راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی ارزش توافقی پول / کتاب «پول» توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت انیاک منتشر شد

کتاب «پول: داستان واقعی یک چیز الکی» نوشته جیکوب گلدستاین و ترجمه میلاد راستی توسط انتشارات راه پرداخت و با همکاری شرکت فن‌آوران انیاک منتشر شد.

سید ابراهیم حسینی‌نژاد مدیرعامل شرکت انیاک در بخش یادداشت حامی می‌گوید: «تاکنون مطالب و محتوای زیادی در خصوص تاریخچه پول و مفهوم آن تولید شده، اما میزان اندکی از آن در اختیار عموم مردم قرار گرفته است. به عبارتی مطالبی که درباره پول منتشر می‌شود، عموماً معطوف به چگونه پولدار شدن است. در چنین محتواهای زرد،‌مصرفی و عامه‌پسندی که در زمینه پول تولید شده و در بسترهای گوناگون در دسترس مردم قرار گرفته، به مفهوم و ماهیت پول اشاره چندانی نشده و از این جهت است که مفهم پول به درستی برای مردم شناخته شده نیست.»

حسینی‌نژاد در ادامه اضافه می‌‌کند: «مفهوم پول یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم ساخته دست بشر است. شناخت پول صرفاً از طریق تمرکز بر ابزارها ممکن نیست؛ به عبارتی پول فراتر از اسکناس، ارز، کریپتوکارنسی‌هایی مثل بیت‌کوین و هر چیز دیگری است که زیر عنوان پول طبقه‌بندی می‌شود. با وجود اینکه پول همه این ابزارها و مصداق‌هاست،‌اما در عین حال ورای این ابزارهای مبادله است. در حقیقت، پول مفهومی ذهنی است که به کمک این ابزارها عینیت پیدا می‌کند.»

کتاب «پول: داستان واقعی یک چیز الکی» که توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت شرکت انیاک منتشر شده است

رضا قربانی در بخش یادداشت ناشر این کتاب نوشته است:‌ «پول همه‌جا هست و برای برخی همه‌چیز است. نکته عجیب اینجاست که پول به معنای دقیق کلمه، فی‌نفسه و به‌تنهایی هیچ است! حتی سکه تقریباً تهی از فلزات گرانبهاست و پول‌های کاغذی چیزی جز کاغذهایی با تصاویر چاپی نامفهومی نیست.»

ناشر این کتاب در ادامه می‌گوید: «پول فراتر از بازار است و بر فرهنگ و جامعه تأثیر می‌گذارد و از آن تأثیر می‌پذیرد؛ به نظر زیمل، پول شخص را آزاد می‌کند، چون ضرورت استفاده از پول فقط با کار تولیدی یا فروشنده در بازار و نه خود شخص در ارتباط است و زیمل شرح می‌دهد که چطور پول، فرهنگ و همه چیز را در زندگی تعیین می‌کند. از نظر زیمل،‌ پول آثاری رهایی‌بخش دارد،‌ زیرا باعث آزادی فرد از محدود شدنش در هر نوع اجتماع می‌شود. پول آفریننده آزادی است.»

جیکوب گلدستاین، نویسنده این کتاب، نویسنده و خبرنگار روزنامه‌های وال‌استریت ژورنال، میامی هرالد و مجله نیویورک تایمز بوده است. او در کتاب پول (نوشته شده در سال 2020) نشان می‌دهد که چگونه تأثیر پول به خاطر توافق همگانی درخصوص ارزشمند فرض کردن آن است؛ این کتاب، داستان پول را به‌عنوان یک تخیل مفید در تشکیل جوامع گوناگون در طی هزاران سال، از ظهور سکه‌های یونانی تا ایجاد اولین بازار سهام در آمستردام هلند و بانکداری سایه در قرن بیست‌ویکم، نقل می‌کند.

گلدستاین در مقدمه این کتاب می‌نویسد: « آنچه از دید ما پول به‌حساب می‌آید، نتیجه انتخاب‌های ماست. آن انتخاب‌ها تأثیر عمیقی بر روی جنبه‌های مختلف زندگی ما می‌گذارد. انتخاب‌های ما در مورد پول دنیایی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم را به ما هدیه داده است؛ دنیایی که در آن به دلیل شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال 2020، بانک‌های مرکزی تریلیون‌ها دلار، یورو و ین را بدون هیچ پشتوانه‌ای چاپ کردند تا با این فروپاشی اقتصادی مبارزه کنند. در آینده ما گزینه‌های مختلفی را انتخاب خواهیم کرد و پول دوباره تغییر خواهد کرد.»
او در مورد محتوای این کتاب بیان می‌کند: «در این کتاب داستان‌هایی در مورد پول وجود دارد که از نظر من بهترین راهی است که می‌توان به‌وسیله آن فهمید که پول دقیقاً چیست و چه قدرتی دارد. این کتاب روایتگر لحظات مهم و حیاتی است که در نهایت منجر به ایجاد پولی شده است که امروزه می‌شناسیم. این کتاب سرشار است از شگفتی، شوق، لحظات ناب و جنون.»

این کتاب پیش از نتیجه‌گیری در چهار بخش و پانزده فصل، به سرگذشت پول در دوره‌های مختلف می‌پردازد؛ بخش اول با عنوان «اختراع پول» «منشأ پول» و انقلاب اقتصادی ناشی از اختراع پول کاغذی را بررسی می‌کند. بخش دوم،‌ «قاتل، پسرشاه و ابداع کاپیتالیسم» در چهار فصل در مورد اختراع دوباره بانک‌ها توسط زرگران، ثروتمند شدن با احتمالات،‌ تأمین مالی در گذر زمان، «جان لا می‌تواند پول چاپ کند» و «ظهور میلیونرها»ست.

بخش سوم این کتاب با عنوان «پول بیشتر» این فرض را مطرح می‌کند که «همه می‌توانند پول بیشتری داشته باشند» و بعد با بررسی دقیق‌تر این سوال در فصل بعدی می‌‌پرسد: «اما واقعاً، آیا همه می‌توانند پول بیشتری داشته باشند؟»

بخش چهارم و پیش از نتیجه‌گیری در پنج فصل خود، به مسائل مربوط به «پول مدرن» می‌پردازد؛ فصل‌های این بخش شامل «استاندارد طلا؛ یک داستان عاشقانه»، «فقط نامش را بانک مرکزی نگذارید»، «پول مرده است؛ زنده‌باد پول!»، «چگونه دو نفر در دفتر کار خود پول جدیدی اختراع کردند»، «تاریخچه مختصری از یورو (و اینکه چرا دلار مفیدتر است)» و «رؤیای افراطی پول نقد دیجیتال» می‌شود.

کتاب پول: داستان واقعی یک چیز الکی را می‌توانید از فروشگاه راه پرداخت به نشانی Shop.way2pay.ir تهیه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.