راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدت‌زمان انتقال تتر به کیف پول چقدر است؟

تتر یک ارز دیجیتال باثبات است که ارزش آن به دلار آمریکا گره‌ خورده است. از لحاظ نظری، ارزش یک تتر بیشتر یا کمتر از یک دلار آمریکا نخواهد بود، اما ممکن است هزینه خرید تتر با قیمت مناسب در خصوص این ارز فیات کمی تغییر داشته باشد. انتقال ارز دیجیتال تتر از کیف پول یا صرافی، آن‌طور که به نظر می‌رسد ساده نیست. با توجه‌ به گسترش اکوسیستم تتر، این توکن اکنون می‌تواند با استفاده از چندین بلاکچین مختلف منتقل شود. به همین جهت زمان تراکنش بسته به عوامل مختلف نیز می‌تواند متفاوت باشد. برای اینکه بفهمیم انتقال تتر به کیف پول چقدر زمان می‌برد، نحوه عملکرد تراکنش‌های تتر و بلاکچین‌هایی که می‌توان این ارز را منتقل کرد،‌ بررسی خواهیم کرد.


مختصری درباره ارز دیجیتال تتر


تتر (Tether) با نماد اختصاری “USDT” یک ارز دیجیتال باپشتوانه است و قیمتی ثابت دارد. بهای هر واحد ارز تتر برابر با یک دلار ایالات متحده آمریکاست. ارز تتر اولین و محبوب‌ترین استیبل‌کوین بازار است که فعالان حوزه کریپتو برای حفظ سرمایه خود در مقابل نوسانات بازار از این ارز استفاده می‌کنند. استیبل‌کوین‌هایی نظیر تتر (USDT)، ترو یو‌اس‌دی (TUSD) و یواس‌دی‌کوین (USDC) دارای پشتوانه فیات هستند و یک نهاد متمرکز آنها را مدیریت می‌کند. استیبل‌کوین تتر متعلق به صرافی بیت فینکس است و این نهاد پشتوانه دلاری ارز دیجیتال تتر را تأمین  و همچنین عرضه آن را کنترل می‌کند.

تا پیش از اینکه ارز تتر وارد بازار ارزهای دیجیتال شود، معامله‌گران همیشه در معرض نوسانات شدید بازار بودند و دارایی آنها در معرض خطر بود و به همین دلیل برای مدیریت سرمایه و حفظ سود خود مجبور بودند دارایی خود را مدام از ارز دیجیتال به پول ملی و از پول ملی به ارز دیجیتال تبدیل کنند. این کار مشکلاتی مانند پرداخت مبالغ زیاد کارمزد به صرافی‌ها را داشت.


انواع ارز دیجیتال تتر


تتر بلاکچین اختصاصی خود را ندارد و این توکن برای انتقال میان صرافی یا کیف پول‌ها از شبکه‌های بلاکچین دیگر استفاده می‌کند. هر یک از انواع توکن‌های تتر بر اساس یک قرارداد هوشمند روی بلاکچین میزبان خود ایجاد شده و در حال حاضر انواع زیادی از توکن‌های تتر روی شبکه‌های بلاکچینی عرضه شده که در این مقاله مهم‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم.

 برای مثال، توکن “USDT Omni” نسخه‌ای از تتر است که روی پروتکل بیت‌کوین اومنی (Bitcoin Omni) اجرا می‌شود. این توکن را می‌توان با استفاده از کیف پول و آدرس بیت‌کوین در سراسر بلاکچین منتقل کرد. توکن “20USDT ERC-” نسخه‌ای از تتر است که در بلاکچین اتریوم اجرایی می‌شود. برای انتقال این توکن باید از کیف پول و آدرس اتریوم استفاده شود. تتر “20 USDT-TRC” نیز مبتنی بر بلاکچین ترون است. هر کدام از انواع توکن‌های تتر بر اساس یک قرارداد هوشمند روی بلاکچین میزبان خود ایجاد شده‌اند و این ارزها از لحاظ ماهیت و ارزش هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.  در همین راستا مطلب آیا خریدوفروش ارز دیجیتال قانونی است؟ در دسترس است.


مدت‌زمان انتقال تتر چقدر است؟


زمان معامله ارز دیجیتال، به مدت زمانی که طول می‌کشد تا مبلغی از یک آدرس به آدرسی دیگر منتقل شود، گفته می‌شود. از آنجا که تتر از بستر بلاکچین‌های دیگر استفاده می‌کند، زمان معامله بر اساس بستر اصلی محاسبه می‌شود. مدت‌زمان انتقال تتر به کیف پول بستگی به بلاکچین مورد استفاده دارد. عواملی مانند شلوغی شبکه و آدرس کیف پول می‌تواند سرعت تراکنش تتر را کاهش یا افزایش دهد. به طور متوسط انتقال تتر ممکن است از یک تا 10 دقیقه طول بکشد و زمان تراکنش‌ها نیز می‌تواند تا 1.5 ساعت در شبکه بیت‌کوین و در زمان‌های شلوغ طول بکشد. اگر نیاز داشته باشیم که یک تراکنش سریع‌تر انجام شود، می‌توانیم با پرداخت کارمزد بیشتر به انتقال تراکنش به جلوی صف کمک کنیم.

