران برای استفاده از این‌ دست سرویس‌ها بوده‌ است. 


بلاکچین چطور به حل این مشکل کمک می‌کند؟


بلاکچین اساساً یک فناوری توزیع‌شده غیرمتمرکز است. یعنی کنترل داده‌ها همزمان در اختیار همه است و در دستان یک شخص یا سازمان خاص قرار ندارد. به‌علاوه، داده‌های کاربران در بلاکچین معمولاً رمزنگاری‌شده است و تا زمانی که افراد به کلید خصوصی رمزنگاری اطلاعات دسترسی نداشته باشند، دسترسی به اطلاعات اصلی نیز برای هیچ‌کس امکان‌پذیر نیست.

نسل جدید بلاکچین‌ها، شبکه‌های بلاکچینی‌ای است که هدف‌شان ذخیره‌سازی داده است. سیاکوین «Siacoin»، فایل‌کوین «Siacoin» و استورج «Storj» از جمله این شبکه‌ها هستند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های بلاکچین‌های دیتامحور می‌پردازیم.


بلاکچین‌های ذخیره‌سازی داده چطور کار می‌کنند؟


یک بلاکچین ذخیره‌سازی‌ اطلاعات، داده‌ها را به چند قسمت رمزنگاری‌شده که با یک تابع هش به هم متصل شده‌اند، تقسیم می‌کند. این بخش‌‌ها در سراسر شبکه توزیع می‌شوند و هر بخش در یک کامپیوتر یا هارد درایو که به‌عنوان یک نُد (Node) در شبکه فعال است ذخیره می‌شود. 

مقررات پیچیده‌ای برای تراکنش‌ها وجود دارد که امنیت کلیدهای خصوصی را در برابر هک داده‌ها تضمین می‌کند. در واقع هک رمزنگاری‌های ۲۵۶ بیتی حتی برای هکرهای حرفه‌ای نیز ساده نیست (منبع). اما اگر فرض کنیم که یک هکر توانسته‌ است بخشی از این اطلاعات را در یک کامپیوتر هک کند، با چه چیزی مواجه خواهد شد؟ تنها بخش کوچکی از اطلاعات که رمزنگاری‌‌شده است و یک فایل کامل نیست. سختی هک‌شدن شبکه‌های بلاکچین، از جمله مزایای استفاده از این فناوری برای ذخیره داده‌هاست. یعنی آن‌قدر هک این فناوری پیچیده و گران است که عملاً انجام آن چندان برای هکرها به‌صرفه نیست. 

از طرف دیگر، تقسیم داده‌ها بین نُدهای مختلف به حفظ حریم خصوصی کاربران نیز کمک می‌کند. فرض کنید داده‌های کامپیوتری یک نُد رمزگشایی شود، حتی در این حالت نیز فقط بخش کوچکی از داده‌های او هک شده و به اصل داده‌ها آسیبی نخواهد رسید. 


فایل‌کوین چیست؟ 


فایل‌کوین یک شبکه بلاکچین برای ذخیره اطلاعات است. فایل‌کوین در وب‌سایت رسمی‌اش، خود را «محلی برای ذخیره مهم‌ترین اطلاعات بشریت» معرفی کرده است (منبع). توکن بومی شبکه فایل‌کوین به همین نام در بازار ارزهای دیجیتال بانام اختصاری FIL  معامله می‌شود. 

ایده‌ اصلی شبکه‌ فایل‌کوین، غیرمتمرکز کردن فضاهای ذخیره‌سازی ابری به‌ جای تمرکز اطلاعات در دست یک یا چند نهاد خاص است. به‌علاوه فایل‌کوین یک‌ راه‌حل جذاب هم برای کاربران دارد؛ اگر فضای ذخیره‌سازی اضافه‌ای دارید، آن را به دیگران اجاره دهید و کارمزد دریافت کنید. درست همان‌طور که ممکن است اتاقی از خانه‌ شخصی خود را به یک مسافر اجاره دهید. 

