راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افراز سه‌ماهه آثار هنری توسط سامانه بی‌تا / بازدهی 30 درصد سود به خریداران

پلتفرم «بی‌تا» به‌عنوان یک پلتفرم نوآورانه با استفاده از فناوری بلاکچین، آثار هنری را توکن‌سازی می‌کند. این پلتفرم فرصتی است برای هنردوستان و سرمایه‌گذاران تا به صورت مستقیم و با هر میزان سرمایه‌، در بازار هنر سرمایه‌گذاری کنند و از مزیت‌های اقتصاد هنر بهره‌مند شوند.

بی‌تا یکی از شرکت‌های هم‌پیمان شرکت ققنوس است که از شبکه بلاکچین ققنوس استفاده می‌کند. ققنوس پشتوانه پنج بانک معتبر ایرانی را دارد و در حوزه فناوری‌های مالی و اطلاعاتی فعالیت می‌کند.

بی‌تا برای توکن‌سازی آثار هنری، نام «افراز» را انتخاب کرده‌ که اصطلاحی برگرفته از ریاضیات است و به‌ معنی تفکیک یک مجموعه به زیرمجموعه‌هایی بدون اشتراک است که اجتماع تمامی زیرمجموعه‌ها برابر با کل مجموعه افرازشده می‌شود.‌  به زبان ساده می‌توان افراز را تجزیه کردن معنی کرد.


26.1 درصد سود در سه ماه


مجموعه بی‌تا در هفدهمین حراج تهران در تیرماه سال ۱۴۰۲ برای اولین‌بار یک اثر فیزیکال از محمود زنده‌رودی به نام «راه شیری» را تبدیل به ان‌اف‌تی و سپس افراز کرد که این اثر با مبلغ ۱.۶ میلیارد تومان در حراج تهران چوب خورد.

به اعلام این مجموعه، این کار نوآورانه جان تازه‌ای به اقتصاد هنر داد و انگیزه‌ای برای کسانی ایجاد کرد که با نگرانی از انحصار بازار هنر، تاکنون وارد این نوع سرمایه‌گذاری نشده بودند. نکته قابل توجه دیگر این‌که این تجربه ثابت کرد تمام مردم با هر میزان بودجه و سرمایه، می‌توانند در خریدوفروش توکن‌های یک اثر هنری تراز اول سهیم شوند و دیگر خریدوفروش آثار هنری منحصر به قشر خاصی از جامعه نخواهد بود.

پس از توکن‌سازی و فروش سهامی موفق توکن‌های این اثر در حراج تهران، حالا موعد تسویه‌حساب با خریداران توکن راه شیری رسیده که تا پایان مهرماه به کیف‌ پول خریداران واریز خواهد شد. 26.1 سود در مدتی کوتاه، نتیجه اعتماد خریداران توکن راه‌ شیری به بی‌تا بود.

تا به امروز پنج اثر از هنرمندان بنام ایرانی شامل محمدهادی فدوی، جلال شباهنگی، رضا درخشانی، منوچهر نیازی و علیرضا آستانه توسط بی‌تا توکن شده‌اند که به ترتیب ۲۵۰، ۱۰۰، ۳۵۰، ۱۵۰، ۲۰۰ میلیون تومان قیمت پایه آثار این هنرمندان است.

 پیش‌بینی می‌شود این آثار با رشد خوبی در حراج روبه‌رو شود. علاقه‌مندان می‌توانند در سایت بی‌تا حساب کاربری بسازند و توکن‌های این آثار را خریداری کنند؛ البته تعداد این توکن‌ها محدود است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.