بلاکچین‌هایی که از الگوریتم “PoS” استفاده می‌کنند، نظیر سولانا و پالیگان به دلیل سرعت باورنکردنی خود شناخته شده‌اند. توسعه‌دهندگان این شبکه‌ها ادعا می‌کنند که هر بلاکچین می‌تواند حداکثر 65000 تراکنش در ثانیه را انجام دهد؛ اگرچه در حال حاضر هر دو آنها کمتر از ظرفیت ادعاشده کار می‌کنند. توان عملیاتی بالای تراکنش به این معنی است که تراکنش‌های تتر را می‌توان به طور متوسط در عرض پنج تا 20 ثانیه ارسال و دریافت کرد.

معاملات تتر با استفاده از بستر اتریوم 20 یا 30 سطح بلوک ایجاد می‌کند که هر کدام به 15 ثانیه وقت نیاز دارند؛ بنابراین 7.5 دقیقه زمان برای انتقال نیاز دارد. به همین جهت شرایط به‌کارگیری بستر، مقدار و زمان مبادلات بر زمان انتقال تتر اثرگذار است.


چه عواملی روی قیمت تتر تأثیر می‌گذارند؟


در حالی‌ که ارز تتر را می‌توان در میان انواع بلاکچین ارسال کرد، سرعت تراکنش برای انتقال این توکن می‌تواند تحت‌ تأثیر شلوغی شبکه و آدرس مقصد قرار گیرد.

تراکم شبکه (Network congestion): اگرچه معماری داخلی همه بلاکچین‌های سازگار با تتر متفاوت است، اما اگر حجم کاربران زیاد باشد زمان تراکنش‌های همه بلاکچین‌ها می‌تواند به‌شدت تحت‌ تأثیر قرار گیرد. با افزایش کاربران، پردازش تراکنش‌های زیاد برای بلاکچین سخت‌تر می‌شود. در این مواقع تراکم شبکه برای بلاکچین‌هایی که نمی‌توانند توان عملیاتی بالایی ارائه دهند، تقویت می‌شود. برای مثال، در مواقع شلوغی شبکه تراکنش‌های تتر که در بلاکچین اتریوم انجام می‌شوند ممکن است 10 دقیقه بیشتر طول بکشد. در مقابل، تراکنش‌های انجام‌شده در بلاکچین سولانا ممکن است 10 ثانیه بیشتر طول بکشد.

آدرس مقصد (Destination address): آدرس کیف پول عامل دیگری است که می‌تواند در سرعت انتقال تتر به کیف پول تأثیرگذار باشد. به‌طور کلی دو نوع کیف پول ارز دیجیتال وجود دارد: نوع اول کیف پول‌های رمزنگاری‌شده‌ هستند که می‌توانیم روی گوشی، سیستم شخصی یا به‌صورت سخت‌افزاری از آنها استفاده کنیم. نوع دوم آنهایی هستند که در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارند. برای امنیت بیشتر برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده کیف پول قبل از انتقال تتر، چندین تأییدیه را دریافت می‌کنند. این تأییدیه‌ها در برخی از والت‌ها ممکن است زمان بیشتری بگیرد.


آیا می‌توان سرعت انتقال تتر به کیف پول را تغییر داد؟


تنها راه سرعت‌بخشیدن به انتقال تتر، پرداخت هزینه گس بیشتر است. به‌طور کلی برای ارسال تراکنش در یک شبکه، باید هزینه گس پرداخت شود. این هزینه توسط یک ماینر (PoW) یا اعتباردهنده (PoS) برای پردازش تراکنش و ثبت نتیجه در بلاکچین نیاز است. برخی از بلاکچین‌ها به فرستنده اجازه می‌دهند تا کارمزد گس مرتبط را افزایش دهند تا معامله مورد توجه ماینرها یا اعتبارسنج‌ها قرار بگیرد. سایر بلاکچین‌ها مانند اتریوم نیز به کاربران اجازه می‌دهند یک نکته اضافی به تراکنش اضافه کنند تا پردازش شود. اما به‌طور کلی هیچ تضمینی برای افزایش کارمزد و پرداخت گس بیشتر، جهت کم‌شدن زمان انتقال تتر به کیف وجود ندارد.


شبکه ترون گزینه مناسب‌تری است


ارز دیجیتال تتر یکی از پرکاربردترین استیبل‌کوین‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال است. سازگاری این توکن با طیف وسیعی از بلاکچین‌ها، آن را به ابزاری مفید برای محافظت از دارایی‌ها در برابر نوسانات بازار کریپتوکارنسی و همچنین تجارت تبدیل می‌کند. با وجود یکسان بودن ارزش این کوین در تمامی بلاکچینی‌ها، زمان انتقال تتر به کیف پول‌ها در بستر‌های مختلف متفاوت است. در میان انواع توکن‌های تتر که وجود دارد، توکن‌های 20USDT-ERC (تتر مبتنی بر شبکه اتریوم)، 20USDT-TRC (تتر مبتنی بر شبکه ترون) ‌ و USDT-Omni (تتر مبتنی بر لایه امنی شبکه بیت‌کوین) نسبت به سایر شبکه‌ها در میان کاربران از محبوبیت و اعتبار بیشتری برخوردار است. اگر برایمان کارمزد پایین و سرعت تراکنش بالا مهم است، بهتر است تتر را از شبکه ترون منتقل کنیم.

منبع hedgewithcrypto تبدیل
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.