راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست رییس کل بانک مرکزی با چهار رییس پیشین چه گذشت؟

بانك مركزي ايران(همانند ساير بانك‌هاي مركزي در كشورهاي گوناگون) مهم‌ترين سياستگذار پولي به حساب مي‌آيد و يكي از وظايف اصلي آن مهار نرخ تورم و تثبيت نرخ اين مقوله آسيب‌ساز است. بانك مركزي براي مهار تورم و نگه داشتن آن در سطح مناسب نياز به استقلال از دولت دارد تا با كنترل حجم پول و عرضه آن در اندازه‌هايي كه رشد بخش واقعي اقتصاد نياز دارد، اين هدف استراتژيك را انجام دهد. روز گذشته و در جريان برگزاري دومين روز همايش بانكداري اسلامي روساي 4 دوره بانك مركزي ديدگاه‌هاي خود را درباره وظايف بانك مركزي و شرايط حاضر با حضور رييس كل فعلي بانك مركزي تشريح كردند.

.

سیف: امروزاستقلال بانک مرکزی دغدغه همگان است

ولی‌الله سیف رییس فعلی بانک مرکزی با بیان اینکه بین بانکداری اسلامی و بانکداری بدون ربا فاصله زیادی وجود دارد گفت: باید روش‌هایی را پیدا کنیم که به سمت بانکداری اسلامی حرکت کنیم. وی با اشاره به اینکه در گذشته وقتی رییس کل بانک مرکزی از استقلال بانک مرکزی صحبت می‌کرد گوش شنوایی وجود نداشت اضافه کرد: امروزاستقلال بانک مرکزی دغدغه همگان است و این مفهوم به تدریج در جامعه شناخته شد.

.

عادلی: بیماری هلندی به اقتصاد ورود کرده است

محمدحسين عادلي كه در دولت اول آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني رياست كل بانك مركزي ايران را برعهده داشت، گفت: تصويب سياست‌هاي پولي توسط شوراي پول و اعتبار ناقض استقلال بانك مركزي است و بايد در اين باره كاري كرد. بانك مركزي نبايد از مشكل اصلي كه همان تورم است دور شود و اين در حالي اتفاق مي‌افتد كه دولت در تنظيم مناسبات پولي دخالت نكند. در سال‌های اخیر برای چاره‌جویی در این چرخه معیوب نسبت به افزایش واردات اقدام کرده‌ایم و در نتیجه بیماری هلندی به اقتصاد ورود کرده است.

.

قاسمی: بانك مركزي در مقاطع مختلف نتوانسته به وظايف خود به خوبي عمل كند

مجيد قاسمي كه در دولت جنگ، رييس بانك مركزي بود، گفت: بانك مركزي در مقاطع مختلف نتوانسته به وظايف خود به خوبي عمل كند. گاهي اين ناتواني ناشي از قوانين كشور به خصوص قانون بودجه بوده و گاهي هم فراتر از آن بانك مركزي به محل تامين نيازهاي دولت تبديل شده است. وي با تاكيد بر اينكه، شوراي پول و اعتبار بايد شورايي تخصصي باشد و تحت فشار دولت قرار نگيرد، افزود: مهم‌ترين ابزار سياست پولي، نرخ سود سپرده‌هاي بانكي است كه در اختيار رييس بانك مركزي نيست و توسط شوراي پول و اعتبار تعيين مي‌شود. متاسفانه در چند سال گذشته شوراي پول و اعتبار را تعطيل كردند و سپس آن را احيا كردند و در سال 89 براي تنظيم بسته پولي نرخ سودي تصويب شد كه موجب واگرايي در نرخ ارز شد. وي تاكيد كرد: اگر اجازه داده شود، وظايف ذاتي بانك مركزي به خوبي انجام شود، خيلي از مشكلات اقتصادي رفع مي‌شود. به گفته قاسمي، رييس اسبق بانك مركزي، تورم به معناي كمرنگ شدن قدرت خريد مردم و خرج كردن از جيب مردم است. قاسمي بر استقلال بانك مركزي تاكيد كرد و گفت: استقلال بانك مركزي به معناي داشتن استقلال در استفاده از ابزارهاي پولي است.

.

مظاهری: اگر ترمز نمی‌کردیم به فروپاشی اقتصادی می‌رسیدیم

طهماسب مظاهري، رييس اسبق بانك مركزي در دولت احمدي‌نژاد نيز گفت: تجربه من به درد ولي‌الله سيف، رييس كل فعلي بانك مركزي نمي‌خورد، چرا كه اين دولت با دولت قبل 180 درجه فرق دارد و موضوع اين دولت متفاوت‌تر از دولتي است كه من در آن رييس كل بودم. وي افزود: هشت سال تاسف‌بار را در نظام اقتصادي كشور شاهد بوديم كه اكنون براي بازسازي آن نيازمند بهره‌گيري از تجارب گذشته هستيم. رييس اسبق بانك مركزي در مورد سه قفله كردن خزانه در دوران مسووليت خود، اظهار داشت: نقدينگي به شكل‌هاي مختلف در دولت قبل اضافه مي‌شد، از ابتكارات و خلاقيت‌هاي دولت قبل آن بود كه به شكل‌هاي مختلف درخواست منابع مالي مي‌كرد. مظاهری با تاکید بر اینکه اگر ترمز نمی‌کردیم به فروپاشی اقتصادی می‌رسیدیم، گفت: به سه قفله کردن و ترک بانک مرکزی افتخار می‌کنم. كه در اين ميان صحبت‌هاي مظاهري با استقبال حضار روبه‌رو شد. وي در مورد ساماندهي بازار ارز كشور نيز گفت: بايد با تدبير به سمت تك‌نرخي شدن ارز پيش برويم چرا كه تك‌نرخي كردن جزو كارهاي الزامي است.

.

بهمنی: استقلال بانك مركزي با تعويض مديران حل نمي‌شود

محمود بهمني گفت و با انتقاد از انتخاب رييس كل بانك مركزي توسط رييس‌جمهور گفت: استقلال بانك مركزي با تعويض مديران حل نمي‌شود بلكه بايد در قوانين و مقررات تغييراتي اعمال شود. او ادامه داد: اصلاح ساختاري در بالاترين ركن بانك مركزي يعني شوراي پول و اعتبار انجام شود و بعد در انتخاب رييس كل اين بانك تجديدنظر صورت گيرد.بهمني با اشاره به اينكه در اقتصاد بايد بر اساس شرايط و ضوابط تصميم‌گيري صورت گيرد، افزود: اگر آقاي كنز هم بيايد نمي‌تواند الان كاري كند؛ به عنوان نمونه امروز تصويب مي‌كنند كه ارز 1226 تومان به كالاي اساسي پرداخت شود ولي همان روز قانون بودجه را با ارز 2470 تومان تصويب مي‌كنند ولي باز هم مي‌گويند ارز 1226 توماني به كالاي اساسي پرداخت كنيد. وي در همين ارتباط با كنايه بر اينكه بچه 40 سالش تمام شد ولي هنوز از شيرش نمي‌گيرند، افزود: وقتي با كسري بودجه مواجهه شده‌ايم چطور مي‌خواهند با پرداخت 1226 تومان كه خود به كسري بودجه مي‌افزايد اقتصاد را سروسامان دهند.

منبع: اعتماد، ایسنا و مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.