راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون توسعه نهادها و ابزارهای مجموعه کاریزما تشریح کرد / گذر از فضای کلاسیک بازار سرمایه و استفاده بهینه از دارایی‌های راکد

فاطمه شایگان / بازار سرمايه به‌مثابه بخشی از بازار مالی، نقش مهمی در اقتصاد بازار بازی می‌کند. آنچه امروز در حال اتفاق است، حرکت شرکت‌ها به سوی دیجیتالی‌شدن است. گروه مالی «کاریزما» در این چند سال سعی‌ کرده سرویس‌های ترکیبی به مشتریان خود ارائه دهد و تا جای ممکن در ارائه این‌ سرویس‌ها از ابزارهای کلاسیک استفاده کند یا از طریق ابزارهای دیجیتال، آینده‌ای که نیازهای فزاینده‌ای در آن مطرح خواهد شد را تأمین کند. راضیه صباغیان، معاون توسعه نهادها و ابزارهای مجموعه «کاریزما» به بهانه رویداد ۹ ژانویه در گفت‌و‌گو با رسانه رمزارز از تبدیل دارایی‌ها سخن گفت. او معتقد است همه اشخاص حقوقی یکسری دارایی‌های راکد دارند که می‌توانند از آن به صورت بهینه استفاده کنند یا به‌واسطه پشتوانه کردن آن دارایی‌ها از یک نهادی وام یا اوراق بهادار دریافت کنند و در نهایت دارایی دیگری منتشر کرده و از آن محل برای خود تأمین مالی ‌کنند. در ادامه مشروح این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

معاون توسعه نهادها و ابزارهای مجموعه «کاریزما» به بهانه رویداد ۹ ژانویه گفت: «مجموعه و گروه مالی کاریزما از این قاعده جدا نیست و همیشه خود را ملزم دانسته که پاسخگوی نیاز مشتریان در همه حوزه‌ها باشد. علاوه بر مشتریانی که سرمایه‌گذاران حرفه‌ای هستند و در بازارهای کلاسیک معاملات خود را انجام می‌دهند، بخش زیادی از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به حوزه دیجیتال نیز وجود دارد. ما با همکاری خود، چه در مجموعه کاریزما و چه دوستان فعال دیگر در این حوزه، جلسات متعددی داشتیم و زمینه ارتقا، شفافیت و اطمینان را فراهم کردیم تا بتوانیم تحت نظارت و چهارچوب مقام ناظر به این سمت حرکت کنیم. امیدواریم با کمک دوستان و دلسوزان این حوزه بتوانیم در این راه موفق باشیم.»


درس‌های اعتمادسازی که باید از بازار سرمایه و بازیگران آن گرفت


راضیه صباغیان با اشاره به اینکه یکی از موضوعات ایجادکننده اعتماد، شفافیت است. اظهار کرد: «بازار سرمایه نسبت به بازارهای دیگر تا حدودی شفافیت بیشتری دارد. شاید بتوان بعد از شفافیت، تحت نظارت بودن را نیز به موضوع اعتماد اضافه کرد. گروه مالی کاریزما بازارهای مالی را جدا از یکدیگر نمی‌داند، زیرا سرمایه‌‌گذار نیز چنین حسی دارد و تفکیکی قائل نمی‌شود. یکی از رویکردهای این مجموعه این است که بتواند سرویس‌های ترکیبی به مشتریان خود ارائه دهد و هر خدمت مالی مورد نیاز مشتری را تأمین کند. در ارائه این‌ سرویس‌ها هم ممکن است ابزارهای کلاسیک را به کار ببرد یا از طریق ابزارهای دیجیتال، آینده‌ای که نیازهای فزاینده‌ای در آن مطرح خواهد شد را تأمین کند.»

او درباره چگونگی کسب اعتماد از نهاد ناظر گفت: «همان‌طور که می‌دانید هر نهاد مالی در بازار سرمایه، تحت نظارت سازمان بورس است و مجوزهای خود را از آن می‌گیرد و مدیران از طریق این سازمان تأیید صلاحیت می‌شوند. در این سال‌ها مجموعه کاریزما نیز توانسته است‌ با پاسخگویی به‌موقع، یک اطمینان برای نهاد ناظر به ‌وجود آورد تا بتواند مجوزهای لازم را دریافت کند. در حال حاضر ارزش‌های دارایی تحت مدیریت این مجموعه بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین این اعتماد دوطرفه هم از سمت سرمایه‌گذاران و هم از سمت مقام ناظر بوده است.»


اقتصاد توکن؛ موضوع جذاب برای سرمایه‌گذاران


موضوع تبدیل دارایی‌ها بحث جدیدی نیست و از گذشته نیز وجود داشته است. راضیه صباغیان در این‌باره توضیح داد:‌ «در واقع همه اشخاص حقوقی یکسری دارایی‌های راکد دارند که می‌توانند از آن به صورت بهینه استفاده کنند یا به‌واسطه پشتوانه کردن آن دارایی‌ها از یک نهادی وام یا اوراق بهادار دریافت کنند و در نهایت دارایی دیگری منتشر کرده و از آن محل برای خود تأمین مالی ‌کنند. اکنون با توسعه توکنایز کردن می‌توانیم همین اوراق بهاداری را که قبلاً منتشر می‌شده در قالب توکن یا دارایی دیجیتال منتشر کنیم. در واقع هیچ فرقی نمی‌کند و فقط کاور آن عوض شده و انتشار توکن‌ها را به صورت دیجیتال بر پلتفرم‌ها می‌بینیم که نقل‌‌وانتقالات‌شان انجام می‌شود. در این راستا علاقه‌مندان نیز به‌راحتی می‌توانند از آن فضای کلاسیک بازار سرمایه به این فضا ورود کنند، زیرا مقررات تسهیل شده و شرایط بهتر آن می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر باشد.»


موضوعات رویداد ۹ ژانویه


معاون توسعه نهادها و ابزارهای مجموعه کاریزما درباره موضوعات مهمی که بهتر است در رویداد 9 ژانویه مطرح شوند گفت: «مهم‌ترین موضوع شفافیت و صداقت است؛ به این معنا که شما بتوانید اعتماد را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کنید تا بتوانند ارزش دارایی‌هایشان را به‌روز ببینند. همچنین بستری فراهم کنید تا بتوانند به راحتی‌ دارایی‌های خود را نقد کنند و به پشتوانه این دارایی‌ها کارهای دیگری انجام دهند. با کمک دوستان این فضا می‌تواند بسیار جذاب باشد. توسعه سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های مجازی به توسعه بازار فیزیکی کمک می‌کند؛ یعنی به‌واسطه آن می‌توانیم مشتریان و سرمایه‌گذارانی به این بازارها جذب کنیم که ممکن است بازار کلاسیک برایشان جذابیتی نداشته باشد یا نسل Z هستند که با آن بازار و فضای آن نمی‌توانستند ارتباط برقرار کنند. بنابراین همه این موضوعات باعث می‌شود این فضا توسعه پیدا کند و باعث عمق بخشیدن به بازارها شود. همچنین برای اقتصاد کشور نیز کمک‌کننده است.»

منبع رسانه رمزارز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.