راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مروری بر چهل‌ونهمین شماره ماهنامه عصر تراکنش / وقتی بورس برای همیشه تغییر کرد

شماره چهل‌ونهم ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از زهرا میرحسینی، معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک پاسارگاد منتشر شد. با میرحسینی درباره شکل‌گیری اکوسیستم اقتصاد دیجیتال در کشور گفت‌وگو کردیم؛ اکوسیستمی که هدف اصلی شکل‌گیری آن، همگام‌شدن با معیارهای جدید عصر اقتصاد دیجیتال است. میرحسینی که خود را از نسل آرمان‌گراها معرفی می‌کند، بر این عقیده است که اکوسیستم اقتصاد دیجیتال آمده تا شفافیت و عدالت را ارتقا دهد و زندگی را برای همه، صلح‌آمیزتر و توأم با آرامش و شادی کند. در این شماره از ماهنامه عصر تراکنش پرونده‌هایی درباره روزهای آرام بورس، تجربه پاپ‌فایننس و عمومی‌شدن سرمایه‌گذاری در آمریکا و ایران و نگاهی به دو کتاب «پول» و «بانکداری شناختی» داشتیم.


دوران مکث و درنگ


پروند‌ه «روزگار بازار برخط» درباره روزهای آرام بورس است؛ روزهایی که بهترین زمان برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز جهت توسعه بازار سرمایه کشور است. در این روزهای رکود، فرصتی فراهم شده تا خدمات مالی، به‌ویژه در بخش خدمات سرمایه‌گذاری غیرمستقیم گسترش پیدا کند. تجربیات گذشته نشان داده که روزهای رکود بازار، زمان مناسبی برای توسعه زیرساخت‌های اجرایی و نظارتی بازار سرمایه، پیش از ورود گسترده مردم به بورس است.

در این پرونده علاوه بر اینکه مروری بر اتفاقاتی که در یک سال گذشته در بازار سرمایه کشور افتاده، داشته‌ایم، در گفت‌وگو با کارشناسان و فعالان این حوزه نیز به مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان در وضعیت کنونی بازار سرمایه انجام داد، اشاره کرده‌ایم. این افراد معتقدند که تقویت زیرساخت‌های فنی، توسعه خدمات آنلاین و همچنین تمرکز بر مبحث آموزش در این حوزه از مهم‌ترین اقداماتی است که باید به آنها توجه شود.


پول و تطورات همیشگی‌اش


در این شماره ماهنامه همچنین به بهانه انتشار کتاب «پول»، صفحاتی را به این مهم‌ترین ابداع انسان اختصاص داده‌ایم. «جیکوب گلدستاین» در کتاب «پول»، مانند یک قصه‌گو، داستان پول را از همان ابتدا با تمام فرازونشیب‌های مهم تاریخی‌اش تعریف کرده است. او قصه خود را از زمان باستان شروع کرده و آن را تا به امروز، دوران کرونا و رمزارزها ادامه داده است. کتاب «پول» نوشته جیکوب از این حیث قابل ‌توجه است که هم یک بحث منسجم، دارای روش و منطق را پیش می‌برد و هم همگان با هر سطح سوادی می‌توانند از آن استفاده کنند و درباره چیستی پول بیشتر بدانند. در یکی دیگر از مطالب این پرونده به ارزهایی که طی تاریخ در تراکنش‌های جهانی غالب بوده‌اند نیز پرداخته‌ایم؛ در دوره مدرن، به‌ترتیب فلورین هلند (قرون هفدهم و هجدهم)، پوند استرلینگ بریتانیا (از انتهای قرن هجدهم تا نیمه قرن بیستم) و دلار آمریکا (از نیمه قرن بیستم تاکنون)، ارزهای ذخیره غالب بوده‌اند و گمانه‌زنی‌هایی در مورد غلبه ارزهای دیجیتال در آینده وجود دارد. در این مطلب می‌توانید بیشتر درباره این ارزها بخوانید.


