پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارشی از عملکرد سامانه پنجره واحد درمان شرکت فناوران اطلاعات خبره / رشد 13 برابری صدور معرفینامههای درمانی در طول یکسال
یکی از دستاوردها و نوآوریهای موفق شرکت فناوران اطلاعات خبره که در سالهای اخیر برای طیف گستردهای از مخاطبان و ذینفعان در صنعت بیمه، به خلق ارزش پرداخته و نقش پررنگی در تسهیل ارائه خدمات به بیمهگران و رفاهِ حالِ بیمهشدگان داشته، سامانه پنجره واحد درمان است که استفاده از آن در مراکز درمانی و در امور بیمه تکمیلی درمان، تأثیر بسیار مثبت و شایان توجهی در نظام سلامت کشور دارد.
معرفی پنجره واحد درمان
به گزارش روابط عمومی شرکت فناوران اطلاعات خبره، پنجره واحد درمان سامانهای است که خدمات صدور برخط (Online) معرفینامه بیمه درمان تکمیلی و استعلام آن را برای همه شرکتهای بیمه متصل به این راهکار بهصورت یکپارچه فراهم میآورد و این امکان را محقق ساخته است که مراکز درمانی بتوانند از یک درگاه واحد و بهصورت برخط معرفینامه بیمه تکمیلی مراجعان را –که ممکن است بیمهشدگان شرکتهای بیمه مختلفی باشند- دریافت کنند و بهسرعت در فرآیندهای اداری و مالی درمان نظیر پذیرش، تسویه هزینههای درمان از محل معرفینامه و ترخیص مورداستفاده قرار دهند
در این گزارش تلاش شده است فراتر از معرفی این راهکار و ذکر مزایا و ارزشافزودههای ایجادشده ناشی از آن برای صنعت بیمه و حوزه درمان کشور، نگاهی به روند رشد و فراگیر شدن اقبال به آن در مراکز درمانی و شرکتهای بیمه و همچنین سیر افزایش کاربران آن داشته باشد.
گزارش عملکرد
این گزارش بر اساس دادههای ثبتشده از تیرماه 1399 تا تیرماه 1400 تدوینشده و سعی برآن بوده که افزایش نقش و جایگاه این راهکار در حوزه بیمههای تکمیلی درمان به روایت آمار موردبررسی قرار گیرد.
مسعود پیریایی، مدیر پروژههای وب و API شرکت فناوران میگوید: «با توجه به مزیتهای پنجره واحد درمان اکثر شرکتهای بیمه از روز اول اجرایی شدن این سامانه، علاقهمندی خود را برای فعال شدن اعلام کردند و سعی شد که در کوتاهترین زمان ممکن، این خدمت برای همه شرکتهای بیمه و بیمهشدگان آنها فعال شود. به همین دلیل تقریبا تا آذرماه سال 1399 بهجز چند مورد از شرکتهایی که بیمه درمان آنها، از نرمافزارهای دیگر بهره میبرد، تمام شرکتهای بیمه که در حوزه بیمه درمان تکمیلی از نرمافزار بنیان فناوران استفاده میکنند، در پنجره واحد درمان فعالشدهاند که ازنظر آماری این تعداد بیش از 70 درصد شرکتهای بیمه کشور را تشکیل میدهد.
او افزود: «بهصورت تدریجی و با افزایش شمار مراکز درمانی استفادهکننده از پنجره واحد درمان که تا زمان نگارش این گزارش 9193 مرکز درمانی را در برمیگیرد، روزبهروز معرفینامههایی که از این طریق صادرشده، افزایش چشمگیری داشته و با شیب مثبت اوج گرفته است، بهنحویکه در فاصله یک سال، از تیرماه 1399 تا تیرماه 1400 تعداد معرفینامهها با افزایش بیش از 13 برابری از 44،000 معرفینامه به 610،000 در ماه رسیده است و این جهش و استقبال از این سامانه در نوع خود بینظیر است.» نمودار ماهانه تعداد معرفینامه صادرشده مؤید این مطلب است و به نظر میرسد افت نسبی هم که در ماههای آخر سال 99 و فروردین 1400 در این نمودار به چشم میخورد، به دلیل کاهش فعالیت مراکز درمانی و کاهش پیگیری امور درمانی توسط مردم به دلیل تعطیلات نوروز بوده است.
همچنین شیب نمایی نمودار تجمعی تعداد معرفینامههای صادرشده، نمایانگر رشد مثبت و استقبال کاربران از پنجره واحد درمان است، بهنحوی که در مدت یک سال تعداد کل معرفینامههای صادره به مرز 3,500,000 معرفینامه نزدیک میشود و قطعاً این رشد و افزایش ادامه خواهد داشت.
ارزشهای آفریدهشده
بیشک خلق ارزش واقعی و ملموس و مزیتهای استفاده از خدمات پنجره واحد درمان مهمترین عامل رشد این سامانه بوده است، بهنحویکه تمامی ذینفعان این سامانه، ازجمله شرکتهای بیمه، مراکز درمانی و پاراکلینیکی، بیمهشدگان و مراجعان به مراکز درمانی و حتی پرسنل این مراکز، در سطوح مختلف و در نقشهای متفاوت از ارزشهای خلقشده توسط آن بهرهمند شدهاند و به سهم خود قطعاً این سیستم را مثبت ارزیابی کردهاند که نتیجه آن افزایش و گسترش استفاده از آن بوده است.
افزایش سرعت روند صدور معرفینامهها، اولین مزیت پنجره واحد درمان است که هم برای شرکتهای بیمهگر و مراکز درمانی، و هم برای بیمهشدگان مزیتهای ثانویه بسیاری خواهد داشت. کاهش هزینههای ناشی از این سامانه اعم از هزینههای مالی، زمانی و نیروی انسانی، از مهمترین دستاوردها برای شرکتهای بیمه و مراکز درمانی بوده است.
باید در نظر داشت که علاوه بر مزایای عمومی سامانههای برخط در ارائه خدمات با سرعت و سهولت بالاتر نسبت به روالهای سنتی، در شرایط همهگیری کرونا، راهکارهایی نظیر سامانه پنجره واحد درمان، به شکل بسیار مؤثری، از بخشی از مراجعات حضوری و ازدحام بیماران و همراهان در شرکتهای بیمه و بخشهای اداری مراکز درمانی میکاهد که این امر بهنوبه خود میتواند از شیوع بیشتر بیماریهای واگیردار جلوگیری کند.
در انتها باید اذعان داشت که مهمترین دستاورد راهکار پنجره واحد درمان فناوران، افزایش کیفیت بیمههای درمان تکمیلی بهعنوان یک محصول حیاتی برای بیمهشدگان است و با صدور لحظهای، تسهیل مراحل استفاده از بیمه تکمیلی و کاهش موانع بیمهشدگان برای دریافت هزینههای درمانی خود از شرکتهای بیمهگر، توانستهاست که به جذابیت بیمه درمان تکمیلی بیفزاید. انتظار میرود که در آینده، نتیجه این افزایش کیفیت را در میزان استفاده عمومی از این نوع بیمههای تکمیلی و گسترش فعالیت شرکتهای بیمه در این رشته مشاهدهکرد.