راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به عملکرد شش‌ماهه بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی / اینستاگرام محبوب‌ترین پلتفرم میان بانک‌ها

گزارش شبکه‌های اجتماعی بانک‌های ایران توسط مشاوران مدیریت هماپلاس منتشر شد. در این گزارش فعالیت بانک‌ها در پرکاربردترین شبکه‌های اجتماعی ایران (تلگرام، واتس‌اپ، اینستاگرام و توییتر) در شش‌ماهه اول سال 1400 بررسی‌ شده است.

محبوب‌ترین شبکه اجتماعی میان بانک‌های ایرانی اینستاگرام است؛ در حال حاضر 20 بانک در این پلتفرم، حساب کاربری دارند. بانک ملی با 242 هزار دنبال‌کننده موفق‌ترین بانک ایرانی در اینستاگرام است.

بانک توسعه تعاون هم با انتشار 289 پست ‌عنوان فعال‌ترین بانک اینستاگرام را به خود اختصاص داده است. بانک‌های شهر و تجارت در هم رده‌های بعدی قرار دارند.

بانک پاسارگاد، با وجود فیلتر شدن تلگرام، هنوز به استفاده از این پیام‌رسان وفادار است و با 132 هزار دنبال‌کننده موفق‌ترین کانال جذب مخاطب و انتشار محتوا را میان 9 بانک فعال دارد. کانال بانک شهر با 27 هزار عضو و بانک ایران‌زمین با 9 هزار عضو نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

کانال تلگرام بانک ایران‌زمین با انتشار 385 مطلب در شش‌ماهه اول سال، رتبه اول فعالیت را بین بانک‌های ایرانی دارد. کانال بانک‌های پاسارگاد و خاورمیانه نیز به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

پربازدیدترین کمپین‌های تبلیغاتی تلگرامی بانک‌ها به‌ترتیب به بانک گردشگری، بانک کارآفرین، بانک شهر و مجدداً به بانک گردشگری تعلق دارد و پرلایک‌ترین کمپین‌های اینستاگرامی به‌ترتیب به بانک‌های ملی، تجارت، ایران‌زمین اختصاص دارد.

به نظر می‌رسد که بانک‌های کشور تمایل چندانی به استفاده از شبکه اجتماعی توییتر ندارند و فقط چهار بانک در این پلتفرم فعالیت دارند که از میان اینها بلوبانک و بانک پاسارگاد دارای بهترین عملکرد هستند. توییتر بلوبانک با 989 توییت در شش‌ماهه اول سال 1400 رتبه نخست فعالیت را دارد. بانک پاسارگاد هم در این بازه زمانی 111 توییت منتشر کرده است.

از مجموع نظرات کاربران در توییتر حدود 22 درصد افراد دیدگاه‌شان به صنعت بانکداری کشور مثبت است و 78 درصد افراد نظر منفی دارند. نمودار زیر درصد نظرات منفی و مثبت را به تفکیک موضوع نمایش داده است.

پرتکرارترین تگ و هشتگ‌های نظرات کاربران در توییتر هم به شکل زیر است.


رتبه جهانی الکسا


الکسا سرویس آنلاینی است که رفتارهای کاربران و نحوه ورود آنها به سایت‌ها را در سطح جهانی بررسی می‌کند و بعد از آنالیز اطلاعات، سایت‌ها را از لحاظ دیده‌شدن رتبه‌بندی می‌کند. بانک‌های ملت، ملی و پاسارگاد در صدر این رتبه‌بندی قرار دارند.


 رتبه‌بندی بانک‌های دولتی بر اساس شاخص توجه


 در شاخصی دقیق‌تر، بانک‌ها بر مبنای دسته‌بندی دولتی، خصوصی دسته‌بندی و مدیریت شده‌اند. این شاخص در ماه‌های متفاوت شش ماه گذشته برای همه بانک‌ها محاسبه‌ و در قالب نمودار رتبه ارائه‌ شده است. با وجود اینکه بلوبانک به‌عنوان یک بانک مستقل در بانک مرکزی پذیرفته‌ نشده، اما به‌دلیل توجه به این بانک در شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتش در دسته‌بندی‌ قرار گرفته است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که بانک ملی در همه ماه‌ها در صدر میزان توجه قرار داشته است. بانک‌های مسکن و سپه نیز در مراتب بعدی قرار دارند. بانک کشاورزی در تیرماه با توجه به افزایش قابل توجه مطالب مربوط به خرید تضمینی گندم و پرداخت کشاورزان در رتبه دوم قرار گرفته است.

بررسی مطالب منتشرشده و میزان اثرگذاری آنها، نشان می‌دهد که بانک ملت با میانگین 1.8 رتبه نخست میزان توجه در ماه‌های مختلف را دارد. بانک‌های صادرات و تجارت نیز با میانگین 2 و 2.8 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.


رویدادهای مهم بانک‌ها


در این بخش علت افزایش توجه ناگهانی افراد به بانک‌ها بررسی شده است. بانک شهر در فروردین‌ماه به‌دلیل تبلیغات گسترده درباره نرم‌افزار همراه شهر در شبکه‌های اجتماعی توجه زیادی را به خود جلب کرد. انتشار ویدئوی ضرب‌وشتم مشتری خانم در شعبه بانک رفاه اردیبهشت‌ماه را به صدرنشین شاخص توجه مخاطبان تبدیل کرد. صحبت‌هایی درباره زمان تصدی‌گری عبدالناصر همتی در بانک سینا، باعث شد این بانک موفق به جذب مخاطبان در خردادماه شود. کمپین تبلیغاتی بلوکارت با جایزه جذب کاربر در توییتر باعث افزایش توجه افراد به بلوبانک در تیرماه شد. زمانی هم که علی صالح‌آبادی، مدیرعامل سابق بانک توسعه صادرات، به ریاست کل بانک مرکزی منصوب شد، بانک توسعه صادرات توجه زیادی از سمت کاربران را تجربه کرد.

فایل کامل گزارش عملکرد بانک‌ها در شبکه‌های اجتماعی از طریق این لینک در دسترس است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.