زمانی که سرمایه‌گذاری همه‌گیر شد


پرونده دیگر این شماره عصر تراکنش، درباره پاپ‌فایننس یا عمومی‌شدن سرمایه‌گذاری است. «بروک هرینگتون»، جامعه‌شناس اقتصادی در سال 2008 کتابی با عنوان «پاپ‌فایننس: باشگاه‌های سرمایه‌گذاری و پوپولیسم سرمایه‌گذاری جدید» منتشر کرده و همراه با روایت روی‌آوردن مردم به بورس و باشگاه‌های سرمایه‌گذاری در دهه 1990، بخشی از تأثیرات عمیق و دنباله‌دار این دوره را بررسی کرده است. کتاب «پاپ‌فایننس» به تأثیر باشگاه‌های سرمایه‌گذاری در مردمی‌کردن و استقبال اقشار گوناگون مردم از بورس می‌پردازد. استقبال مردم از سرمایه‌گذاری در بورس و ترویج خوش‌بینی مطلق اقتصادی، نه‌تنها ترکیب جمعیت‌شناختی گروه سرمایه‌گذار را تغییر داد، بلکه با استقبال از شرکت‌های فناوری، سیلیکون‌ولی‌ای را که امروز می‌شناسیم، ایجاد کرد.

در پرونده «پاپ‌فایننس» ضمن روایت تحولات ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰ از کتاب «پاپ‌فایننس»، به عمومی‌شدن سرمایه‌گذاری در ایران و تبعاتی که این موضوع دارد، پرداختیم.


بینشی 360 درجه از مشتری


چهارمین پرونده شماره شهریورماه عصر تراکنش، به بهانه انتشار کتاب «بانکداری شناختی»، به این فناوری پرداخته است. بانکداری شناختی یکی از فناوری‌‌های مهم و تأثیرگذار در عصر انقلاب صنعتی چهارم است که در تلاش است با تحلیل پیشرفته داده‌‌ها، بینشی ۳۶۰ درجه در خصوص مشتری ایجاد کند تا بانک‌ها بتوانند با توجه به آن، خدمات شخصی‌‌سازی‌شده به مشتریان‌شان ارائه دهند. اخیراً کتابی تحت عنوان «بانکداری شناختی» توسط انتشارات راه پرداخت چاپ شده که در این پرونده از ماهنامه، به این کتاب و در کل فناوری بانکداری شناختی نگاهی داشتیم.


سایر بخش‌های ماهنامه


علاوه بر پرونده‌های اشاره‌شده، گزارشی از فعالیت‌های شرکت فناپ‌تک در گفت‌وگو با مدیران آن داشتیم و به بررسی عملکرد این مجموعه که تقریباً شش سال قبل فعالیت خود را آغاز و حالا کارخانه‌ای در شهرک صنعتی منطقه آزاد اروند افتتاح کرده، داشتیم. همچنین در گفت‌وگو با امیرحسین مردانی، مدیرعامل بیت‌پین، از فعالیت‌های این شرکت و شروع فعالیت‌شان در منطقه آزاد انزلی جویا شدیم. علاوه بر این، گزارش تصویری از مراسم افتتاح خط تولید کارت‌خوان‌های هوشمند توسن‌تکنو داشتیم.

در شماره چهل‌ونهم عصر تراکنش، یادداشت‌هایی از رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش؛ امید ترابی، عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن؛ امیرحسین داودیان، مشاور توسعه کسب‌وکار بانک تجارت؛ محمود کریمی، مشاور نوآوری مدیرعامل فناپ؛ محمدرضا آشتیانی، مدیرعامل قسطا؛ محمدمهدی بیرشک، مدیر توسعه بازار و خدمات شرکت جهان ارتباطات نکا و مجید عبدالله‌خانی، مدیرعامل شرکت رهند هوشمند نوین داده را نیز می‌خوانید.

به روال همیشه در شماره چهل‌ونهم عصر تراکنش مقالاتی از شماره‌های اخیر مجلات معتبر جهان ترجمه کرده‌ایم؛ «چین می‌خواهد سهامش در داخل کشور بماند»، «وقتی رمزارزها طبق قوانین عمل می‌کنند»، «دنیایی که رابین‌هود ایجاد کرده است» و «الان بخر، بعداً پرداخت کن» از بلومبرگ بیزینس‌ویک، «سرمایه‌گذاری بزرگ چین روی بلاکچین» از نیوزویک، «ارزهای دیجیتال؛ از ترس تا پذیرش» از اکونومیست و «معرفی مدیران عامل برتر ۲۰۲۱» از بارونز، مطالب خواندنی هستند که از مجلات معتبر جهان ترجمه شده‌اند. عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.