راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی تصمیم‌گیری کرد و دریافت اینماد الزامی شد / بیانیه انجمن فین‌تک و جلسه دیروز بی‌اثر ماند

سمانه عابدی / بانک مرکزی با ارسال پیامی به نمایندگان شرکت‌های پرداخت‌یار از تاریخ سوم آذرماه اخذ اینماد برای پذیرندگان پشتیبانی‌شده را الزامی اعلام کرد، اما هنوز هیچ ابلاغیه‌ رسمی مبنی بر اجباری‌شدن دریافت نشان اعتماد الکترونیک ابلاغ نشده است.

طی دو هفته فعالان حوزه پرداخت با مدیران بانک مرکزی و شاپرک دو جلسه داشتند. در این جلسات به‌طور مفصل به مشکلات و عواقب اجباری‌شدن اینماد پرداخته شد. فعالان حوزه پرداخت با نمایندگان بانک مرکزی و شاپرک در خصوص اجباری‌کردن اینماد، جلسه‌ای در 24 آبان داشتند که راهکار پیشنهادی دریافت استفساریه از معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز به کمک پرداخت‌یاری‌ها نیامد و بنا بر آنچه در این استفساریه مشخص‌ شده است، تفاوتی میان پرداخت‌یارها و شرکت‌های پرداخت نیست و هر دو برای ارائه خدمات به پذیرندگان باید اول اینماد دریافت کنند، سپس خدمات ارائه دهند.

در حالی فعالان حوزه پرداخت از جلسه با بانک مرکزی دست خالی بازگشتند که امیدوار بودند در جلسه روز دوشنبه اول آذرماه بتوانند مدیران بانک مرکزی و شاپرک را از الزام اینماد برای شرکت‌های پرداخت‌یاری‌ منصرف کنند. از سویی دیگر پیش از برگزاری این جلسه انجمن فین‌تک در بیانه‌ای عواقب و اثرات سو الزام اینماد را یادآور شد و خواستار ورود قوه قانون‌گذار به این موضوع را کرد.

این آخرین تلاش‌های فعالان حوزه فین‌تک در شرایطی بود که امروز صبح پیامی برای نمایندگان پرداخت‌یاری ارسال‌ شده، مبنی بر اینکه «بدین‌وسیله به اطلاع شرکت‌های پرداخت‌یار می‌رساند، از روز چهارشنبه مورخ 1400/09/03 اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای پذیرندگان پشتیبانی‌شده الزامی است. بدیهی است از این تاریخ امکان تعریف پذیرنده پشتیبانی‌شده جدید فاقد نماد اعتماد الکترونیکی میسر نخواهد شد.»

مهدی شریعتمدار، رئیس انجمن فین‌تک با اشاره به اینکه مدیران بانک مرکزی با شنیدن مشکلات و صحبت‌های فعالان حوزه پرداخت متأثر شدند، در گفت‌وگو با راه پرداخت گفت: «در جلسه روز دوشنبه با وجود اینکه انجمن فین‌تک در بیانه‌ای موضع و درخواست خود را اعلام کرد و فعالان حوزه پرداخت نیز مشکلات و اثرات اجباری‌شدن اینماد را یادآوری کردند، اما امروز دوم آذرماه با ارسال پیامی به اجرای اجبار اینماد از سوم آذرماه خبر دادند.»

شریعتمدار افزود: «مدیران بانک مرکزی به این موضوع اذعان داشتند که تاکنون هیچ مجوزی برای فین‌تک صادر نشده و اکنون مجوزی وجود ندارد که با استناد به آن اینماد دریافت شود. ولی آنها با استناد با مصوبه هیئت وزیران می‌خواهند آن را اجرایی کنند.»

رئیس انجمن فین‌تک با طرح این سؤال که آیا مصوبه هیئت وزیران از آینده نوآوری کشور مهم‌تر است که به اجرای آن اصرار می‌ورزند؟ گفت: «در یک سال گذشته با مرکز توسعه تجارت الکترونیک و بانک مرکزی جلساتی داشتیم که هنوز پاسخی به این سؤال داده نشده است. امنیت و کاهش ریسک مهم است، اما نه به‌ اندازه‌ای که بزرگ‌ترین ریسک ممکن را با آن ایجاد کنیم. بزرگ‌ترین ریسک این است که هیچ آینده‌ای در فضای فناوری و اقتصاد نداشته باشیم.»

شریعتمدار در خصوص اینکه فرایند اعطای نماد اعتماد الکترونیک به چه شکلی است و آیا سرعت‌العمل در اعطای آن وجود دارد؟ گفت: «برای مگاکسب‌وکارهایی که در سال‌های اخیر ایجاد شده‌اند، هنوز هیچ مجوزی صادر نشده، چه برسد به کسب‌وکارهای نویی که هنوز به وجود نیامده‌اند و بر پایه‌ یک ایده اولیه شکل‌ گرفته‌اند.»

بنابراین به نظر می‌رسد با اعلام الزامی‌شدن دریافت نشان اعتماد الکترونیک از فردا، بسیاری از حوزه بهداشت، درمان، آموزش، رسانه و تمامی حوزه‌های فین‌تک باید نماد اعتماد الکترونیک دریافت کنند، در غیر این صورت درگاه پرداخت دریافت نخواهند کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.