راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انجمن فین‌تک در بیانیه‌ای خواستار عدم الزام اینماد شد

سمانه عابدی / هفته گذشته فعالان حوزه پرداخت با نمایندگان بانک مرکزی و شاپرک در خصوص اجباری‌کردن اینماد جلسه‌ای را برگزار کردند. آنچه از جزئیات مطرح‌شده در آن جلسه شنیده می‌شد، چندان به نفع فعالان این حوزه نبود. البته بنا بر پیشنهاد مطرح‌شده در آن جلسه به نظر می‌رسید امروز جلسه دیگری در خصوص تصمیم نهایی نحوه اجرا و موضع کسب‌وکارها در الزام اینماد به بانک مرکزی برگزار شود. در این شرایط، امروز انجمن فین‌تک طی بیانیه‌ای خواستار جلوگیری از تبدیل اینماد به رگولاتور کسب‌وکارهای فضای مجازی با قید فوریت شد. به‌نوعی اینماد درخواست ورود مجلس شورای اسلامی به این موضوع را کرده است.

در ابتدای این بیانیه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص «تشویق نخبگان به مهاجرت، خیانت به آینده کشور است» اشاره‌ شده که در واقع با این جمله به آثار تبدیل نماد اعتماد به رگولاتور کسب‌وکارهای اینترنتی و سامانه جامع مجوزدهی در فضای مجازی تأکید شده و آن را از مهم‌ترین عوامل تشدید سیل مهاجرت اعلام کرده است.

در متن این بیانیه آمده است که ایران در شرایطی است که در میان ۱۹0 کشور جهان از نظر سهولت اعطای مجوز رتبه ۱۷8 را دارد. در صورتی‌ که ترکیه و امارات با رتبه ۳۳ و ۱6 در فضای کسب‌وکار، دو رقیب بزرگ منطقه‌ای برای جذب نخبگان از ایران و تبدیل‌شدن به قدرت‌های فناوری در منطقه هستند. در این شرایط هر سامانه جدیدی که کارآفرین را در ابتدای کارش ملزم به دریافت مجوزهایی می‌کند که وجود خارجی ندارند یا اساساً نهاد صادرکننده مجوز نگاه مثبتی به آن حوزه نوآورانه ندارد، مساوی است با به قتلگاه فرستادن اکوسیستم نوآوری کشور و الزام کارآفرین به مهاجرت!

انجمن فین‌تک ایران در این بیانیه با اشاره به اینکه این انجمن با توسعه خدمات مالی میزبان رشد نوآوری بوده و زیرساخت ایجاد میلیون‌ها شغل را فراهم کرده، تبدیل‌شدن اینماد از یک نشان اختیاری به پنجره واحد مجوزهای فضای مجازی را کاملاً بر خلاف طرح تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار می‌داند که عامل جدی افزایش مهاجرت نخبگان و کارآفرینان در سال‌های آتی خواهد بود.

بر اساس این بیانیه، بزرگ‌ترین تهدید کشور، خروج کارآفرینان و به‌ تبع آن ضعف فناوری، ناتوانی اقتصادی و از بین رفتن هزاران شغل است. باید توجه داشت راهکار کنترل ریسک‌های محیط کسب‌وکار، انسداد در شروع فعالیت یا جلوگیری از افزایش تعداد کسب‌وکارها نیست؛ بلکه تنظیم‌گری به‌موقع توسط نهادهای متصدی با رویکرد توسعه است و در شرایط تحریمی به‌ هیچ‌وجه نباید دچار تحریم‌های داخلی شویم.


امروز راه‌اندازی و موفقیت کسب‌وکار است که باید در کشور ارزشمند باشد، نه دریافت مجوز و فتح قله‌ انحصار


در این بیانیه خطاب به مسئولان و نهادهای متصدی اعلام‌ شده که اگر قفل‌هایی را که بر دست و پای کسب‌وکارها زده‌ایم، باز کنیم تا همگان کار خود را آشکارا انجام دهند و اگر با مدیریت علمی و تسهیل فضای کسب‌وکار، اصل را بر صحت گذاشته و امید را در دل چند میلیون جوان ایرانی زنده کنیم، اقتصاد ایران حتی در شرایط تحریم می‌تواند رشد قابل‌ توجهی داشته باشد. همان‌گونه که اقتصاد دیجیتال طی هشت سال گذشته، تنها بخشی بوده که به‌دلیل عدم دخالت نادرست دولت همواره سه تا شش درصد رشد را تجربه کرده  است.

انجمن فین‌تک در این بیانیه خواستار این شده است که در سال مانع‌زدایی، با قید فوریت از تبدیل این نشان اعتماد به رگولاتور کسب‌وکارهای فضای مجازی جلوگیری شود و به وظیفه اصلی خود یعنی احراز هویت و ثبت نظر کاربران به‌صورت اختیاری بپردازد. توجه به این نکته نیز لازم است که قانون‌گذار این وظیفه را به سامانه جامع مجوزهای کشور G4B محول کرده و حتی در صورت نیاز نیز خواهشمند است تصمیم‌گیری در خصوص ایجاد چنین نهاد عظیمی با این دامنه‌ قدرت و اختیارات به نقطه‌ ذی‌صلاح یعنی مجلس شورای اسلامی محول شده و از هرگونه اقدام عجولانه اجتناب شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.