کارکرد این ایده به‌طور خلاصه این‌گونه است: 

  1. سیستم ذخیره‌سازی اطلاعات غیرمتمرکز شده و کنترل و اداره‌ آن از دست یک یا چند نفر خارج شود.
  2. به‌ جای تحمیل هزینه‌ تولید فضاهای ذخیره‌سازی جدید، از فضاهای موجود به بهترین شکل استفاده شود.
  3. به‌طور کلی کار مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌ها ارزان‌تر و سریع‌تر انجام شود. 

فایل‌کوین چطور کار می‌کند؟


فایل‌کوین، یک شبکه‌ همتابه‌همتاست که به روش‌های مختلف کار می‌کند. همه‌ اعضای این شبکه از طریق کانال‌های امنی که از آن برای توزیع اطلاعات شبکه استفاده می‌شود، با یکدیگر در ارتباط‌اند. الگوریتم اجماع فایل‌کوین بر پایه سیستم اثبات فضا-زمان کار می‌کند. نُدها در بلاکچین فایل‌کوین هم اطلاعات را در کل شبکه همگام‌سازی می‌کنند و هم پیام‌ها و داده‌های موجود در هر بلوک را تأیید می‌کنند. نتیجه نهایی یک بلاکچین یکدست و کامل است که افرادی از سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. 


قراردادهای شبکه فایل‌کوین


در حالت کلی، دو نوع قرارداد در شبکه فایل‌کوین اجرا می‌شود؛ قرارداد ذخیره‌سازی و قرارداد بازیابی. قرارداد ذخیره‌سازی، قراردادی بین کاربران و ماینرهاست که طی آن اطلاعات در شبکه ذخیره می‌شوند. زمانی که ماینرها اطلاعات را دریافت می‌کنند، باید بتوانند به شبکه ثابت کنند که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را دارند. این سازوکار اثبات،‌ الگوریتم اثبات فضا-زمان (Proof-of-Spacetime) نام دارد. ماینرهای شبکه فایل‌کوین در ازای این ذخیره‌سازی اطلاعات از یک‌ طرف از کاربران کارمزد دریافت می‌کنند و از طرف دیگر پاداشی از جانب شبکه به آنها داده می‌شود (منبع).


فایل‌کوین بهتر از سایر سرویس‌های ذخیره ابری


همان‌طور که پیش‌ از این گفتیم، سرویس‌های ذخیره ابری مانند دراپ‌باکس یا آمازون یک مشکل اساسی و عمده دارند؛ متمرکز بودن. در این نوع سرویس‌ها همیشه ریسک از بین رفتن اطلاعات، هک و در معرض خطر گرفتن حریم خصوصی وجود دارد. فایل‌کوین یا سایر بلاکچین‌های ذخیره‌سازی داده با هدف رفع همین مشکلات به وجود آمده‌اند. مدیریت و کارکرد بلاکچین فایل‌کوین در اختیار یک شخص یا نهاد خاص نیست؛ بنابراین هک‌شدن و از بین رفتن اطلاعات در آن چندان ساده نیست. به‌علاوه با رمزگذاری داده‌ها، از افشای اطلاعات کاربران جلوگیری می‌شود. 


افتتاح بازار ارز دیجیتال فایل‌کوین در والکس


والکس پلتفرم معاملات ارز دیجیتال در ایران است که به‌تازگی بازار ارز دیجیتال فایل‌کوین را افتتاح کرده است. سرمایه‌گذاری در بازار فایل‌کوین برای افرادی که به این نوع فناوری‌ها و آینده‌ آن امیدوارند، می‌تواند بسیار جذاب باشد. مطالب این مقاله توسط تیم محتوای بلاگ والکس جمع‌آوری و تنظیم‌ شده است. والکس با اضافه‌کردن این ارز با پشتوانه قوی فنی تلاش می‌کند برای کاربران ایرانی امکان دسترسی به بازارهای جهانی ارز دیجیتال را فراهم کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.